Ameerika Ühendriikides 1950. aastatel alguse saanud Tänupüha-järgne ja jõulude-eelne ostlemine, mis kannab nime Black Friday (must reede), on jõudnud ka teistesse riikidesse.
KAKLUSED JA PROTESTID ⟩ Must reede hullutab rahvast maailma eri paigus
Ka sel aastal teevad kümned ostukeskused ja e-poed suuri hinnaalandusi, mis panevad inimesi haarama kamaluga tooteid, mida neil tegelikult võib olla vaja ei ole.
Kui veel 10 aastat tagasi ei tekitanud kaubahulluse päev proteste, siis viimastel aastatel tuleb neid üha ette. Inimõigus-, kliima- ja teised aktivistid rõhutavad, et kaupade tootmine ei võta arvesse keskkonda, kahjustades ja saastades seda pidevalt, ning et nüüdne kliimamuutus on osaliselt tingitud inimtegevusest.
Hispaanias Madridis kandsid protestijad plakateid, millel on kirjas, et hullumeelne tarbimine võrdub kliimakriisiga, sest tootmine kahjustab keskkonda ja kliimat.
Keskkonnaorganisatsiooni Greenpeace aktivistid tungisid Madridis Mango kauplusse ja politseil tuli nad sealt jõuga välja tuua.
Lõuna-Aafrikas Johannesburgis tulid tarbimisvastased tänavatele ja ostukeskuste juurde plakatitega «Must reede on põhjus kurvastamiseks».
Prantsusmaal Rennes’is on sildid, millel kurjustatakse maailma suurima netikaubamaja Amazoniga. Neil plakatitel on «Amazon tappis minu» ja «Amazon, iga loodud töökoha kohta kaob 2 töökohta».
Pariisi eeslinnas Clichys toimus Amazoni-vastane suurprotest egiidi all «Peatage Amazon ja selle maailm».
Samas on üsna palju neid, kes naudivad ostuhullust ja ka sellega kaasnevat jõukasutamist kauba haaramiseks.
Kauba eest võitlemine on toonud kaasa ka kaklusi, mille tõttu politsei on pidanud sekkuma. Üks selline oli Brasiilias São Paulos, kus ostjad haarasid odavaid televiisoreid.
Erinevates riikides kogunesid musta reede fännid täna juba varakult ostukeskuste ja poodide uste taha, et pääseda esimestena ostlema.
Ostlemisele võetakse kaasa ka lapsi, kes rahvamassis kipuvad kaduma ja turvatöötajad peavad neid otsima.
Osades ostukeskustes on allahindlusi reklaamimas staarid ja tuntud näod, kellele ei maksta selle töö eest just vähe. Nad annavad signaali, et kui nemad ostavad midagi, siis peaksid ka nende fännid seda ostma, ergutades tarbimist.
See ärritab samuti aktiviste, kelle arvates on musta reede ostlejad nagu kari lambaid, kes jooksevad nende ees hoitava rohutuusti peale.