Siiski ei saa GAG puhul piirduda vaid hariduslooga. Öeldakse, et kool on ühiskonna väiksem läbilõige ja kindlasti kajastab GAG ajalugu laiemalt väga palju ka Eesti mineviku kohta.
Sõdadel on kombeks raputada ühiskonda alustaladeni ning loomulikult sai oma osa ka GAG.
Pea kõik Eesti aladel peetud sõjad jätsid koolile oma jälje. Näiteks pärast Põhjasõja ja katku vintsutusi (Tallinnas suri 1710 katku kolmveerand elanikkonnast) alustati õppetööd kõigest ühe professori (rektor J. R. Brehm) ja kolme gümnasistiga. Võrdluseks: 17. sajandil oli õpilaste arv enamasti 65–70.
Kui 1880-ndatel algas Vene tsaarivõimu poolt venestamine, siis loomulikult ilmnes see ka GAG-s. Senine saksakeelne õppetöö asendati 1892 venekeelsega, piirati saksakeelset õppekirjandust, nõuti suhtlemist vene keeles.
Nii nagu ka teistes Balti kubermangude koolides, hakati seni valdavalt saksa päritolu õpetajaskonda asendama venelastest õpetajatega. Eelnev tingis koolist suure väljalangemise – vastumeelne oli koolis valitsev kasarmukord ja paljudele käis üle jõu venekeelne õpe.
Mõningat leevendust tõid 1905.aasta revolutsiooni sündmused ning muuseas lubati fakultatiivselt õpetada eesti keelt. Paraku jäi see õige pea soiku.
Loomulikult ei jäänud GAG kõrvale rahvuslikust suursündmusest Vabadussõjast.
Sõja alguses oli mõneks kuuks isegi katkestatud kooli õppetegevus. GAG-st võttis Vabadussõjast osa 129 gümnasisti ja 11 õpetajat.
Viimased koondati Tallinna Kaitsepataljoni koosseisus võidelnud Kooliõpetajate roodu, kusjuures hilisem GAG direktor Aleksis Kuusik pidas ka roodu rühmaülema ametit. Vabadussõda võttis ka GAG-ga seotud sõjameestelt lõivu – langes seitse õpilast.
Tagasivaatavalt võib GAG-d ja tema pikka minevikku lugeda väikseks (või ka suureks) imeks. Vaatamata Eesti ajaloo keerdkäikudele, on GAG suutnud siiani jääda oma põhitegevuse – hariduse andmise – juurde.
Kas seda lugeda õnnelikuks juhuseks?
Kindlasti (nagu ka Eesti Vabariigi teket - autor)! Oma tööle pühendunud inimeste entusiasmiks?
Iga kool on eelkõige inimesed – tänased ja eilsed.