Maailmas esimesena kosmoselennu teinud nõukogude kosmonaut Juri Gagarin hukkus 50 aastat tagasi traagiliselt.
Maailma esimene kosmonaut Juri Gagarin kaotas 50 aastat tagasi treeninglennul elu
34-aastane Gagarin kaotas elu, kui ta MiG-15 hävituslennukil 27. märtsil 1968 Venemaa lääneosas Vladimiri oblastis Kiržatši lähedasel treeninglennul tehnilised probleemid tekkisid ja lennuk alla kukkus, teatab iltasanomat.fi.
Seitse aastat varem, 12. aprillil 1961 sai Gagarinist Nõukogude Liidu kangelane, kuna ta tegi esimese eduka mehitatud kosmoselennu, lennates raketi Vostok 1 pardal ümber meie planeedi 108 minutiga.
Nõukogude Liidu võimud kasutasid Gagarini edukust oma propaganda huvides ja kuulus mees saadeti mitmetesse välisriikidesse oma lennust rääkima.
Gagarin sai pärast edukat kosmoselendu nii raketi kui lennukiga lendamise keelu, kuid see tühistati 1968. aastal.
Gagarinist sai taas katselendur, kuid see võttis talt elu. Siiani ei ole kuulsa kosmonaudi hukkumise asjaolud täiesti selged, kuid ametliku uurimise kohaselt kaotas MiG-15 pärast ühte manöövrit juhitavuse. Algselt oletati, et Gagarin tegi ootamatu manöövri, et mitte põrgata kokku kas linnu või ilmavaatlusõhupalliga.
2013. aastal teatas Gagarini 1968. aasta hukkumislendu näinud lendur ja kosmonaut Aleksei Leonov, et õnnetuse võis põhjustada teise hävituslennuki piloot, kes oma SU-15 liiga madalal lendas.
SU-15 olevat Gagarini lennukist möödunud umbes 500 meetri kauguselt, tekitades õhuvoolu, mis mõjutas MiG-15, mis suurel kiirusel spiraalselt langema hakkas.
Pärast Gagarini hukkumist said mitmed NSV Liidu tänavad ja väljakud tema nime, samuti muudeti ta sünnilinna Gžatski nimi Gagariniks.
Juri Gagarin oli alates 1957. aastast abielus Valentina Gorjatšovaga, neile sündis kaks tütart, 1959 Jelena ja 1961 Galina.
Jelena Gagarina on Moskva Kremli muuseumi peadirektor.
Mikojan-Gurevitš MiG-15 (vene keeles МиГ-15; NATO koodnimi Fagot, kaheistmelise koodnimi Midget) on Nõukogude Liidus ehitatud ja kasutusel olnud reaktiivhävituslennuk.
MiG-15 prototüübi esmalend toimus 1947. aastal, 1949. aastal võeti see lennuväes kasutusse. Kokku ehitati üle 12 000 lennuki, millega MiG-15 on maailmas kõige arvukam reaktiivlennuk.