Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Tallinn Music Weeki konverentsil esinejate nimekiri sai tugevat täiendust

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kollaaž: Malcolm Garrett näitusel „Buzzcocks – Fizzing at the Terminals“ ja Malcolm Garretti ‘Brexit is Over! If You Want It" kaanekujundus nädalalehele  The New European.
Kollaaž: Malcolm Garrett näitusel „Buzzcocks – Fizzing at the Terminals“ ja Malcolm Garretti ‘Brexit is Over! If You Want It" kaanekujundus nädalalehele The New European. Foto: Sebastian Matthes

Uue muusika ja linnakultuuri festival Tallinn Music Week (TMW) avalikustas festivali raames 29.–30. märtsil aset leidva konverentsi uued esinejad. Teiste seas saavad konverentsil sõna Briti moodsa graafilise disaini võtmekuju Malcolm Garrett, ekstsentriline Soome muusik Jimi Tenor ning kurikuulsa Fyre Festivali logistik ja piloot Keith Siilats.

29. ja 30 märtsil Eesti Kunstiakadeemias (EKA) toimuv TMW konverents keskendub kultuuri mõjule majanduse käivitajana. Erilise tähelepanu all on kunsti roll linnade ja piirkondade arengus nii ajastu vaimu peegeldavate esteetiliste standardite edendamisel kui ka sotsiaalsetele probleemidele osundades.

Briti moodsa graafilise disaini võtmekuju Malcolm Garretti karjäär muusikatööstuse teedrajava disaineri ja imagoloogina on kestnud juba neli aastakümmet. Esimese põlvkonna punkarina lõi ta juba 1970ndatel aastatel teetähis-kuvandeid sellistele artistidele nagu Buzzcocks, Magazine ja Duran Duran ning asutas britpopi ajastul novaatorliku digiagentuuri AMX, mille teenuseid on kasutanud nii Oasis, Pulp kui ka Spice Girls.

Terase ühiskondliku närviga Garretti asutatud festival Design Manchester on aga pühendunud kunstivaldkonna hääle kuuldavaks tegemisele ajal, mil Ühendkuningriik võib Euroopa Liidust välja astuda. Briti nädalalehe New European mullusele jõuluväljaandele loodud kaanekujundusel kuulutas ta: «Brexit on läbi! Kui vaid soovid» («Brexit Is Over! If You Want It»), viidates John Lennoni ja Yoko Ono omaaegsele Vietnami sõja vastasele kampaaniale «War Is Over. If You Want It». TMW konverentsil usutleb Malcolm Garrettit Manchesteri muusik ja ajakirjanik John Robb. Juttu tehakse nii ikoonilistest plaadikaantest kui ka disaini ja kodanikuaktivismi puutepunktidest.

Kuidas saada kuulsaks, ent jääda isepäiseks ja trende eiravaks ekstsentrikuks? See selgub vestluses Soome artisti Jimi Tenoriga, kes pole end kunagi üldtunnustatud raamidesse sättinud. Tema loomingut on kirjeldatud kui muusikalist vastet Andy Warholi popkunstile, milles eri stiilidest sikutatud elemendid ristuvad musta huumori ja häbitu glamuuriga. Ent Tenor on ka praktiline ja kuldsete kätega mees, kes valmistab ise enamiku oma muusikainstrumentidest – muuhulgas on ta ehitanud Walkmani pleierist ja jalgratta dünamost koosneva müraseadme.

Jimi Tenor juhendab TMW raames ka EKA sisearhitektuuri osakonna üliõpilaste muusikariistade meisterdamise töötuba «Hombla Kjurr», mille käigus valmivaid pille rakendatakse Tenori ja tudengite ühisel TMW Linnalava kontserdil.  

Kas muusikafestivali juhtimine on glamuurne äri, mis tegeleb lihtsalt mõnusa muusika ning seda saatvate hõrkude toidu- ja kunstielamuste disainimisega või hoopis halastamatu olelusvõitlus? Kogu maailmas näib valitsevat festivalide üleküllus ning viimaste aastate jooksul on ka mitmed kohalikud festivalid tegevuse lõpetanud ning mõned juba enne toimumist tühistatud. TMW asutaja Helen Sildna juhitud vestlusringis saab teiste festivalikorraldajate seas sõna  ka kurikuulsa «parima festivali, mis kunagi ei toimunud» Fyre logistik ja pilootKeith Siilats. Ka Sildna ise jagab vahetuid kogemusi kümne tegevusaasta jooksul nii paremaid kui ka halvemaid aegu näinud TMW korraldamisest.  

Kui Euroopa ööelu metropolid nagu Berliin ja Amsterdam hindavad ööturismi positiivset mõju linnade majandusele, siis uute regioonide ööklubide vedajad peavad sageli vastu enda tahtmist hakkama poliitaktivistideks. TMW konverents kogub kokku promootorid linnadest, kus vabaduse mõiste ning seda reguleerivad seadused on täiesti erinevad. Teise seas saavad sõna Venemaa autsaider-artistide kaitsepühak ja Peterburi underground klubi Ionoteka kunstiline juht Alexander Ionov, Tbilisi techno meka Bassiani asutaja Tato Getia ja Noblessneri sadamas asuva «Tallinna Berghaini» HALLi vedaja Elena Natale.

Milline on arhitektuuri võim linnaruumi ümbermõtestamisel? Helsingi uue erakunstimuuseumi Amos Rex haridusjuht Elsa Hessle avab ainulaadse kunsti- ja linnakultuuri kohtumispaiga tausta ning selgitab, miks on oluline anda 20. sajandi modernistlikele monumentidele uus elu.

Kuidas muuta elu tõeliselt jäädvustamis- ja jagamisväärseks? Fotografiska muuseum Stockholmis on visuaalkultuuride kohtumispaik, kus muu hulgas näidatakse, kuidas fotograafia saab sekkuda sotsiaalsete ja poliitiliste probleemide lahendamisse. Euroopa ühte suurimat fotograafia-alast edulugu Fotografiskat tutvustab Fredrik Andersson muuseumi kaasaegse fotograafia osakonnast.   

Kuidas siiski toimub sync ehk muusika litsentseerimine audiovisuaalmeedia valdkonda? Kuulajaid toovad maa peale tunnustatud professionaalid nagu ThinkSync Music muusikanõustaja ja loovjuht Connie Farr, kes on ka üks konverentsi raames toimuva praktilise sync-töötoa mentoreid. Spotify sõltumatute leiblite osakonna rahvusvahelise juhiJennifer Masseti juhitud töötoas jagatakse aga artistidele, manageridele ja laulukirjutajatele eksklusiivset eelvaadet Spotify arenguplaanidest, ning uutest formaatidest, pleilistidest ja muudest fännide kaasamise vahendidest.

Eelnevalt on TMW konverentsi kõnelejate seas välja kuulutatud muusik ja helilooja Barry Adamson, rokipublitsist Zoë Howe, kunstnike ja filmitegijate duo Iain Forsyth & Jane Pollard, muusikanõustaja Lucy Bright ja kunsti abil Helsingi majandust edendav Gunvor Kronman.

Märksõnad

Tagasi üles