Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Üllatav, kui palju on riike, mille kohal lendamist peetakse ohtlikuks

Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Reaalajas lennud
Reaalajas lennud Foto: Ekraanitõmmis lehelt flightradar24.com

Mis puudutab õhulende, siis otsejoones punktist A punkti B lendamine võib tänapäeval olla eluohtlik ja lõppeda katastroofiga. 

Kui Ukraina reisilennuk 8. jaanuaril Iraanis Teherani lähedal Iraani rakettidega kogemata alla tulistati, kerkis taas üles küsimus, kus on reisilennukitel ohtlik lennata, teatab news.com.au. 

Lennufirma Ukraine International Airlines Boeing 737-800 rusud Iraani Teherani lennujaama lähedal
Lennufirma Ukraine International Airlines Boeing 737-800 rusud Iraani Teherani lennujaama lähedal Foto: SOCIAL MEDIA/ via REUTERS/Scanpix

Paljud lennufirmad langetasid pärast seda intsidenti otsuse, et nad ei lenda enam üle Iraani, sest ei soovi inimelusid ohtu seada.

USA võimud andsid käsu, et USA lennufirmad ei tohi enam lennata üle Iraani, Iraagi, Pärsia lahe ja Omaani lahe. Euroopa Liidu lennundusagentuur Eurocontrol soovitas Euroopa lennufirmadel vältida Iraani õhuruumi kuni järgmise teateni.

Mitmed lennufirmad nagu Austraalia Qantas, Singapore Airlines, British Airways ja Malaysian Airlines langetasid otsuse vältida Iraani ja Iraagi õhuruumi, mille tõttu lennuaeg muutub pikemaks.

Siiski on ka neid lennufirmasid, mis jätkavad Iraani õhuruumis lendamist. Need on FlyDubai, Turkish Airways, Oman Air ja Qatar Airways. Need lennufirmad peavad kasutama Iraani õhuruumi, kuna nad said 2017 Araabia Ühendemiraatide, Saudi Araabia, Bahreini ja Egiptuse õhuruumi kasutamise keelu.

Lennundusekspertide sõnul on kommertslennukite jaoks kõige ohtlikumad õlal kantavad relvad, millega on kerge tabada õhkutõusvaid ja maanduvaid lennukeid, kui need on maapinna lähedal. Keerukamad relvad on ohtlikud lennukitele, mis lendavad lennukõrgusel, umbes 10 000 meetrit.

Näiteks 17. juulil 2014 Ukraina Donetski oblasti kohal Venemaalt toodud raketikompleksi Buk raketiga 9M38 alla tulistatud Malaysia Airlinesi lennuk Boeing 777-200ER oli 9990 meetri kõrgusel.

Malaysia Airlinesi Boeing 777-200ER rusud 17. juulil 2014 Ukrainas Donestski regioonis
Malaysia Airlinesi Boeing 777-200ER rusud 17. juulil 2014 Ukrainas Donestski regioonis Foto: MAXIM ZMEYEV/REUTERS/Scanpix

Iraan ja Ukraina ei ole maailmas ainsad riigid, mille õhuruumis lendamist peetakse ohtlikuks. Sõltumatu organisatsioon Safe Airspace tõi ära riigid, mille kohal lendamine võib ohtlik olla.

KÕRGE OHUGA RIIGID

Iraan

Alates 8. jaanuarist, kui selles riigis lasti rakettidega alla Ukraina Boeing 737-800, loobus mitu lennufirmat sealt üle lendamast. USA, Kanada, Suurbritannia, Prantsusmaa ja Ukraina keelasid oma riigi lennufirmadel Iraagi õhuruumis lendamise.

Liibüa

Selles riigis kestab alates 2011. aastast kodusõda ja hiljuti tegid mässulised rünnaku Tripoli lennujaamale. Saksamaa ja Malta keelasid oma lennufirmadel juba ammu üle Liibüa lendamise. USA, Prantsusmaa ja Suurbritannia lennufirmade lennukid ei lenda samuti Liibüa õhuruumis.

Süüria

Pikaajalisest kodusõjast kurnatud Süüriat peetakse maailma kõige ohtlikumaks riigiks. Sealt ei lenda üle 94 protsenti maailma reisilennukitest.

