Viimastel nädalatel on linnapilti tekkinud reklaamid, kus R-Kiosk otsib oma töötajate abil uut personali. Kollase taustaga reklaamil on näha töötajat koos silmatorkava ja lühikese tunnuslausega, mis peab inimeste tähelepanu tõmbama. Kuid inimeste tagasiside neile ei ole sugugi positiivne.
R-Kioski värbamiskampaania sattus netikriitikute hambusse (3)
Paljude teiste reklaamide kõrval on näha näiteks Sirje nägu ja nime, kes teatab, et talle meeldib R-Kioskis töötada, kuna ei saa seal sõimata. Või seda, kuidas Ruth kuulutab, et tema puhkab, millal tahab. R-Kioski personalijuht Piret Aessi sõnas, et kõik reklaamides kasutatud tsitaadid on nende enda töötajate öeldud ning nemad neid muutnud ei ole.
Siirusele ja autentsusele rõhuvat reklaamikampaaniat aga ei ole inimesed hästi vastu võtnud. Peale tavalise skeptilise suhtumise reklaamidesse öeldakse, et tsitaadid kõlavad kohmakalt ning neid on kerge naeruvääristada.
Piret Aessi sõnas, et inimeste skeptilisele suhtumisele on raske vastu vaielda.
«R-Kioski töötajate lugude kaudu saame edastada sõnumeid, mis kuuluvad meie töötajatele. Veelgi enam – nad esinevad reklaamis oma näo ja nimega. Oleme autentsed ning siirad,» sõnas Aessi.
Sirje ütleb oma reklaamis: «Mulle meeldib, et ma ei saa siin sõimata». R-Kioski kodulehel on selgitatud, et Sirje pidas silmas muutust ülemuste suhtumises, mis on tema töötamise ajal kioski ketis toimunud. Aga potentsiaalsele töövõtjale, kellele reklaam on suunatud, see nii ei tundu.
«No aga sa ei saa siin sõimata, see ongi su palgaosa ... kõlab nagu 1. aprill,» tuuakse Facebookis Sirje reklaami all välja.
«Tõesti motiveeriv,» lisab teine sarkastiliselt.
«Mõnel pool loetakse suureks hüveks ka tööriiete olemasolu,» nimetab kolmas.
«See on ju elementaarne [et sõimata ei saa]. Töötajaga ebaväärikal toonil rääkimine on seadusega keelatud,» arvas neljas, kelle jaoks reklaam on kummaline.
Selle järel lisatakse Sirje reklaami alla ka üleüldiselt R-Kioskist töötamist või selle töökorraldust kritiseerivaid kommentaare.
«Ärge laske endale kärbseid pähe ajada. Minge seiske kuskil R-Kioskis üks tunnike ja saate selgema pildi. Tööd on tapvalt palju ja tööpäev väga pikk. Terve päev jalgadel,» tuuakse välja.
Kõik see negatiivne tagasiside on reklaamile, kus esineb oma nime ja näoga töökas Sirje.
Sarnasest tagasisidest ei pääse ka Ruth, kes teatab reklaamis, et tema puhkab siis, kui tema tahab. See mõte jääb aga pealiskaudseks ja arusaamatuks. Mis tähendab, et puhkab siis, kui tema tahab?
Facebooki kommentaarides küsitakse vastu: «Huvitav, kas ainult Ruth saab puhata siis, kui ta tahab, või käib see ka teiste tööliste kohta? Samas, kui kõik tahavad puhata terve suve, kes siis hot dog’e R-Kioskis müüb?»
Sarnases toonis lisatakse: «Ehk Ruth on allumatu, teisisõnu?!»
«Ruth puhkab, aga tööl peavad need käima, kel raha vaja, tundub, et Ruth saab puhates hakkama!» ütles kolmas.
Neljas naeruvääristab: «Aga Ruth ei pissi siis, kui Ruth tahab.»
Personalijuht Piret Aessi sõnas, et nende juures on põhipuhkuse kestuseks 28 päeva aastas.
R-Kioski portaalis väljatoodud Ruthi saatev täistsitaat lisab: «Mind hoiab R-Kioskis see, et saan puhata siis, kui soovin või selleks vajadus tekib. Mitte siis, kui puhkus määratakse.»
Facebookis kommenteeritakse Ruthi puhkamist, et see ongi seadusega ette nähtud. Naisterahvas ütles: «Mul ongi taoline seadusest tulenev õigus võtta puhkus omale sobival ajal (alla 7-aastane laps kodus), seega samahästi võiksin lugeda reklaami «maksame vähemalt miinimumpalka».»
Noor ema lisas: «Samuti on mul tunne, et «puhkan siis, kui vajadus tekib» tähendab siin haiguslehte.»
