VIDEO ⟩ NASA 17-aastane praktikant leidis uue planeedi, mis on nagu «Tähesõdade» filmidest

Planeet kahe tähega. Pilt on illustreeriv
Planeet kahe tähega. Pilt on illustreeriv Foto: shutterstock.com

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri NASA noor paraktikant avastas uue planeedi, mis tema sõnul näeb välja nagu «Tähesõja» filmide planeet Tatooine.

17-aastane Wolf Cukier avastas planeedi möödunud aasta juunis, kuid NASA pidi seda veel uurima, et olla ikka kindel, millega tegemist on, teatab bbc.com.

Selle tõttu teatas USA kosmoseagentuur uue planeedi leidmisest nüüd.

Cukieri sõnul sai ta oma juhendajalt üleandeks uurida NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) kosmoseteleskoobi kogutud andmeid ja otsida märke meie päikesesüsteemi välisest planeedist.

Transiting Exoplanet Survey Satellite on NASA kosmoseteleskoop, mis otsib eksoplaneete, kasutades transiitmeetodit.

Noormees otsist tähtede valguse muutumist, mis viitaks, et seal liigub planeet.

«Otsisin planeeti, mis liigub kahe tähe ümber,» täpsustas praktikant.

Oma kolmandal praktikapäeval jälgis ta ühte päikesesüsteemi ja märkas, et midagi kattis kahe tähe valgust.

Ta teatas sellest juhendajale ja nad jätkasid koos uurimist, andes sellest teada ka teistele NASA kosmoseuurijatele.

Cukier ja ta juhendajad märkasid veel tähtede valguse muutumist ja nad arutasid, et kas see võib viidata planeedile.

Andmete analüüs ja arvutused näitasid, et Cukier leidis 6,9 korda meie planeedist suurema planeedi, sellele anti tähistus TOI 1338b.

NASA teatel asub see planeet Maast 1300 valgusaasta kaugusel, liikudes kahe tähe ümber.

«Tähesõjad» filmide fänni Cukieri sõnul meenutab uus planeet Luke Skywalkeri koduplaneeti Tatooine’i.

«See planeet on nagu Tatooine, eriti selle poolest, kuidas tähed on sellelt planeedilt näha. Seal on kahekordne päikeseloojang nagu Tatooine’il,» selgitas ameeriklane.

Filmiplaneet Tatooine oli elamiseks sobiv, kuid planeet TOI 1338 b seda ei ole. Astronoomide arvates on seal kuum ja tõenäoliselt on tegemist gaasiplaneediga.

New Yorgi  osariigi Scarsdale’i keskkoolis õppiv noormees oli 2019. aasta suvel  NASAs praktikal paar kuud, sügisel oli ta oma koolis tagasi.

Cukieri sõnul sai ta 2019. aasta kevadel koolivaheajale minnes teada, et NASA Goddardi kosmosekeskus valis ta sinna suveks praktikale.

Ta tahab pärast keskkooli lõppu minna ülikooli ning tegeleda astronoomia ja planeetide otsimisega edasi.

«Tahan saada astronoomiks, sest nii saan kosmost edasi uurida,» lisas noor planeedileidja.

Goddardi kosmosekeskus on NASA uurimiskeskus, mis asub Marylandi osariigis Greenbeltis umbes 10,5 kilomeetrit Washingtonist kirdes. Keskus asutati 1. mail 1959 ning seal töötab umbes 10 000 inimest.