Galerii: boliivlased tuulutasid esivanemate pealuid

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Boliivlane kolpasid surnuaiale kandmas
Boliivlane kolpasid surnuaiale kandmas Foto: AP / Scanpix

Boliivia pealinnas La Pazis toimus iga-aastane üritus, mille käigus esivanemate pealuud välja tuuakse ja nende haudadele viiakse.

Boliivias on tavaline, et surnud esivanemate pealuid hoitakse kodus, kuna uskumuse kohaselt hoiavad need pahasid vaime eemal, kirjutab AP.

8.novembril tähistatakse Boliivias  Fiesta de las  Ñatitas `it  ehk pealuude püha. Siis viiakse ehitud pealuud nii esivanemate haudadele kui ka kirikusse õnnistamiseks.

Pealuudele pakutakse kokapõõsa lehti ning neile mängitakse muusikat.

Boliivlased usuvad, et kui nad pealuude eest hästi hoolitsevad, siis kulgeb nende elu hästi ning juhtuda võivad ka imed.

Pealuupüha juured ulatuvad konkistadooride eelsesse aega, mil Andides elavad indiaanihõimud samalaadset püha tähistasid.

«Aimaraa ja ketšua indiaanlaste kultuuris on surnute ja teispoolsusega suhtlemine tähtsal kohal. See traditsioon on kestnud tänapäevani ja nii võibki tuhandete boliivlaste kodudest pealuid leida,» sõnas Boliivia asekultuuriminister ja antropoloog Edgar Quiroga.

Pärast pealuude kirikus õnnistamist viiakse need omaste hauaplatsidele ning nende juures pidutsetakse.

«Kaheksandal novembril saab mu esivanem minna kirikusse õnnistust saama, teisel ajal ei ole selleks lihtsalt võimalust. Sel päeval veedame koos aega, suitsetame ja närime kokalehti. Pealuud on nagu elavad olendid,» sõnas esivanema kolbaga pühitsenud Dona Nico Salazar.

Boliivia katoliku kiriku esindajate arvamused paganliku traditsiooni ja kirikliku tseremoonia segunemise kohta jagunevad kaheks – ühed on seda pooldavad, teised aga keelaks pealuude õnnistamise.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles