Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Kuidas korraldada suvel korralik pidu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Peol on väga tähtis koht söögil ja joogil. Pildil Club Tallinna 8. sünnipäev.
Peol on väga tähtis koht söögil ja joogil. Pildil Club Tallinna 8. sünnipäev. Foto: Kertin Vasser

Ille Grün-Ots, Elukiri

Suvi on pidude aeg. Suve hakul on peo ära teeninud sajad tublid õppurid, kel gümnaasium või ülikool just läbi saanud. Ja muidugi jaanipäev – siis pidutseb vist küll kogu Eestimaa. Mõni aga lihtsalt on sel ajal sündinud ja otse loomulikult on ka sünnipäev siis suvel.
 

Teine on sündinud hoopis muul ajal, aga tahab sünnipäevapidu (juubelit) just suvel pidada. Mõni ei taha pidada, aga suguvõsa lausa sunnib – et 50 või 70 või kuldpulmad või….

Pulmi peetakse viimasel ajal küll vähem, aga kui, siis eelistatavalt samuti soojal aastaajal. Kel põhjust, tähistab pidulikumalt hõbe- või kuldpulmi. Ja just suvel tahavad kokku tulla ka suguvõsad ning suuremad ja väiksemad firmad peavad suvepäevi.

Mida teha, et pidu saaks vägev ja päevakangelased ei oleks ettevalmistustest kurnatud ning saaksid sündmust täielikult nautida? Nõu annab Mirka Agentuuri peokorraldaja Danoa Kampe.

Mirka Agentuur tegutseb Eesti üritusturundusmaastikul juba alates 1994. aastast, aidates nii eraisikuid kui firmasid mitmesuguste ürituste – näiteks pidude, suvepäevade, sünnipäevade, jõulupidude, juubelite, pulmade korraldamisel. Pakutakse täislahendust alates ürituse kontseptsiooni väljatöötamisest ja lõpetades peokoha, toitlustuse, kaunistuste, lavatehnika, esinejate ja muu sellise organiseerimisega. Muidugi saab nende kaudu tellida ka vaid mõnda teenust, näiteks õhtujuhti ja ansamblit. Teisisõnu: ollakse valmis korraldama nii pulma kui lapse sünnipäeva, aga ka matuseid, muide.

Enam-vähem samasugust teenust pakub enamik suuremaid peokorraldusfirmasid, lisaks on lõputu hulk väiksemaid tegijaid ja üksi asjatavaid peokorraldajaid. Mõni neist on sama laia või laiemagi haardega, mõni aga on valinud ainult üks-kaks sündmust (näiteks pulmad), mille korraldamise nõustuvad enda peale võtma.

27-aastane Danoa alustas praeguse tööga seitse aastat tagasi, mil hakkas üritustele artiste ja väikeseid ansambleid vahendama. Mirka Agentuuri peokorraldaja on ta aastast 2007.

Millest alustada, kui ise suuremat pidu korraldada ei oska / ei viitsi / pole aega? Kuidas ja mille järgi leida just see õige peokorraldaja?

Ürituste korraldajate kohta leiab ehk kõige ülevaatlikumat informatsiooni internetist. Kodulehekülgedelt võib esmalt portfoolio ja tutvustuse alt ära näha, kas nende sihtkliendiks on eelkõige ettevõtted või korraldatakse ka eraisikute üritusi. Näiteks meie agentuuri puhul on firmade suve- ja talvepäevade, kliendiürituste ja muu sellise kõrval tähtis roll ka eraklientidel. Aitame korraldada pulmi, juubeleid, stiilipidusid, poissmeeste/tüdrukute õhtuid ja suguvõsa kokkutulekuid.

Kindlasti tasub huvi korral võtta korraldajaga telefoni teel ühendust ja rääkida oma soovidest ja algsest nägemusest inimesega otse. Meili saatmine võiks sellele lisanduda, kuid ainult kirjavahetuse teel ei soovita ma suhelda, kuna sellisel juhul võivad tähtsad nüansid ridade vahelt kaduma minna.

Kui tellida pidu korraldama professionaalne peokorraldaja, siis mida peaks ise enne tegema ja mille peale mõtlema? Ehk teisisõnu: mis on algandmed, mida peokorraldaja vajab?

