Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

«Nädala mõte» Peeter Rebaselt: Eesti peab Nolani projekti maksimaalselt ära kasutama

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Filmimees Peeter Rebane.
Filmimees Peeter Rebane. Foto: Sander Ilvest

«Nädala mõte» on Elu24 uus rubriik, kus Eesti avaliku elu tegelased kommenteerivad mõnel siinsel olulisel ja aktuaalsel teemal. Filmilavastaja Peeter Rebane leiab, et Eesti ei peaks loorberitele puhkama jääma ning Nolani loodud võimalust tuleviku tarbeks ärakasutama.

Üle kuu aja on Eesti kuumaks teemaks olnud Briti filmilavastaja Christopher Nolani siinsed filmivõtted, mis on rahva enamus teemades kahte leeri ajanud.

Filmilavastaja Peeter Rebane jagas selles osas oma mõtteid.

«Christopher Nolani filmivõtted on kindlasti väga positiivne ja märgiline hetk Eesti filminduse jaoks. Seda ennekõike meie filmitööstuse arengu ja teenuste ekspordi perspektiivist. Just selliste mastaapsete projektide kaudu tekib uus know-how. Nolani projekti osaliselt Eestis filmimine on ennekõike väga suur ja oluline töövõit Eesti Filmi Instituudi juhi Edith Sepa ja Film Estonia programmi jaoks. Vast ei ole enam kellelgi rohkem kahtlusi, kas nn cash rebate-programm* on hädavajalik ja end igati õigustanud.

Samas on meil veel palju võimalik ära teha selleks, et ka pikemas perspektiivis Euroopa tasemel konkurentsivõimelised olla. Nolani projekt sillutab teed järgmiste suurfilmide jaoks vaid juhul, kui Eesti riik ka cash rebate-programmi ja filmi valdkonna üldist infrastruktuuri edasi arendab. Hetkel on selleks ideaalne ajastus, mida tasub ära kasutada. Näiteks on meie cash rebate-programmis mitu ebamõistlikku tingimust, mis ei ole muu Euroopaga võrreldes konkurentsivõimelised. Praegu saaks kiiresti vajalikud muudatused sisse viia ehk ennekõike kaotada tööjõukulude protsendi nõude, mis on väga palju lisabürokraatiat ja -riske tekitav nõudmine iga välisprodutsendi jaoks. Cash rebate’i tingimused peavad olema kindlalt ja lihtsalt ette prognoositavad ning pea võimatu on tootmise algfaasis nii täpselt ette teada, mitu protsenti ühe filmi siinsed tööjõukulud saavad olema. See on üks tingimus, mida me pole mitte ühegi teise Euroopa riigi konkureerivas programmis täheldanud. Teiseks tasuks Eesti riigil kindlasti toetada kaasaegse stuudiokompleksi ehitust, et ka rohkem sisevõtteid siia tuleks. See tooks olulist lisakäivet ka Eesti turismisektorile.

Eesti kui turismiobjekti jaoks on Nolani filmil mõju ainult juhul, kui Tallinn tõesti ka geograafilise asukohana stsenaariumis selgelt ja piisavalt kajastust leiab. Seda nii sõnas kui pildis. Siin ei hakkaks ma rohkem kommenteerima, kuna pole ise stsenaariumi lugenud. Juhul kui palju poleemikat tekitanud märulistseenid selles filmis just Tallinnas aset leiavad, siis oleks küll igati õigustatud leida lahendus ka Laagna teel filmimiseks.

Minul isiklikult on südamest hea meel ja uhke tunne, et maailma üks tipprežissööre oma uue filmiga ka Eestisse filmima tuli. Nolan on üks väheseid tänapäeva režissööre, kes suudab teha väga sügava sõnumiga isiklikke filme suurel Hollywoodi skaalal. Olgem nüüd ise piisavalt kiired ja targad, et seda maksimaalselt filmiteenuste ekspordiks ja Eesti turismi arenguks ära kasutada!»

*cash-rebate on kulude tasaarveldus, mis Eestis on kuni 30%

Tagasi üles