Juba vähem kui kahe kuu pärast kinodesse jõudva kauaoodatud spioonipõneviku «Tenet» turundust tabas tagasilöök: filmi logo osutus tahtmatult plagiaadiks ning saadeti ümberkujundamisele.
PIINLIK LUGU ⟩ Christopher Nolani «Teneti» logo osutus plagiaadiks ja muudeti ümber
Christopher Nolani suurfilmi logo, mis avalikustati mullu 19. detsembril koos kodulehega, oli esimesi visuaalseid elemente, mis publiku ette seoses linalooga seostus ning seda ka sisuliselt: et filmi pealkirja saab lugeda mõlemat pidi ehk tegu on palindroomiga ning üks T-täht oli pööratud teistpidi, siis leidsid filmifännid logokujundusest kinnitust kõlakale, et maestro Nolan filmis taas aega ja ruumi väänama hakkab.
Paraku ei taibatud Warner Brosi turundusosakonnas kontrollida ega mõni ettevõte juba selle põnevalt kõlava sõna oma kaubamärgiks pole napsanud. Nüüd ilmnes, et oli küll – üks Washingtonis tegutsev jalgrattajuppide firma kannab samuti Teneti nime ning ka nende logo on kahtlustäratavalt sarnane Nolani filmi omaga, vahendab SlashFilm. Seda kuni tagurpiditäheni välja.
«Ei, vaatamata jahmatavale sarnasusele ei tee me Christopher Nolaniga koos filmi,» ironiseerib jalgratta-Tenet oma Instagrami-postituses, mis ilmus vaid päev pärast filmi logo avalikustamist. «Võibolla on tegu kokkusattumusega või sai Nolan meie brändingust inspiratsiooni – igal juhul on niisugune hoolimatus väga nörritav,» avaldavad nad pahameelt, lisades, et suurim mure nii suure filmiga sarnanemisel on võimalik kahtlus, et hoopis jalgrattameistrid püüavad Hollywoodi suurfilmi kiiluvees end tuntuks teha, kuigi nende logo valmis palju varem.
Rattafirma palus levitada sõna, et nemad ei ole Nolani logo varastanud ning registreerisid end kaubamärgina juba 2018. aastal. Ometi hakkasid asjad liikuma alles nüüd.
Kaubamärki saab teadupärast registreerida vaid ühes valdkonnas ning seega ei ole mõistagi probleem selles, et keegi kasutas sama sõna. (Meenutuseks, mida see üldse tähendab: «tenet» tähistab inglise keeles suurema idee või filosoofia aluseks olevat põhimõtet või uskumust, milles ei kahelda ning mille nimel ollakse valmis võitlema.)
Häda on suuresti selles, et logod sedavõrd sarnase kujunduse leidsid ning just tagurpidine t-täht näib olevat selleks kurja juureks, mis on pannud filmifännid jalgrattaettevõtet telefonikõnede ja e-kirjadega pommitama ning rattameistrid veidrasse ja energiakulukasse selgitamisrattasse on jooksma pannud.
Ettevõte võttis ühendust Warner Brosiga ning õnneks saabus – küll alles pool aastat hiljem, aga ikkagi – mõistlik lahendus. Veelgi enam, rattamehed said kirjaliku vabanduse Nolanilt endalt, kes segaduse eest isiklikku vastutust tunnetab ning seda ootamatul põhjusel – logo kujundas režissöör ise!
«Warner näitas mulle just teie firma logo ja tahtsin isiklikult kirjutada ja kinnitada, ei meie filmi logo puhul ei ole teie omast šnitti võetud. Tean seda, kuna disainisin selle ise viimase kuue aasta jooksul, saades inspiratsiooni selle sõna sümmeetriast, mis on ka mu loo keskmes. Arvasin, et lõin midagi unikaalset, kuid ilmselt juhtis teid sama loomeimpulss. Ju vist võib välk ikkagi kaks korda samasse kohta lüüa küll. Mõistan, et te ei taha, et keegi arvaks, et teie ettevõtte logo peetaks filmi logost inspireerituks, seega võite vabalt minu sõnu kasutada, et olukorda selgitada. Mulle väga meeldib meie filmi logo, aga võin loobuda selle kasutamisest, kui soovite, kuna teie oma oli enne,» kirjutas Nolan.
Paistab, et rattafirma otsustas, et tagurpiditähega logo kuulub neile, sest filmi kodulehel on filmi logos kõik tähed samapidi ning samuti ka uhiuues treileris.