TFW 2017/ Kuldnõela nominendi Kadri Kruusi uus kollektsioon teeb kummarduse tema klientidele

Elu24
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kadri Kruus on Eesti  moemaailmas tegutsenud juba enam kui viis aastat. Rahvusvahelist tunnustust leidnud aksessuaaridisainerit on inspireerinud läbi aastate eelkõige materjal, milles ta oma töid teostab – nahk kui väga vastuoluline ja samas hinnaline materjal.

Disaineri loomingus kohtuvad alati tänapäeva funktsionaalne disain ning vanad käsitöötraditsioonid. Tema aksessuaarides on ühendatud ajaloolised oskused moodsa vormiga  ning klassika, kvaliteedi ja käsitöö omavahelises kooskõlas sünnibki julge ja innovaatiline vorm. Just sel hooajal, mil rahvusvahelises riide- ja aksessuaarimoes väärtustatakse taas ehtsust, kvaliteeti ning meistrioskuste ajaloopärandit, on Kadri Kruusi looming igati aktuaalne.

Tinglikult jagunevad Kadri Kruusi aksessuaarikollektsioonid kaheks – elegantselt boheemlaslikum ning vabam Boho ning šikk, viimistletum ja detailirohkem suurejooneline Ego. Kui Bohos on ühendatud muretud lõiked funktsionaalsusega, käed jäävad vabaks ja mudelid on sobilikud ka peoõhtule, siis igal Ego kollektsiooni kotil on oma kindel otstarve. Kadri selgitab Ego kollektsiooni olemust: «Järelikult iga naine ju mitte lihtsalt ei taha neid ridiküle, vaid tal on neid päriselt vaja. Ja vahel tulebki naisel unustada kõik muu ja mõelda ainult enda peale ning olla pisut isekas.»

Kuigi Kadri on teinud enda kollektsioonides kõrvalepõikeid ka muude aksessuaaride suunas (nt peaehted, käepaelad, vööd ja sülearvutite ümbriskotid), on tema armastatumaks tooteks jäänud siiski ikka ja alati käekott. Disaineri arvates on igal naisel enda ridiküliga personaalne ning eriline suhe ja koti sisemus reedab alati iga naise tõelise iseloomu. «Ma arvan, et ei tasu alahinnata aksessuaaride osatähtsust moesuundade kujundamisel. Just kott, ehe või kingad annavad sageli selle lõpliku viimistluse ja iseloomu riidekomplektile. Aksessuaar hakkab ju siis alles tõelist elu elama, kui ta on kandja küljes,» selgitab Kadri enda pühendumist aksessuaaridele.

11. oktoobril Kuldnõela galal esitlusele tulev kollektsioon on loodud spetsiaalselt selleks õhtuks ning on sel põhjusel oluliselt julgema käekirjaga toomaks välja Kadri Kruusi ja tema loomingu sügavamat olemust. Lavale jõuab kunstipärasem nägemus, mille kandmine nõuab pisut enam julgust ning ekstravertsust. Kui vormiliselt on läbivaks teemaks juba tuttav klassika, siis vastukaaluks on disainer sisse toonud värvimängu, mida iseloomustavad erinevad läiked, metalliktoonid, lilla ning must lakknahk.

Ka selles kollektsioonis on ohtralt kasutatud käsitöövõtteid. Iga aksessuaar on valmistatud Kadri Kruusi enda kätetööna, erinevad detailid – näiteks narmad ja lilled – on välja lõigatud ning stantsitud samuti käsitsi. Samas on detailide väljalõikamisel lähtutud juba alateadlikult säästlikkus- ja jätkusuutlikkusprintsiibist. Loomulik on, et kunstiliste detailide jaoks kasutab Kadri vaid nahajääke ning disaineri eesmärk on kasutada kogu materjal selliselt, et ei tekiks kasutut materjali.

Kadri Kruusi Kuldnõela etendusel presenteeritav kollektsioon on samas ka kummardus klientidele. Iga kotimudeli kohta on võetud kokku klientide kommentaarid, neid põhjalikult analüüsitud ning valminud uued mudelid on kohandatud vastavalt saadud tagasisidele. Kuigi mõningate mudelite puhul võib näida, et väline vorm on muutumatu ja üdini kadrilik, siis tegelikkuses on tehtud muudatused, et vormida toodet funktsionaalsemaks ja kandjasõbralikumaks.
 

Seega on Kuldnõela kollektsioon läbilõige Kadri Kruusi eelneva loomingu tugevustest, mis on teatavate modifikatsioonidega nüüd sulatatud ühtseks ja värskeks aksessuaarikogumikuks. Kadri kirjeldab uut kollektsiooni: « Minu jaoks oli oluline luua tugev põhi, millele edasi «ehitada» ilu ja karakterit. Funktsionaalsus on oluline ning seega pöörasin tähelepanu nii taskutele, reguleeritavatele rihmadele kui ka muudele kasutusmugavust määravatele pisiasjadele.»