Aga Piret Aessi selgitas: «Omamata ülevaadet sellest, kuidas oli puhkus korraldatud Ruthi varasematel töökohtadel, võimaldab tema ütlus siiski teha järelduse, et Ruth tajub R-Kioskis puhkuse võtmisel suuremat vabadust ja paindlikkust.»
Mis tähendab seda, et R-Kioski puhkustes ei ole midagi erilist. Nendes on märkimisväärne muutus vaid ühe indiviidi jaoks.
«Lisaks on meie töötajate seas hinnatud alati paindlik graafik ja töötaja soovidele vaatav töökoormus. Meie juures saab näiteks töötada nii 0,4 kui ka 0,85 koormusega, just nagu vaja on. Seejuures hoiame tööturul alati kätt pulsil ning oleme uhked konkurentsivõimelise palga üle, millele saab igaüks müügiboonustega lisa teenida,» tõi Aessi välja.
Mida tähendab konkurentsivõimeline palk, seda Aessi ei selgitanud, aga üks kommenteerija arvab teadvat selle tähendust.
«See tähendab täiskohaga miinimumpalka. Millised on töötajate hüved, et nad peaksid tahtma seal sellise palga eest töötada. Ärge lugege hüvede hulka tasuta kohvi või teed, sest see on kõikides töökohtades nii elementaarne, et tasuta kohvi või teed ei söanda kuidagi hüveks nimetada,» tuuakse välja.
Ja just see, et R-Kiosk võtab tööle eri tausta ja soovidega inimesi, on viinud selleni, et kliendid on saanud ebameeldiva kogemuse osaliseks.
«Ootasin Pärnus Jannseni tänava R-Kioski juures, et osta marke. Luuk oli kinni ja mingit kirja seal polnud, et kui kauaks suletud või millal avatakse. Selge, et igal inimesel omad vajadused ja vaja hetkeks ära lipata. Siis hakkas mind häirima tugev tubakaving ja vaatasin ringi, kes järjekorras seisjatest nii tossab, aga selgus, et R-Kioski müüja seisab kioski kõrval ja ... peab suitsutundi. Nii me seal siis seisime – viis inimest luugi taga ja müüja putka taga.»
Piret Aessi ütles: «Meie töötajate lood sellest, kuidas tajutakse ettevõtte hoolivust, soojendas kõigi R-Kioski inimeste südameid. See näitab, et oleme suutnud luua ühiseid väärtuseid hindava kollektiivi. Otsime alati võimalusi tulla töötajatele vastu ja usume, et sõbralik ja aus suhtlus ettevõtte eri ametikohtadel töötavate inimeste vahel kasvatab vastastikust usaldust, mida hinnatakse väga kõrgelt.»
Kõige selle juures on just oluline tähele panna netikommentaatorite sõnu. Vahet ei ole, kas nad on R-Kioskist töötamisest huvitatud või mitte, muutuvad Sirje, Ruth ja teised R-Kioski kohmakate tunnuslausete järel naerualusteks. Ja nad ei ole seda ära teeninud. Värbamiskampaania eest vastutavad inimesed otsustasid üleriigilises kampaanias neid tsitaate kasutada, mõtlemata, kuidas inimesed neid igapäevaselt näevad.
Kommentaatorid jätkavad: «Jutt on kindlasti ilusam, kui on tegelik tõde. Tüüpilised reklaamid.»
«Täielik orjatöö. Oled klienditeenindaja, kauba tellija, aegunud ajalehtede tassija, prügi tassija, kohviaparaadi pesija, hot dog'ide valmistaja aga seda kõike pead tegema põhitöö klienditeenindaja ajast. No ja tööl oled üheksa tundi ja üksinda. Kas on ikka nii hea töö, kui räägitakse?»
«Sellised need töölevärbamise reklaamid ongi. Maalitakse nii ilusaks ja lubatakse ei tea mida, aga kui katseaeg hakkab läbi saama, siis tuleb õige pale välja. Tüüpilised ettevõtted.»
«Töötaja ongi tubli ja müts maha ta ees, et on vastupidav, aga pole ilus sedasi luisata, kui tegelikult pole nii roosiline seal. Ega ma siis teenindaja kohta halva ei ütle, vaid see ettevõtte viha.»
«Eks igal pool on seda, aga mõnes kohas hullem, mõnes parem ja kõik sõltub muidugi kolleegidest ja endist ka. Pigem see graafiku jutt ajab naerma, ennegi lubatud ja kui tööle asud, siis see jutt ununenud neil.»
Vahet ei ole, missugune oli värbamiskampaania sellisel kujul teostatav eesmärk, inimesed, kellele reklaam suunatud olid, tõlgendasid tulemust kommentaarides toodud tagasisidena.
Aga samas, kui tööandjate vahel valides tekib küsimus, kus saab sõimata ja kus mitte, siis tead, kuhu minna.