Õigesti disainitud heli loob brändile väärtuse

Dali Kask
, Muusikaterapeut
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Erakogu / Aleksei Kuzmin

Spetsiaalselt disainitud helidel on kaasaegses tööstuses, reklaami- ja müügimaailmas väga oluline roll. Helid mõjutavad inimesi rohkem, kui me arvatagi oskame.

Meie ümber on iga päev palju väikeseid funktsionaalseid helisid, mis suunavad märkamatult meie käitumist ja tegutsemist ning osav müügimees või reklaamispetsialist saab neid enda huvides hästi ära kasutada. Oskamatult loodud helitaustad võivad anda hoopis vastupidise efekti ning mõjuda väsitavalt.

Inimese kõrvad püüavad igapäevaselt kinni miljoneid erinevaid helisid. Me kuuleme ka magades ning kui kõrva jõuab mõni kummaline heli, ärkame üles ja kontrollime, mis toimub. Viimasel paarisajal aastal on inimese tähelepanuvõime ümbritsevate helide suhtes muutunud aga oluliselt passiivsemaks. Industrialismi võidukäiguga võeti mitmetel elualadel kasutusele masinad ja nendega kaasnes palju masinate poolt tekitatud passiivseid helisid, see omakorda mõjutas protsessi, kuidas inimene helidest infot ammutab.


Inimene tajub helisignaale kiiremini kui pilte või teksti.


Et helide paljususes paremini hakkama saada, suuname oma tähelepanu ja kuulmist sageli oma vajadustest lähtuvalt. See aga ei muuda helisid, nende mõju ja meie reaktsioone helidele olematuks. Inimene tajub helisignaale kiiremini kui pilte või teksti. Helivibratsioon mõjutab kiiresti meie närvisüsteemi ning me reageerime instinktiivselt, primitiivselt ja sageli alateadlikult.

Ühe hea helidisaini näitena võib tuua arvutimänge, kus mängija saab auditiivselt kogu aeg tagasisidet, kus ta mängus on ja kuhu teda edasi juhatatakse.

Helisid tekib tehnika kiire arengu tõttu pidevalt juurde ja sageli me ei märkagi, kuidas me nende helide kaasabil oma igapäevaelus navigeerime. Sedalaadi väga lühikeste heliliste signaalide ingliskeelne nimetus on earcons ehk auditory icons. Eesti keeles võiks nende nimetuseks olla ehk audiokon. Neid kuuleme näiteks autos, kui turvavöö lahti unustame, kui toit mikrolaineahjus soojaks on saanud või kui pesumasin töötamise lõpetab. Avalikes kohtades kasutatakse selliseid helisid näiteks liftides, rongijaamades enne teadete edastamist, bussis või rongis enne järgmise peatuse teadvustamist jne.
Kõige tervislikum ja meeldivam on end ümbritseda nende toodetega, kus audiokonidele on teadlikult lähenetud ja nende helidisain on läbi mõeldud.
Kõik helid, mis üht toodet või brändi ümbritsevad, loovad sellest kuvandit. Seetõttu on lisaks funtsionaalsusele audiokonid väga sageli seotud ka kaubamärgiga – näiteks Nokia tunnushelin või Maci arvutite e-kirja saatmisheli. Audiokon on osa toote või teenuse audiobrändingust. Mida rohkem sellega brändi väärtusi ja identiteeti suudetakse edasi anda, seda rohkem antud bränd tarbija jaoks tuttavaks saab. Aktiivsed audiokonid, mis haakuvad erinevate brändidega, peaksid olema emotsiooni loomiseks ja meeldima hakkamiseks hoolega disainitud. Passiivsed funktsionaalsed audiokonid, mis üksnes signaleerivad, võiksid jääda mittehäirivaks taustaks.

Ühe hea helidisaini näitena võib tuua arvutimänge, kus mängija saab auditiivselt kogu aeg tagasisidet, kus ta mängus on ja kuhu teda edasi juhatatakse.  Kogu mängu vältel kasutatavad helid loovad kokku ühe terviku ja mängija saab tervikelamuse. Ideaalis võiks helide kaasabil sellist tervikelamust pakkuda ka erinevad tehnilised abivahendid, tooted, teenused, äpid või avalik ruum.
Kogu helimüriaadi paljususes võiks aga siiski alles jääda helilise funktsiooni väljalülitamise võimalus, et pakkuda inimestele energia laadimiseks kohti, kus on ka vaikne.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles