Paljud populaarsed blogijad saavad juba paari aasta vältel firmadelt pressipakke, mis sisaldavad erinevaid uudistooteid. Järjest priskemateks muutuvad ka kingitused, mida erinevatel üritustel külalistele jagatakse. Elu24 pani tähele, et blogija Paljas Porgand on oma kingipakid pööranud taskurahaks: tema blogis on üleval veebipood, kust saab osta erinevaid tooteid, mis ühel või teisel viisil on blogijani jõudnud. Kui eetiline on müüa maha tooted, mida blogija saab pressipakist? Mida arvab sellest Paljas Porgand ise? Millisel seisukohal on maaletoojad?
Maaletoojad on ärritunud: Paljas Porgand müüb reklaaminänni taskurahaks (1)
Kas tõesti kõik müügiks?
Blogija Merilin Taimre veebipoes seisab tekst: «Tooted on kasutamata, kvaliteetsed ning suures osas orgaanilised ja naturaalsed. Ostmiseks pole vajalik registreerida – piisab vaid Facebooki või Google’i kaudu sisenemine. Ostja ei pea tasuma saatmiskulude eest. Pakk jõuab ostjani vaid loetud päevadega! P.S. Hinnad pole kivist, kirjuta mulle oma pakkumine!»
Mõni aeg tagasi näitas Paljas Porgand on Instastooris, kuidas ta avab Biothermilt kingituseks saadud pakki. Instastoorid on suur reklaamiallikas – kui blogija tänab toodete eest, jätab see tahes-tahtmata tema jälgijale mulje, et need on tooted, mida ta kasutab ja soovitab oma jälgijatele. Tähelepanelik silm avastas aga, et needsamad Biothermi tooted on jõudnud müüki Palja Porgandi veebipoodi. Biothermi tooniku saab kätte väga soodsalt – kõigest 15 euroga. Müügil on ka brändi Kehls'i näomask hinnaga 30 eur (poehind: 44,99 €) ja Kiehls'i Butterstick tooniv huulepalsam, mille eest kasseerib blogija 10 euri (poehind: 14,99 €).
Biothermi ja Kiehlsi esindaja Pavel Maskuljan teatab Elu24-le: «Tooted on saadetud testimiseks, et ta kirjutaks objektiivse ülevaate. Me ei eelda, et ta paneb need müüki ega välja loosib.» Telefonivestluse lõpuks teatab Maskuljan konkreetselt: «Lõpetame Taimrega koostöö.»
The Body Shop on teine firma, mille kosmeetikumidega tuntud blogija oma veebipoes äritseb. Hinnad on üsna sümboolsed – maskide eest tuleb välja käia kõigest 10 eurot, nende juures on juba ka teade, et toode on maha müüdud. Teised the Body Shopi tooted, mis maksavad 20 eurot, on veel alles jäänud. The Body Shopi esindaja Teelika Sutov oli üllatunud, kui kuulis, et nende tooted on Palja Porgandi veebipoodi jõudnud, kuid tema ei näe selles probleemi, et tooted oma elu edasi elavad:
«Merilin on meie koostööpartner ning blogis «Paljas Porgand» müügil leiduvad tooted on antud talle projekti raames töötasuna. Kuidas partner töötasuks saadud tooteid hiljem kasutab või mida nendega teha soovib on tema isiklik otsus ja selles osas meie tema tegevust kindlasti piirata ei soovi. The Body Shopi toodete hulk Paljas Porgand blogi leheküljel on marginaalne ning annab võimaluse tema lugejatele eksklusiivselt teatud tooteid soodsama hinnaga proovida. Meie jaoks tähendab positiivne koostöö uusi rahulolevaid kliente, keda alati oma esindustesse tagasi ootame,» sõnab Sutov.
Mis on eetiline?
Kodumaistest brändidest on Taimre blogi veebipoes esindatud ka firma LUUV toode, mille looja Jüri Paltser ütleb, et kuna paljud turundajad blogijatele ei maksa, siis võivad nad tõesti saada tulu toodete müügist. Paltseri suhtumine teemasse pole aga sugugi nii leebe, kui ka kuuleb, et ka LUUV on veebipoes müügil ja veel poehinnast mitu eurot odavamalt: «Meie käest luba ei ole küsitud ja see ei ole korrektne käitumine, kui ma pean seda ajakirjandusest teada saama!» põrutab ta. Järele mõeldes lisab: «Muidugi ei ole blogija elu ka meelakkumine.»
Suvel pidas traditsioonilist pressipäeva Polhem PR showroom, kus käisid kohal nii ajakirjanikud kui ka blogijad. Pressipakk oli üllatusi täis, nende seas Tahe tooted, mis on samuti Taimre veebipoodi müüki jõudnud. Polhem PR esindaja Aljona Eesmaa mäletab, et tõepoolest jagati Tahe tooteid pressipakis. «Luba meilt igatahes küsitud ei ole. Minus tekib tõesti küsimus, kui eetiline see on, kui need tooted on blogijale heas usus antud,» sõnab Aljona, kes suhtleb igapäevaselt kümnete blogijatega. Ta nendib: «Tõenäoliselt ei meeldi see ka teistele brändidele, sest tegu ei ole tavaveebipoega. Nii et, kes sellest tulu saab ning kuhu ja kuidas see raha kantakse, on õigustatud küsimus.»
Samas mainib Eesmaa, et selline tegevus on hetkel nii-öelda hall ala ja blogimaailmas ei olegi hetkel piire paika pandud. Seega jääb taoline käitumine blogija enda südamele.
«Kui tõsiselt saab võtta blogija sõnu, kui osad tooted on müügis hoopis tema veebipoes?» küsib üks teine tuntud Eesti blogija Elu24-lt ja tõstatab küsimuse: kellele teenitud tulu läheb ja kas nende müüdud toodete eest teenitud tulu on ka deklareeritud? Samuti jääb arusaamatuks, kas ta võtab neid pakke vastu selleks, et saadud toodetega raha teenida?
Merilin Taimre Elu24 tegevtoimetajalt saadetud küsimustele otse vastanud ei ole, kuid on samas pöördunud Eesti Meedia juhatuse poole: «Minu ja toote saatja vahel puudub igasugune leping ja kokkulepe, mis keelaks mul midagi sellist teha. Muidugi ei müü ma kõiki tooteid, vaid neid, mis ei ole leidnud tõesti kasutust või mulle endale ei sobi.»
Kui enne sai Paljas Porgandi veebipoodi otselingina tema blogi teemadeblokist, siis täna on ta veebipoe ja lingi oma blogi teemadeblokist eemaldanud ning müük käib edasi leheküljel Yaga.ee