Euroopa Liidus on teed viisakad, ka Poola on viimasel ajal usinalt tee-ehitusse investeerinud. Maanteed on korralikud ka endise Jugoslaavia jõukamates osades Sloveenias, Horvaatias ja Serbias.
Mida lõuna poole läbi ja lõhki euroopalikust Sloveeniast liikuda, seda vähem inimeste jõukust igapäevases eluolus silma torkab. Teeäärsed majad muutuvad järjest väiksemaks ja luitunumaks, tänavad viletsamateks ja teeääred räpasemaks.
Lõuna poole liikudes mõjuvad imekauni loodusega Sloveenia ja Horvaatia suisa igavana. Neis riikides kulgeb igapäevaelu turvaliselt ja suhtlemine korrektselt ning etteaimatavalt. Küllap seetõttu on need riigid kujunenud piirkonna turismimekadeks.
Hoopis vähem rändureid valib sihtkohaks tänavu iseseisvunud Montenegro, mis pole põrmugi igavam kui jõukad naabrid. Näiteks väikelinna Kotori mäe jalamile ehitatud vanalinn mõjub isegi põnevamalt kui eestlastegi seas populaarne Horvaatia turismipärl Dubrovnik.
Seal pole sellist küünarnukitunnet ja poekesedki pole keskendunud tüüpilisele turisminännile, mille inimesed koju jõudes riiulinurka tolmu koguma jätavad.
Elamusi võib saada kohalikus tänavarestoranis, kus ei tehta numbrit, kui kelner laua juures toidupalakesi norivat kassi menüüga visates eemale peletab.
Lauas istujast poole meetri kauguselt mööda vihisenud menüü korjatakse tänavalt üles, kliendi küsiva pilgu peale palutakse jultunud kassi pärast vabandust ja menüü lastakse uuesti laudade vahele lendu.
Järgmine šokk ootab eestlasi vaesuses elava naaberriigi Albaania piiril.
Albaania uskumatud kontrastid
Montenegro linna Vladimiri ja Albaania Murigani piiripunktis kasseeritakse turistimaksu kümme eurot (156 krooni), kuid kas see ka riigikassasse jõuab, on sügavalt kahtlane. Albaania keeleoskamatu piirivalvur võtab kõigilt raha, kägardab rahatähed peos kokku ja viskab lauasahtlisse.