Skandaal: Filmikriitik mõnitas Bernardo Bertolucci leina jälgi vägistamisnaljaga

Liina Suvi Ristoja
, Apollo Kinoportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Itaalia režissöör Bernardo Bertolucci 2013. aastal Hollywoodis.
Itaalia režissöör Bernardo Bertolucci 2013. aastal Hollywoodis. Foto: Fred Prouser / Reuters / Scanpix

Ameerika meediamaastikul lahvatas skandaal, kui New York Magazine'i filmikriitik David Edelstein lisas Facebooki lahkunud Itaalia filmi suurkuju Bernado Bertolucci leina mõnitava postituse.

Edelstein riputas sotsiaalmeediasse üles foto kurikuulsast anaalse vägistamise stseenist filmis «Viimane tango Pariisis» (1972), kirjutades juurde «Isegi lein on võiga parem» – viidates filmistseenis või libestusainena kasutamisele, vahendab IndieWire.

Kommentaar tekitas suure skandaalilaine, mille tulemusena lõpetas kriitikuga koostöö mainekas NPR raadiokanal, mille «Fresh Air» saates mees kaasautorina osales.

«See postitus oli solvav ning lubamatu, arvestades näitlejanna Maria Schneideri kogemusi selle stseeni filmimisel,» põhjendas saateprogramm oma teates. Kriitik ise eemaldas postituse Facebookist ning vabandas hiljem, väites, et polnud Schnaideri kogemusest teadlik.

Näitlejanna Martha Plimpton võttis samuti sel teemal sõna ning oli üks häälekamaid pahandajaid: «Olen päev otsa püüdnud selle mehe (Bertolucci – toim.) surma mainimist vältida justnimelt selle pärast, mida ta sellele näitlejannale tegi. Ja see tropp keerab asja tagatippu veel naljaks. Pistke talle sulg sappa, kohe!»
 

Kõnealune stseen on pikalt olnud kriitika ja pahameele põhjustajaks ning lasub Bertolucci renomeel musta plekina, kuna vastutus lasub siikohal kadunukesel: toona 19-aastane näitlejanna Maria Schneider (Schneider suri 7 aasta eest 58-aastasena rinnavähki) ei olnud võttele minnes teadlik, mis stseenis juhtuma hakkab ning kuigi näitlejannat reaalselt ei vägistatud, siis stseeni realistlik emotsioon saavutati siiski läbi viimase üllatamise ja seeläbi alandamise – seda tunnistas ka lavastaja ise ühes 2013. aasta intervjuus.

 

Marlon Brando ja Maria Schneider filmis «Viimane tango Pariisis» (1972)
Marlon Brando ja Maria Schneider filmis «Viimane tango Pariisis» (1972) Foto: Capital Pictures / Scanpix

«Ma arvan, et ta (Schnaider – toim.) vihkas mind ja Marlonit, kuna me ei öelnud talle, et meil või libestina kasutamise idee filmiks on,» sõnas filmimise ajal 30-aastane Bertolucci otsekoheselt ning nentis, et idee turgatas neile toona 48-aastase Brandoga pähe samal hommikul. Nii otsustasid nad Schneideri selja taga teha anaalse vägistamise stseen, mis noorukest näitlejannat šokeeris, ehkki stsenaariumis olevat olnud kirjas, et tulemas on vägivaldne seksistseen. «Tahtsime, et ta reageeriks nagu tüdruk, mitte nagu näitleja,» põhjendas lavastaja ebaeetilist tegu, kuid tunnistas, et ei kahetse oma ideevälgatust. Schneider, kes oli hiljem aastaid kimpus depressiooni ja sõltuvustega, rääkis, et ei teadnud siis oma õigusi ning lohutust pakkus vaid teadmine, et stseeni tehti vaid korra. «Ära muretse, see on kõigest film,» öelnud Bertolucci.

Maailmakuulus Itaalia režissöör Bernardo Bertolucci suri 26. novembril Roomas. Režissööri pressiesindaja kinnitas, et 77-aastane Bertolucci suri pärast lühikest võitlust vähiga. Filmimees oli juba mitu aastat aheldatud ratastooli. Itaalia ja maailma kino üks suurkujudest on seni ainus itaallane, kes on võitnud parima filmi Oscari, viies kuldmehikese koju 1988. aastal linateose «Viimane keiser» eest. Kokku võitis viimasest Hiina keisrist rääkiv film üheksa Oscarit. 2011. aastal pälvis ta Cannes»i filmifestivalil elutöö eest Kuldse Palmioksa preemia ning 2008. aastal sai oma tähe Hollywoodi kuulsuste alleel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles