Märkamaks ja tunnustamaks meie maanteedel liikuvaid erilisi sõiduvahendeid, kutsub Eesti maanteemuuseum kõiki autoomanikke, kes on oma sõidumasina kas ümber ehitamise või ise valmistamise teel silmatorkavaks muutnud, 20. augustil maanteemuuseumisse tähistama 115 aasta möödumist esimesest autoesitlusest Eestis.
Erilised autod kogunevad maanteemuuseumi
1896. aastal 23. augustil leidis Eestis aset esimene avalik autoesitlus. Kohalik ettevõtja Schümann tutvustas Tallinnas rahvale üht kalessitaolist iseliikuvat sõidukit, milleks suure tõenäosusega oli 1894. aastal tootmisse jõudnud Benz Velo.
Autol olid pidurid, käigukast, roolikang ja kummirehvidega rattad. Esimesed muljed uutmoodi sõidukist võttis tolleaegne ajakirjanik kokku järgmiselt: „Vanker, mis ainult kahe inimese jäuks tehtud, kannab tagumisel poolel 1 ½ hobuse jõulist bentsini masinat. Sõidukiirus seisab täitsa vankri juhtija käes ja võib temaga kuni 20 versta tunnis ha teega sõita.“ ("Valgus" 1896, 35).
20. augustil valitakse maanteemuuseumis külastajate abiga välja kõige erilisem masin ning autasustatakse fotokonkursi „Maanteede uhkus“ võitjat. Väärika tiitli saab Janne Eespäeva ümberehitatud ZAZ 965A, mis koos omapärase järelkäruga kokku moodustavad poolteist maanteemuhku.
Erilisi autosid saab maanteemuuseumis näha alates kella 13. Pärastlõunal toimub külastajate lemmiku väljakuulutamine ja võitjate autasustamine. Oma tegemisi tutvustavad Addinol, kes on välja pannud eriauhinnad, samuti Eesti rallikrossi komitee ja rallikrossi meeskond Reinsalu Sport, kes on maanteemuuseumis koos Division1 klassis sõitva Škoda Fabia WRC-ga.
Eesti maanteemuuseum asub Põlvamaal Kanepi vallas Varbusel.