Iraak

USA, Ukraina, Prantsusmaa, Suurbritannia ja Kanada lennukid ei lenda alates 8. jaanuarist Iraagi õhuruumis.

Jeemen

Jeemen on samuti ohtlike ülelennupaikade nimekirjas, kuna seal on käimas sõjaline konflikt. Sealt tehti hiljuti raketirünnak Saudi Araabiase. Jeemenit väldivad USA, Saksamaa, Prantsusmaa ja Suurbritannia lennufirmad.

KESKMISE OHUGA RIIGID

Ukraina

Ukraina õhuruumi peetakse mõnevõrra ohtlikuks, kuna seal lasti 2014 alla Malaysia Airlinesi lennuk ning Ukraina ja Venemaa vahel käib vaidlus, kellele kuulub Krimmi poolsaar ja poolsaare õhuruum.

USA lennundusamet hoiatas USA lennufirmasid, et Ukraina ja Krimmi kohal lennates võib tulla ette, et saadakse Ukraina ja Venemaa lennujuhtimiskeskustelt vastuolulist infot.

Egiptus

Lääneriike teeb eelkõige murelikuks Egiptuse Siinai poolsaar, kuna seal toimuvad Egiptuse relvajõudude ja islamistide vahelised relvakokkupõrked. Iirimaa, USA ja Saksa võimud soovitavad lennufirmadel vältida üle Siinai poolsaare lendamist või siis lennata 7000 – 8000 meetri kõrgusel.

Venezuela

Venezuelas on pikka aega kestnud poliitiline, majanduslik ja sotsiaalne kriis. USA lennufirmad ei tohi selle riigi kohal lennata allpool 8000 meetrit.

Põhja-Korea

Korea poolsaare põhjaosas asuv Põhja-Korea on maailma üks kinnisemaid riike, mis ähvardab läänt pidevalt raketirünnakutega. USA, Prantsuse ja Saksa lennukid ei tohi üle selle riigi lennata.

Pakistan

Mitmed lääneriigid on andnud lennufirmadele hoiatuse, mitte lennata Pakistani õhuruumis madalatel kõrgustel. Põhjuseks on piirkonna ebastabiilne olukord.

Lõuna-Sudaan

Selles riigis kestab kodusõda, olles selle relvakonflikti tõttu tsiviillennukitele ohtlik. Mitmed lennufirmad siiski kasutavad seda õhuruumi, lennates üle võimalikult kõrgelt.

Saudi Araabia

Lennufirmad soovitavad oma pilootidel olla Saudi Araabia õhuruumis lennates ettevaatlik, eriti Saudi Araabia ja Jeemeni piirialal.

Somaalia

Ka selles riigis kestab relvakonflikt ja sealsetes vetes tegutsevad piraadid, mille tõttu soovitatakse lennufirmadel vältida seda õhuruumi. Kui ikkagi lennatakse seal, siis tuleks lennata kõrgel.

Keenia

Ka Keenia õhuruumi soovitatakse vältida, kuna Keenial on sõjaline konflikt Somaaliaga. Kui mõni reisilennuk peab siiski sealset õhukoridori läbima, siis peab lend toimuma vähemalt 10 000 meetri kõrgusel.

Sudaan

Prantsusmaa on ainus lääneriik, mis on andnud Sudaani kohta hoiatuse. Prantsuse lennukid ei tohi selle riigi kohal lennata madalamal kui 6000 meetrit.

Afganistan

Afganistani poliitiline olukord on ebastabiilne. Selle tõttu on USA andnud hoiatuse, et USA lennufirmade lennukid ei tohi seal lennata madalamal kui 9900 meetrit. Prantsusmaa lennukid ei tohi Afganistanis õhuruumis lennata madalamal kui 7200 meetrit ja Ühendkuningriigi lennukid madalamal kui 7500 meetrit.  

Mali

Kuna Malis teevad islamistid rünnakuid, siis soovitavad USA, Saksamaa ja Suurbritannia oma lennufirmadel vältida mõningaid sealseid lennujaamu ning lennata vähemalt 8000 meetri kõrgusel.

Tagasi üles