Kõigepealt tuleks alustada varajasest planeerimisest, sest muidu võib juhtuda, et soovitud esinejad või peokoht on õigel päeval broneeritud ja juba tuleb hakata oma nägemuses mõningaid järeleandmisi tegema. Seega soovitan kõigepealt kuupäev piisava varuga paika panna. Kui plaanitud sündmus langeb kokku mõne üldrahvaliku sündmusega (näiteks jaanipäev või laulupidu), tuleb arvesse võtta, et artiste hakatakse kinnitama juba umbes pool aastat varem. Kindlasti tuleks selgeks mõelda, mis on ürituse juures prioriteedid: kas rahalised piirangud, kindel kuupäev, koht, esineja, külaliste hulk, mõni tegevus või muu. Vastavalt sellele saab hakata üritust üles ehitama.

Kui anda peo korraldamine proffide kätte, kas siis saab nii-öelda võtmed kätte teenuse: kindlustatud on koht, programm, toidud ja kõik muu?

Ürituste korraldajad teevad nii täispakette koos koha, toitlustuse, programmi, kutsete, turvateenuse ja muu sellise organiseerimisega kui ka aitavad üksikdetailidega, nagu õhtujuhi, pulmaisa, muusika, show, dekoreerimise, tehnika või muu sellisega. „Võtmed kätte“ teenus on kliendile kindlasti mugavam kui kõige eest ise hoolitseda, sest professionaalsed ürituste korraldajad oskavad näha üritust tervikuna.

Nad oskavad arvestada kõiksugu vahelülide ja pisiasjadega (kas või pistikute olemasolu ning küsimus, mitut WC-d või prügikasti läheks väliüritusel vaja), mille peale inimene, kes igapäevaselt ürituste korraldamisega ei tegele, alati ei pruugi tulla. Seda, mille eest vastutada, et kõik sujuks, on kokkuvõttes palju ning kui klient peab ise kohapeal kõige pärast muretsema, jääb tal endal lihtsalt peost osa saamata.

Samas ei tähenda see kliendi passiivsust, väljatöötamise protsessis on ta siiski aktiivne kaasarääkija. Üritus sünnib ikka koostöös.

Selline täisteenus on ilmselt üsna kallis?

Ma ei julgeks väita, et agentuurist täispaketi tellimine läheb kulukamaks kui kõike eraldi ostes. Ürituste korraldajatel on allhangete tegijatega tihti oma partnerlussuhted, mille tõttu kliendile ei pruugi lõpphind sugugi kallimaks osutuda. Kuna agentuuridel on vajalikud andmebaasid, jääb kliendil ära lõputu internetis surfamise ajakulu ja kontaktide otsimine, kusjuures telefoniarved, meilivahetuse ja lepingute sõlmimise võtab firma enda kanda. Mida tasub selle töö puhul eriti hinnata, on just ametialane pädevus. Ürituste korraldajad on kursis meie kiiresti ja pidevalt muutuva meelelahutusmaastiku trendide ja võimalustega. See on suur osa nende tööst.

Kui palju täpselt ühe peo korraldamine maksab, on raske küsimus, sest pidusid annab korraldada väga erinevas hinnaklassis. Kui ligikaudselt ja ümmarguselt võtta, siis oleks kulud sellised: toitlustus 15 eurot inimese kohta, väike live-bänd koos tehnikaga 520 eurot, õhtujuht 320 eurot. Aga kõik sõltub niivõrd paljudest detailidest, et need summad siin ei ütle tegelikult mitte midagi. Bändide hinnad on erinevad, lisaks on suur vahe selles, kus üritus toimub. Kui pidu toimub mingis kohas, kus tuleb ka üüri maksta, lisandub see; mõned bändid võtavad õhtujuhi rolli samuti enda kanda, siis ei lähe õhtujuhti üldse tarviski; osal üritustel pakutakse sooja sööki, osal ainult külmi suupisteid ja nii edasi.

Korralda pidu ise

45-aastase Anne õlule jäi aprilli keskpaigas sõbranna pulmapeo korraldamine. Et taheti võimalikult lihtsalt läbi ajada, siis pikka süldilauda ei plaanitud, vaid otsustati väikese vastuvõtu kasuks umbes 30 inimesele. Kohavalikuga ei olnud probleeme, pruutpaar leppis väikese koosolemise ruumiga Pärnu maantee Õnnepalee keldris. Üks tund ruumi renti maksis 61 eurot. Toidu tellis Anne sõprade-tuttavate soovitatud ja läbiproovitud peofirmast. Sealgi arvestati miinimumsummaks 15 eurot inimese kohta, kokku seega 450 eurot.

Anne loetleb, mida selle raha eest sai: iga külalise kohta kaheksa erinevat suupistet, suur puuviljavaagen, suur tort, vahuvein, mahl, kohv ja tee. Tunniajase püstijalu koosolemise järel läks pruutpaar hoopis pulmareisile.

