USA psühholoogide sõnul on jõulumuusika liiga varjane kuulamine ja kuulmine stressiallikas, kuna see tekitab kingiostlemise ja rõõmus olemise surve.
Liiga varajane jõulumuusika tekitab stressi ja survet olla rõõmus
Uurijate sõnul on aastalõpp kõige stressirohkem aeg mitte ainult ostubuumi, vaid ka kaubanduskeskustes pidevalt kõlavate jõulupalade tõttu, teatab Daily Mail.
Müüjatele ja ostlejatele võivad poodides kostvad jõululaulud alguses hea meeleolu luua, kuid kui laule kuuldakse liiga sageli, tekib tüdimus ja stress.
Mõni aeg tagasi tehtud uuring näitas, kui ostjad kuulevad jõululaule ja samas on tunda jõuludega seostatavaid lõhnu, siis kulutavad nad rohkem raha.
«Jõuluaeg ja aastalõpp on stressirohke, tuues kaasa nii rahalise kui emotsionaalse stressi. Kõik on nagu surve all, et nad peavad palju kulutama ja pidevalt pühademeeleolus olema. See kurnab nii vaimu kui keha ning kui õige jõuluaeg käes on, ei pruugi pühademeeleolust enam midagi alles olla,» selgitasid eksperdid.
USA Oregoni osariigi Portlandi Lewis & Clarki kolledži meedia- ja avalikkuseuuringute õppejõu Peter Christenseni sõnul on nüüdisaegsed jõulud kommertsjõulud, mis lääneriikides sarnanevad nagu kaks tilka vett. Ostukeskustes kõlavad tuntud jõululaulud ja inimesed üritavad üksteisele leida ideaalseid kinke.
«Jõulud on muutunud vaiksest perekesksest pühast kiirustamise ja šoppamise pühaks, mille juurde käib pidev muusika. Tegemist on aasta «mürgise» perioodiga, sest stress võib kasvada üle pea,» lausus uurija.
Psühholoogide teatel kogeb pühadestressi üle 60 protsendi inimestest. Surve olla pühademeeleolus võib tuua kaasa mitmeid terviseprobleeme, kaasa arvatud peavalu, vererõhu tõusu ja südamekloppimise. Krooniliste haiguste põdejatel võib haigus kulgeda raskemalt.
Pühade ajal võib kehakaal kerkida, kuna stressi üritatakse leevendada ülesöömise ja alkoholi liigtarbimisega.
Mis puudutab aga ostlemist, siis poeomanikele on ammu teada, et jõululaulude mõjul võivad inimesed rohkem raha kulutada, kuid jõuludega seotut tuleb doseerida õiges koguses.
Washingtoni osariigi ülikooli uuring näitas, et kui poes on kuulda jõululaulu ja tunda ka jõuludega seostatavaid lõhnu nagu piparkoogi, kuuse, glögi ja teisi lõhnu, siis tekib positiivne meeleolu, mis paneb kõike paremas valguses nägema. See omakorda võib viia suuremate rahakulutusteni.
Psühholoogide arvates peaks iga inimene tunnetama, kus on jõulude puhul tema piir, et mitte pühadeaega veeta stressis, läbipõlenuna ja haigena.