Ebatavaline katselennuõnnetus, milles piloot katapulteerudes kukkus kasvuhoonesse küpsete tomatite keskele

Inna-Katrin Hein
Copy
Kasvuhoone ja tomatid. Pilt on illustreeriv
Kasvuhoone ja tomatid. Pilt on illustreeriv Foto: Phillip Minnis / PantherMedia /Scanpix

Lehekülje vintag.es teatel tegi britt Jim Meads 13. septembril 1962 foto, mis sai siis üle maailma kuulsaks.

Meads elas Doncasteris ja ta naabriks oli De Havilland Aircraft Company Limited lennukifirma katselendur Bob Sowray. Meeste elukoha lähedal Hatfieldis asus selle firma katselennukite lennuväli.

Meadsi ja Sowray naised olid sel päeval läinud sisseoste tegema ning Sowray pidi pärastlõunal tegema katselennu English Electric Lightning F1 hävitajaga.

Fotograafina töötanud Meadsi lapsed palusid isa, et nad läheksid naabri lendu vataama. Tavaliselt ei võtnud ta kaamerat kaasa, kui ta lastega kuskil käis, kuid seekord võttis.

Meadsi kaameras oli fotorulli vähe alles ja ta otsustas sinna jäädvustada oma naabri katselennu.

English Electric Lighning oli brittide uhkus, olles täielikult Suurbritannias valmistatud ülehelikiirusega hävituslennuk.

Heli liigub umbes kiirusega 1225 km/h, selle lennuki kiirus oli rohkem kui kahekordne helikiirus.

Britid ehitasid esmalt 20 sellist katselennukit, et katselennud näitaksid kätte nõrgad kohad ja vead, mida parandada.

13. septembril 1962 katselennul olnud Lightning, mille registreerimisnumber oli XG332, oli üks esimesi selle sarja lennukeid.

Meads leidis koos lastega hea paiga lennuki vaatamiseks ja fotograaf pani kaamera valmis, et jäädvustada nii lendu kui maandumist. Ta tahtis fotot, millel lapsed oleksid esiplaanil ja taga oleks näha hävituslennukit lendamas ja maandumas.

Kuid Meads ei teadnud, et lennukis ei olnud mitte ta naaber Bob Sowray, vaid üks teine katsepiloot, George Aird.

Aird lendas vastavalt lennukäsule mõnda aega mere kohal ja siis tuli kirdest Hatfieldi lennuvälja suunas, et seal maanduda, kuid enne maandumisele asumist sai piloot aru, et lennukiga on midagi valesti.

Ta märkas, et lennuki sabaosas oli tekkinud tulekahju, mis kahjustas tagatiiba.

Vahetult enne maandumist kaotas piloot lennuki üle kontrolli ja lennuk võttis suuna taas üles, olles umbes 30 meetri kõrgusel. See oli Airdi jaoks otsustav ja ta sai väärtuslikke sekundeid, et oma elu päästa ja istmega katapulteeruda. Katapultistme langevari avanes, aidates tal peaaegu vigastamatult maapinnale jõuda.  

Lennuki kukumist nägi ka 15-aastane Mick Sutterby, kes oli lennuvälja lähedal muru niitmas. Noormees tahtis traktorist välja tulla, et minna Meadsile ja ta lastele ütlema, et seal on ohtlik ja nad peaksid lahkuma, kuid siis kuulis kummalist heli ja ta nägi, kuidas piloot katapulteerus ja lennuk alla kukkus.

Meads tegi sel ajal oma kuulsa foto, millel on lennukit näha  nina ees alla sööstmas.

Lightningi hävitaja jõudis maapinnale enne, kui piloot Aird oma katapultistme ja langevarjuga. Aird aga kukkus lennuvälja läheduses asunud kasvuhoonesse, lõhkudes klaasid. Piloot, kellel murdusid mõlema jala luud mitmest kohast ja kes sai klaasi tõttu vigastada, leidis end keset küpseid tomateid.

Airdil kulus paranemiseks pool aastat ja tervenenuna töötas ta edasi De Havillandi  katsepiloodina.

Briti lennundusministeerium võttis lennuõnnetuse uurimise ajaks Meadsi tehtud fotot kui asitõendi, kuid hiljem tagastas selle fotograafile.

Meads müüs selle foto 1000 naela (nüüdses rahas 25 000 eurot) eest väljaandele Daily Mirror, mis avaldas selle 9. oktoobril 1962 ning veel mitmed väljaanded olid sellest fotost huvitatud.

Meads jäädvustas ka allakukkunud lennuki vraki, müües samuti need pidid lehtedele.

Briti kuninglikud õhujõud kasutasid Lightningi hävituslennukeid kuni 1988. aastani.

Pilte vaata siit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles