Lennufirma Malaysia Airlines lennu MH370 kadumisest möödub 8. märtsil viis aastat, kuid seni ei ole teada, mis Boeing 777-200 ERiga juhtus.
Kas Malaysia Airlinesi lennuga MH370 juhtus sama nagu seriaalis «Teadmata kadunud»? Viis teooriat lennuki kadumise kohta (2)
Boeing 777-200 ER startis 8. märtsil 2014 Malaisiast Kuala Lumpurist ja pidi maanduma viis ja pool tundi hiljem Hiinas Pekingis, kuid lennujuhtimiskeskus kaotas lennukiga kontakti 8. märtsi öösel kell 1.22, kui lennuk lendas Lõuna-Hiina mere kohal, teatavad BBC ja CNN.
«Head ööd, Malaisia. Lend 3-7-0» olid piloodi Zaharie Ahmad Zhahi viimased sõnad Malaisia lennujuhtimiskeskusele, kui lennuk hakkas väljuma Malaisia õhuruumist.
Mõni aeg hiljem kaldus lennuk mingil põhjusel kursilt kõrvale, võttes kursi Malaka väinale. Lennuki side adresseerimis- ja ettekandesüsteem ning transponder lülitati välja. Satelliit sai sellelt lennukilt viimase signaali 8. märtsil 2014 kell 8.11 Malaisia aja järgi. Lennuk oli siis India ookeani kohal, Austraaliast umbes 2000 kilomeetri kaugusel.
Mis Boeing 777 juhtus, ei ole lõpuni selge, sest vrakki ei ole leitud hoolimata mitu aastat kestnud otsingutest, kuhu oli kaasatud India ookeani äärseid riike. Oma abi ja nõu pakkusid Malaisiale veel mitmed riigid, kaasa arvatud USA ja Venemaa.
Seni liiguvad jutud, et see lennuk kaaperdati ning meeskond ja reisijad on elus, kuid on kuskil vangistuses. Viidati seriaalile «Lost» («Teadmata kadunud»), milles leiab aset lennuõnnetus ja ellujäänud satuvad saarele, kus hakkavad toimuma kummalised sündmused.
Viis teooriat Malaysia Airlinesi lennuki kadumisest:
Esimene: kapten Zaharie Ahmad Shah kaaperdas lennuki, sulges end kokpitti ja jättis kaaspiloodi kokpiti ukse taha. Ta tekitas reisijatele ja meeskonnaliikmetele hüpoksia, sulgedes hapnikusüsteemi.
Shah kasutas hapnikumaski ja võttis kursi India ookeani lõunaosa suunas. Ta võis seal meelega lennuki merre kukutada, tehes enesetapu.
Teine: kapten Shah võis uputada lennuki ja tappa palju inimesi, et alustada ise uut elu koos oma salakallimaga.
Uurimine näitas, et abielus kapten Shahil oli armuke, kelle nimi oli Rina.
Väite kohaselt oli kapten saanud passivõltsijate abil kaks võltspassi, ühe endale ja teise armukesele.
Enne lennuki merre uppumist pääsest Shah lennukist välja ja Boeing 777 kukkumiskoha lähedal ootas armuke teda jahiga. Lennuki kukkumise koht oli neil varem kokku lepitud. Selle teooria kohaselt võisid nad alustada koos uut elu kas Uus-Meremaal või Austraalias.
Kolmas: 40 minutit pärast õhkutõusmist võis lennukil tekkida tehniline rike, mis tõi kaasa põlengu, hävitades enamiku kommunikatsioonisüsteemist.
Kapten Shah ja kaaspiloot Fariq Abdul Hamid üritasid kokpitis lahvatanud põlengut kontrolli alla saada, kuid see ei õnnestunud.
Siis lekkis kokpitti hapnikku, mis muutis kokpiti tulepõrguks ja lennuk muutus juhitamatuks. Oletatakse, et piloodid suunasid põleva lennuki mere kohale, et see ei kukuks alla mõnes tiheda asustusega paigas.
Neli: pardal olid terroristid, kes 3D-prinditud relvade abil lennuki enda kätte haarasid.
Selle teooria kohaselt oli terroristide seas naisi, kes pöördusid stjuardesside poole palvega, kas nad pääseksid kokpitti, et teha koos pilootidega selfi.
Terroristid surusid relvad pilootide kuklasse ja nõudsid, et nad lendaksid Afganistani. Väidetavalt astusid nii piloodid kui stjuardessid terroristidele vastu, kuid terroristidel olid relvad ja nad tapsid meeskonnaliikmed. Terroristid kaaperdasid lennuki ja lendasid kas Al-Qaeda või Islamiriigi käes olevale alale.
Viis: tulistamises sai lennuki kere vigastada ja tekkis dekompressioon ehk rõhulangus. Kõik pardal olnud hukkusid ja lennuk kukkus alla.
2018. aastal avaldas Malaisia MH370 uurimise lõppraporti, milles tõdeti, et kursilt kõrvale kaldumine ei olnud juhuslik, vaid tahtlik. Raportis kritiseeriti lennujuhtimiskeskuse lennujuhte, kes viivitasid MH370 lennuki kadumisest teatamisega.
Mis Boeing 777 juhtus, ei ole lõpuni selge, sest vrakki ei ole leitud hoolimata mitu aastat kestnud otsingutest, kuhu olid kaasatud mitu India ookeani äärset riiki. Oma abi ja nõu pakkusid veel mitmed riigid, kaasa arvatud USA ja Venemaa.
Veel on spekuleeritud, et 12 meeskonnaliiget tegid enesetapu, viies endaga kaasa 227 reisijat.
Boeing 777 on otsitud India ookeanis mitmest piirkonnast, mida peetakse tõenäoliseks kukkumispaigaks.
Malaisia võimude teatel on nad valmis alustama uusi otsinguid, kui ilmneb uut infot kadunud lennuki kohta.
India ookeani äärsete riikide randadest on leitud lennukiosi, kuid mitte kõiki neist ei saa seostada Malaysia Airlinesi lennukiga.