„Aga selline kusagil kohas või kodus firmalt peoteenuse või ka ainult söögi tellimine praegu meie ringkondades eriti popp ei ole. Kui mingit pisemat koosviibimist tahetakse teha, siis minnakse kuhugi välja huvitavasse kohta sööma – kohad tuleb aga varakult kinni panna.“ Anne meenutab siinkohal mõni aasta tagasi alustatud traditsiooni, kus perekonna sünnipäevad võeti kokku ja mindi siis ühekorraga näiteks aprilli ja mai sünnipäevalaste pidu pidama. Sel puhul broneeriti ainult laud (see eraldi raha ei nõudnud) ja hiljem maksid sünnipäevalapsed (või nende vanemad) arve kamba peale kinni. Õnneks on suguvõsa suur, ühel sellisel viimasel oli sünnipäevalapsi neli, kes siis arve enda kanda võtsid.

Pidu kodust väljas

75-aastane Salme on aastaid pidanud enda ja abikaasa sünnipäevapidusid ning pulma-aastapäevi kodust väljas. Põhjusel, et siis saab ikka ise ka pidutseda ega pea kogu aeg vaagnate-taldrikutega askeldama.

Tähtsa päeva tähistamiseks valib Salme enamasti mõne pisema (ja kõigile kutsutuile seni täiesti tundmatu) kohviku kas tuttava soovituse järgi või sellise, kus ta ise juba mingil üritusel on osalenud.

„Tihti ei võeta sellistes vähetuntud kohtades ruumide eest eraldi raha, maksta tuleb vaid tellitud söögi eest. Ka tehakse enamasti järeleandmisi jookide osas, lubades need endal kaasa võtta. Ka mujalt tellitud tordi või kringli vastu ei ole peopaiga omanikud üldiselt mitte kunagi,“ räägib vanaproua. Nii on pere tähtpäevad möödunudki iga kord erinevas kohas, mälestused on toredad ja lõppkokkuvõttes usub Salme, et rahaliseltki on kulu enam-vähem võrdne sellega, kui kõik ise osta-hakkida-keeta-küpsetada.

Kui kallis?

Kõige ebahuvitavam, kuid samas kõige otsustavam osa iga peo planeerimisel on eelarve. Et seda oleks kergem teha, jagage tehtavad kulud kolmeks: väga tähtsad, vähem tähtsad ja mitte nii tähtsad kulud.

· Väga tähtsad kulud – asjad, mis jäävad kauaks meelde (teie välimus, eriline peopaik).
· Vähem tähtsateks võiks liigitada kutsed, transpordi, meelelahutuse ning isegi peolaua.
· Ebaolulised on kõik ülejäänud asjaolud.

Arvestage eelarve juures seda, et pidu peab teile meelde jääma, mitte olema lihtsalt üks pidu nii-öelda linnukese pärast!

Säästupulma soovitused

Pulmad ja Peod OÜ annab oma kodulehel www.pulmadjapeod.ee nõu, kuidas säästlikult, aga siiski meeldejäävalt pulm korraldada.

Klassikaline pulm tähendab üldjuhul kuni 50 külalist, registreerimist kohalikus perekonnaseisuametis, pulmapidu mõnes mõisas või muidu uhkes peopaigas. Seda kõike siis, kui raha eriti lugema ei pea. Kuna enamikul inimestest ei ole raha kunagi üleliia, peab sellisel juhul leppima väiksema pulma ehk niinimetatud säästupulmaga. Sääst aga ei pruugi alati tähendada midagi halba ja odavat.

Et Elukirja lugejate seas on ilmselt ka sellesuviseid tulevasi ämmasid-äiasid, siis mõned nõuanded:

* Säästupulmade pidamiseks on tähtis enne kõik väga hoolikalt läbi mõelda. Ei ole tarvis kutsuda kokku kõiki sugulasi, sõpru, sõprade sõpru ja nende vanemaid. Pulmad on siiski kahe inimese omavahelise sideme tugevdamine, mis liidab kokku kaks perekonda ja vaid kõige lähedasemad sõbrad. Tarvis on koostada nimekiri inimestest, kes kindlasti peavad selles pulmas osalema. Üldjuhul peaks nimekirja mahtuma sellesse nii pruudi kui peigmehe vanemad (ligikaudu neli inimest), tädid-onud-vanavanemad-lähedasemad sugulased (15 inimest), õed-vennad (6 inimest), varu (5 inimest) ning lisaks pruut ja peigmees. Seega saab teha säästupulmad ligikaudu 20–30 inimesega.

