Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Poolas leiti korraga sajanditevanune laevavrakk ja Teise maailmasõja aegne sild

Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Allveearheoloog. Pilt on illustreeriv
Allveearheoloog. Pilt on illustreeriv Foto: shutterstock.com

Poola allveearheoloogid leidsid suure mitme sajandi vanuse laeva vraki, kuid ka Teise maailmasõja ajast pärit silla jäänused.

Uppunud laev, mis on arheoloogide teatel on 36 meetrit pikk ja 6 meetrit lai, asub Poola pealinna Varssavi lähedal Wisła jõe põhjas, teatab newsweek.com.

Leiust teatas esimesena Poola teaduse ja kõrghariduse ministeerium oma kodulehel.

«Tõenäoliselt on tegemist suure kaubalaevaga, millised olid kasutusel 14.–18. sajandini,» teatas Varssavi ülikooli allveearheoloogide grupi juht Artur Brzóska.

Allveearheoloogide poolt sukeldumisel tehtud videode ja fotode uurimine näitas, et laeval on suur puust kere. Uurijate arvates suutis alus võtta peale umbes 100 tonni kaupa.

Samas ei leitud laevavrakilt ega ka kallastelt midagi, mis oleks selgitanud, kuidas suured kaubad laevale toimetati.

Arheoloogide sõnul on Wisła jões laeva leidmise paigas üsna kiire vool ja see on tõenäoliselt laevalt minema viinud üsna paljud esemed, kaasa arvatud kauba ja kauba tõstmise seadmed. Lisaks oli kaubalaeva leidmiskohas nähtavus halb, kuna vesi on seal väga mudane. Osades paikades nägid allveearheoloogid vaid mõne sentimeetri kaugusele.

Allveearheoloog Brzóska arvates transportis kaubalaev Varssavist Läänemere ääres asuvasse Gdańskisse toidukaupu. «Me ei leidnud laevalt mingit kaupa, sest kui tegemist oli toiduga, siis on see ammu kadunud,» lisas allveearheoloog.

Allveearheoloog Brzóska jätkas, et nende üllatus oli suur, kui neile jäi Wisła jõe põhjas silma sild, mis Teise maailmasõja käigus lõhuti. Sild asus kunagi Łomianki Dolne külas, mis on Poola pealinnast Varssavist 18 kilomeetri kaugusel.

«Meie fotode analüüs ja ajaloolised andmed näitasid, et silla ehitasid Teise maailmasõja ajal Saksa armee sapöörid, kes olid inseneriväe sõdurid. Nad tegelesid militaarkasutuses olevate infrastruktuuri üksuste nagu sildade ja kindlustuste ehitamise ja parandamisega,» selgitasid allveearheoloogid. 

Uurimismeeskond leidis jõest nii kunagise silla teraskonstruktsiooni kui ka kivisambad, millele sild toetus. Arvatavasti lõhkusid silla Teise maailmasõja lõpuperioodil taganenud sakslased.

Teine maailmasõda algas 1. septembril 1939, kui Saksamaa väed tungisid Poola ja vallutasid riigi.

Poola Wisła jõgi
Poola Wisła jõgi Foto: Caro / Bastian/Scanpix

Uurijad kasutasid lisaks sukeldumisele ka sonarit ning Wisła jões uuriti läbi 13 kilomeetri pikkune lõik. Sonaritehnoloogias kasutatakse helisid, mille abil on võimalik allveekeskkonnas navigeerida, kommunikeeruda ning tuvastada ja määrata veealuste objektide asukohta.  

Viimastel kuudel on Euroopa eri paigust leitud mitu sajanditevanust laeva, kaasa arvatud vahemerest leitud Vana-Rooma aegne suurim laev. Laev, millel oli viis püramiidikujulist ankrut, leiti möödunud aasta lõpul Kreeka Kefalonia saare juurest ning selle vanus on umbes 1900–2100 aastat.

Wisła on Poola pikim ja suurim jõgi, mis saab alguse Beskiidides kahe lähtejõena, mis kannavad Biała Wisełka ja Czarna Wisełka nime (vastavalt Valge väike Wisła ja Must väike Wisła). Wisła suubub Gdański lahte, moodustades delta.

Wisła äärde jääb kaks suurlinna, Poola pealinn Varssavi ja Kraków. Suurematest linnadest asuvad Wisła ääres või Wisła vahetus läheduses ka Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz ja Gdańsk.

Jõe pikkus on 1047 kilomeetrit ja jõgikonna pindala 192 000 ruutkilomeetrit. 

Tagasi üles