Ameerika filmiakadeemia murdus filmitegijate pahameele surve all ning võttis tagasi oma otsuse parima operaatori ja parima monteerija kuldmehikesed reklaamipausi ajal kätte anda.
Pahameeletorm mõjus: Filmiakadeemia võttis tagasi Hollywoodi välja vihastanud Oscari-gala otsuse
Läinud nädalal teatas Oscareid korraldav akadeemia juhatus, et teleülekande ja gala tempo huvides jagatakse nelja kategooria auhinnad välja reklaamipauside ajal. Pärast esilagset nurinat läkitas akadeemia oma liikmetele ja kandidaatidele rahustava teadaande, rõhutades, et muretsemiseks polevat kellelgi põhjust, kuna auhindade kätteandmist näeb veebiülekandes otse ning teleülekandesse monteeritakse pausi alla jäänud auhinnad kärbitud kujul ikkagi sisse. Millised kategooriad reklaamide ajal näitamisele lähevad, olevat tulevikus võrdsuse huvides ringluses.
Õnnetuseks tegi aga akadeemia suure vea, valides uue süsteemi katsetamiseks parima operaatori ja parima monteerija kategooriad (lisaks ka parim grimm/soeng ning lühianimatsioon). On ju teada, et režissöörid töötavad kõige lähemalt just oma kaameramehe ning monteerijaga ehk siis suurt pahameeletormi ei pidanud kaua ootama: 40 kõrge profiiliga filmitegijat, sh Martin Scorsese, Spike Lee, Quentin Tarantino jt, kirjutasid akadeemiale ühise protestikirja ning mitmed nimekad režissöörid võtsid sõna sotsiaalmeedias (tänavuse paljuhinnatud «Roma» lavastaja Alfonso Cuaron ning läinud aastal parima filmi ja parima režissööri Oscari pälvinud Guillermo del Toro.)
In the history of CINEMA, masterpieces have existed without sound, without color, without a story, without actors and without music. No one single film has ever existed without CINEMAtography and without editing.
— Alfonso Cuaron (@alfonsocuaron) February 12, 2019
Reposting, revised: I would not presume to suggest what categories should occur during commercials on Oscars night, but, please: Cinematography & Editing are at the very heart of our craft. They are not inherited from a theatrical or literary tradition: they are cinema itself.
— Guillermo del Toro (@RealGDT) February 13, 2019
Just operaatoritöö ja montaaž on filmilavastajate sõnul filmikunst ise. «Kinoajaloos on meistriteoseid, kus pole heli, pole värve, pole lugu, pole näitlejaid ja pole muusikat. Ilma kinematograafia ja montaažita aga pole ühtegi filmi,» toonitas Cuaron. Del Toro aga rõhutas, et operaatoritöö ja montaaž on ainsad kategooriad, mis on üdini omased vaid filmile, ega ole välja kasvanud teatrikunstist.
Tagajalgadele tõusis mõistagi ka Ameerika filmioperaatorite ühing, kes nägid ametivendade auhetke reklaami alla matmises alandamist.
Et lõppude lõpuks on Oscaritel vaja filmitegijad, mitte vastupidi, siis andis akadeemia järele ning teatas, et ükski kategooria reklaami alla ei jää ning auhinnagala leiab aset traditsioonilisel moel.
Tegu oli juba kolmanda suure skandaaliga, mis tänavusi 91. Oscareid puudutab: suvel võttis akadeemia tagasi otsuse luua parima populaarse filmi kategooria ning mõni kuu tagasi taandus Oscarite õhtujuhiks valitud koomik Kevin Hart ametist. Mõlemal juhul oli põhjuseks ülevoolavalt negatiivne tagasiside meedias.
OTSEÜLEKANNE OSCARITELT FILMZONE'IS
Eestis näitavad otseülekannet 91. Oscaritelt eksklusiivselt telekanalid Filmzone ja Filmzone+. Suurejooneline ülekanne Hollywoodist algab 25. veebruari varahommikul staaride suurejoonelise saabumisega punasele vaibale ning jätkub auhinnagala enam kui kolmetunnise otseülekandega. Filmzone ja Filmzone+ on vaatajaile kättesaadav kõigi juhtivate kaabeloperaatorite võrkudes üle Eesti.
Oscarite Eesti teleülekandele ja sellele eelnevale punase vaiba ülekandele elab otsekajastuses kaasa ka ülekande partner Apollo Kinoportaal otse Postimehe esilehel.
Püsige meiega!