* Kui tellida catering või teha ise süüa, tuleb arvestada inimese peale ligikaudu 15 eurot. Seega maksab 30 külalisega pulmapeo toit umbes 450 eurot.

* Säästupulmade puhul ei ole tarvis üürida kalli raha eest eraldi ruume (rendihinnad algavad 600 eurost). Kui keegi elab oma majas, siis sobib väga hästi peo pidamiseks ka iseenda või mõne sõbra kodu (suvila).

* Tingimata ei ole tarvis tellida pulmavanemat ja bändi või muusikat mängima eraldi kollektiivi. Sobib ka näiteks üksik klaverimängija, kes tuleb kohale oma kaasaskantava süntesaatoriga. Alati tasuks uurida, kas oleks kedagi kutsuda muusikakoolidest, kus head muusikat teevad ka õpilased.

* Kui pidada tagasihoidlikud pulmad (ka riietuse, pruudikimbu, pildistamise ja muu säärasega mitte üle pingutades, vaid enamiku asju ise või sõprade abiga korda ajades) ja mitte jääda vaid kahekesi registreerimise juurde, peaks hakkama saama 700–800 euroga.

Nõuandeid peo ettevalmistamiseks
Reet Rum, Selveri Köögi juhataja

Peoks või mõnusaks koosviibimiseks valmistudes on tähtis mõelda ürituse eesmärgile, kestvusele, osalejatele, toimumispaigale ja eelarvele. Nendest teguritest lähtudes tasub ka otsustada, kas ise kokata, toit tellida või neid kaht viisi omavahel kombineerida. Sageli annabki just viimane valik parima tulemuse.

Toidu tellimine on eelkõige ajasäästlik, sest iga perenaine teab, et suurele seltskonnale suupistete valmistamine võib võtta terve päeva või isegi paar. Lisaks toiduvalmistamisele kulub aega ka ostunimekirja koostamisele ning poeskäigule. Tellitava toidu hinda isevalmistatuga võrreldes tuleks arvestada ka kodus toidu valmistamisele kuluva elektrienergia ja veega ning tekkiva toidukaoga. Nii võibki selguda, et tellitud toit säästab lisaks ajale ka rahakotti.

Sünnipäeva, juubeli või pulma puhul peab arvestama rikkalikuma menüüga, sõprade seltsis piknikule minnes piisab ka mõnest suupistevalikust. Hommikused ja lõunased üritused on enamasti lühemad ja vähem külluslikud kui õhtused peod. Kõik, kes on üritusi korraldanud, teavad, et külaliste arvu on keeruline planeerida. Pigem võiks toitu olla rohkem kui vähem, aga üle ei maksa ka pingutada. Mõelge, keda kutsuda soovite, kui tõenäoliselt need inimesed tulla saavad ja millised on nende toidueelistused.

Paaritunniseks pidulikuks vastuvõtuks peaks arvestama soolaseid ja magusaid suupisteid ühele inimesele seitse tükki ning kõiki neid peab saama süüa mugavalt näpu vahelt. Sünnipäevalaua puhul tuleks planeerida söögipoolist ühe inimese kohta vähemalt 500 grammi.

Juhul kui istutakse terve õhtu pika laua taga, siis tuleb arvestada suurema toidukogusega kui Rootsi laua puhul. Samuti tasub teada, et kui pakute sooja toitu, siis süüakse külmi suupisteid ja salateid vähem.

Suvisele õuepeole sobivad hästi kõhtu täitvad salatid, sest õues on inimestel isu suurem. Eestlased on alati armastanud kartulisalateid, aga kindlasti võiks laual olla ka mõni roheline salat. Näksimiseks võib valida dipikastmega köögivilju ja tortiljasid ning muid suupisteid.

Lisaks soolasele tasub alati planeerida ka pisut magusat, kõige paremini sobivad puuviljavaagnad või juustusekserid. Suvisele õuepeole ei tasu planeerida sülti, lihavaagnaid, võileivatorte või rammusaid kooke, sest need riknevad soojas kiiresti ega paku sööjale naudingut. Pikniku puhul kehtivad üldiselt samad reeglid, mis suvise peo puhul, aga võimaluse korral tasuks planeerida selliseid suupisteid, mida on mõnus näpu vahelt süüa, eriti kui pole soovi kogu serviisi kaasa võtta.

Suvisel õuepeol või piknikul on väga tähtis koht ka joogil. Pidu võiks alustada kihiseva tervitusnapsu või külma jäätisekokteiliga. Suvisele üritusele sobivad eelkõige kerged joogid – mahl, vein või siider.

Märksõnad

Tagasi üles