Esimene Rally Estonia toimus juba 2010. aastal. Eesti autospordiliit (EAL) küsis Rally Estonia korraldajailt 2020. aasta ralli registreerimistasu 100 000 eurot, seda on pea kaks korda rohkem kui Soome alaliit küsib Soome MM-ralli korraldamise eest.
Oleg Grossi sõnum EALi kaaperdajateks, mafioosodeks ja muidusööjateks kutsujatele
Kuid pikaaegne Rally Estonia suurtoetaja ja Eesti Autospordi Liidu juhatuse liige Oleg Gross tegi täna Rally Estonia kohta avalduse, milles lubas 100 000 eurot ära maksta ja ei jätnud näppu viibutamata ka EALi suhtes meedias kriitilist meelt üles näidanud ralliasjatundjatele.
Oleg Grossi avaldus on täismahus siin:
«Kas Rally Estonia toimub või keelab Eesti Autospordi Liit (EAL) selle ära? Kas EAL seitsmeliikmeline juhatus on täies koosseisus ja üheaegselt mõistuse kaotanud? Kas EAL on kamp mafioososid, kes tegelevad organiseeritud kuritegevuse ja ebaseadusliku tulu teenimisega? Neist ja paljudest veel rumalamatest küsimustest on õhk Eestis nii paks, et ähvardab lämbumine.
Tahaks vaiki olla aga ma ei saa. Süda ei luba. Mul on mõned asjad vaja öelda, mõned küsimused küsida.
Esiteks. EAL juhatuse liikmena võin kinnitada, et tänast hinnakirja kehtestades langetasime õige ja õiglase otsuse. Nii nagu on korraldatud Eesti riik, kus selle ülalpidamise maksame me maksumaksjatena kinni proportsionaalselt oma sissetulekust, nii on korraldatud ka Eesti Autospordi Liit. Liidu ülalpidamiseks vajalikud vahendid tulevad peaasjalikult võistlejatelt, liidu liikmetelt ja võistluste korraldajatelt.
On loomulik ja ootuspärane, et võistluste korraldajate panused on korrelatsioonis nende poolt korraldatavate ürituste eelarvelise mahuga. Rally Estonia eelarve on suurusjärgus 2,3 miljonit eurot. Rally Estonia ambitsioon on olla nagu WRC-etapp ja selle ambitsiooni (või ka unistuse) maksab kõige suuremas ulatuses otsetoetusena kinni riik. Ehk maksumaksjatena meie kõik. Maksab kinni umbes 350 000 euro ulatuses WRC promootori küsitavat tasu, maksab kinni umbes 250 000 ulatuses WRC tiimide siiatuleku. Rally Estonia ei ole ja ei tahagi olla tavaline rahvusvaheline ralli, millena teda korraldajatele sobivas kontekstis üritatakse näidata. Kõigil muudel juhtudel, välja arvatud EAL poolt küsitav registreerimistasu puhul, räägitakse MM-tasemel rallist.
Rahvaralli korraldaja tasub EAL-le registreerimistasuna ligikaudu 3% oma tuludest. Rally Estonia puhul räägime me ligikaudu 4% suurusest tasust, mille osas olime valmis kompromissideks ja läbirääkimisteks. Kahjuks ei leidnud ükski Rally Estonia kolmest juhtfiguurist selleteemaliseks kohtumiseks aega.
Teiseks. Rally Estonia ei jää korraldamata EAL kehtestatud hinnakirja tõttu, selle taha ei ole korraldajatel tarvis pugeda. Viimase kahtlusevarju kõrvaldamiseks kannan ma selle kulu Rally Estonia korraldajate eest ise. Maailma parima ralli läbiviimiseks peaks sellega kõik eeldused loodud olema. Ma tahan, et asjad oleksid selged ja läbipaistvad. Kõnealuse 100 000 eurot võtan mulle kuuluvast OG Elektra AS-st dividendidena, millelt tasun 10. märtsil 2020 riigieelarvesse 25 031 eurot tulumaksu. Mul ei ole saladusi, mul ei ole vaja varjata oma raha päritolu ega selle suunamist.
Kolmandaks. Olen elus teinud asju südamega. Teinud äri nagu sporti, sooviga olla parim. Aga mitte kunagi pole ma võtnud sporti nagu äri. Vastupidi, vähimatki majanduslikku kasu taotlemata olen toetanud nii Rally Estonia korraldajaid kui mitmeid teisi siinseid spordiüritusi, olen toetanud Eesti Autospordi Liitu, olen toetanud mitmeid sportlasi, kellest nii mõnelgi on päris hästi läinud. Ka Eesti Autospordi Liidu juhatuse liikmena teen mina ja mu kolleegid juhatuses seda tööd vabatahtlikkuse alusel, mingit ainelist kasu saamata. Vast pole seejuures palju palutud, et viimase nädala jooksul meedias ava- ja teravmeelitsenud ametimehed vastaksid mõnele mu küsimusele. Ikka sama avameelselt ja avalikult. Ma küsin:
- Margus Kiiver, lihtne autospordisõber, nagu ennast tituleerid kui EAL-i avalikult künismis ja väärinfo jagamises süüdistad: kas kogemata või meelega jätsid mainimata, et oled Rally Estonia pressiesindaja?
- Rasmus Kagge, endine ajakirjanik ja spordisõber, nagu ennast nimetad kui EAL-i avalikult kaaperdamises ja kadeduses süüdistad: kas kogemata või meelega jätsid mainimata, et oled Agenda Public Relations asutaja, partner, juhatuse liige?
- Tarvi Pürn, kultuuriministeeriumi spordi asekantsler: kas ja kes on hinnanud 2019. aasta Rally Estonia korralduskulude asjakohasust ja abikõlblikkust? Kas oled nõus Rally Estonia korraldajate väitega, et ligemale poole eelarve ulatuses riigi raha toel korraldatud ürituse eelarve on ärisaladus, millest autosporti juhtival alaliidul pole midagi tarvis teada? Või oled siiski valmis selle ridu EAL ekspertidele selgitama ja tõestama, et tegu pole maksumaksja teenitud tulu ümberjaotamisega kolmele ettevõtjale?
- Siim Sukles, Eesti Olümpiakomitee peasekretär: väidad, et EAL ei ole ala arengusse panustanud ja tegeleb väljapressimisega. Kas ja kellega oled EAL-i tegevusetust analüüsinud ja millistele andmetele need väited tuginevad? Kõrge spordiametnikuna võiksid ühtaegu avalikkust valgustada panusest, mida näiteks Rally Estonia korraldajad on andnud mõne Eesti autosportlase maailmatasemele viimisel?
Kõik, kes te olete mind ja mu kolleege Eesti Autospordi Liidus nimetanud kaaperdajateks, mafioosodeks ja muidusööjateks: tõuske julgesti püsti, jutustage oma edulugu Eesti autospordis ja ärge unustage mainida, kelle või mille toel te selleni jõudnud olete. Kes kelle töö vilju täna naudib?
Soovin RE korraldajatele edu ja Eesti rahvale häid rallielamusi. Edaspidi peaks asjaosalised istuma koos laua taha, lahendused leidma ja avalikkust mitte eksitama.»