Just mugavuse ja praktilisuse eesmärgil on Kadri Kruusi kottidele lisandunud ka sportlikke jooni ning elemente. Aktiivsus ja atleetlikkus on muutunud osaks igapäevanormaalsusest ning seda sõnumit kannavad ka Kadri uue kollektsiooni mudelid.

Kuigi Kadri kasutab nahkkollektsioonides vaid Itaalia päritolu sertifitseeritud kvaliteetnahka, ei välista ta tulevikus ka muude materjalidega töötamist: «See on ääretult põnev, kuhu materjaliteadus on tänapäeval liikumas. Loodetavasti on võimalik juba mõne aasta pärast disainida laboritingimustes kasvatatud nahast, mille omadused on sarnased nn pärisnahaga.» Aksessuaaridisainer ootab ka huviga, millal vegannahad saavutavad sellise täiuslikkuse ja kvaliteedi, mis Kadri nõudmisi ning ootusi rahuldavad. «Alternatiivnahad on antud hetkel maailmas veel arendusfaasis ning turul kättesaadavad variandid on rohkem prototüübid kui valmis ja perfektne materjal,» kirjeldab Kadri hetkeolukorda eri nahkadega.

Kadri peab aksessuaaridisainerina oluliseks ka klientide harimist ning naha kui materjali kohta käivate väärarusaamade kummutamist. Just viimastel aastatel on märgatud, kuidas nahkaksessuaaride materjaliks on aina tihedamini märgitud vegannahk. Tänu isiklikele kogemustele teab disainer, et tegelikkuses maksab vegannahk üsna palju ja selle materjali nime all presenteeritakse enamasti sünteetilist kunstmaterjali, mille tootmine baseerub naftal ning sellest tulenebki valmistoote madal hind. «Oluline on, et aksessuaarikandja teadvustaks ja saaks lõpuni aru, kas materjal päris kindlasti vastab tema väärtushinnangutele ning on kooskõlas maailmavaadetega või toetatakse teadmatusest tootjat, kelle põhimõtted tegelikult sinu omadega ei haaku,» innustab disainer põhjalikumalt uurima materjalide ja aksessuaaride taustainfot ning saamislugu.

Kadri Kruus on enda disainerikarjääri jooksul osalenud nii Londoni moenädala raames noorte disainerite konkursil International Fashion Showcase´i (IFS) olles üks esikoha pälvinud Eesti disainerite võidutiimist. Samuti on ta ühena vähestest kodumaistest disaineritest osa võtnud ka  Shenzhenis Hiinas toimuval loometööstusmessist ICIF (International Cultural Industries Fair), mis on tunnistatud parimaks kultuurimessiks Hiinas. Kadri kollektsioonid on olnud müügil prestiižikas Londoni butiigis Wolf &Badger, kuhu teda ka pidevalt tagasi kutsutakse. Eestis on Kadri Kruusi looming müügil eri disainipoodides ning Tallinn Kaubamajas. Lisaks on disainer koostööd teinud mitme armastatud eesti disaineriga, näiteks Oksana Tanditi, Katrin Kuldma ja ehtebrändi NVbyK-ga.

Igapäevaselt toimetab aga Kadri Kruus ka dotsendina Eesti Kunstiakadeemias ning Soomes Häme ülikooli õppejõuna, et anda tudengitele edasi nii erinevaid nahatööga seotud oskusi kui ka enda kogemusi moeettevõtluse valdkonnas. «Minu jaoks on oluline, et traditsioonid ja enda kätega millegi erilise valmistamise oskused hoitakse elus. Seega panustan heal meelel noortesse ja loodan, et nahatöö ja aksessuaaridisain väljendusvormina ei hääbu,» on Kadri optimistlik.

Kuldnõela žüriiliige Kristina Herodes kommenteerib Kadri Kruusi loomingut järgnevalt: «Kadri Kruus väljendab ennast nahakunstis nappi joont, valitud värve ja praktilisi vorme eelistades. Tulemus on meisterlik ja veenev ning tema looming leidis kiiresti üles disainisõpradest kandjad. Kadri teeb unikaalseid asju, mis on jõudnud stilisatsiooniastmelt kõrgele. Kantav kunst ei pea olema koormatud looja ambitsioonide ega eneseotsingutega, vaid meisterlik, küps ja selge oma näoga.»

Kadri Kruusi värskeim looming jõuab Tallinn Fashion Weeki raames lavale kolmapäeval, 11. oktoobril kell 20.00 Vaba Laval toimuval Kuldnõela galal. Kadri Kruus on nomineeritud Kuldnõela auhinnale.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles