Bermuda kolmnurk on mereala Bermuda saare, Puerto Rico loodetipu ja Florida poolsaare lõunatipu vahel, kus arvatakse esinevat paranormaalseid nähtusi, mille tõttu laevad ja lennukid kaovad.
Austraalia teadlane: Bermuda kolmnurgas ei ole midagi müstilist, laevade ja lennukite kadumist saab selgitada inimlike vigadega
Aastakümnete jooksul on selle paiga müstilisuse selgitamiseks välja pakutud teooriaid alates tulnukatest ja paralleelmaailmast kuni Golfi hoovuse mõjude ja äikesetormideni, edastab news.com.au.
Kinnitamata andmetel on see «saatana kolmnurk» nõudnud viimase 100 aasta jooksul vähemalt 1000 inimese elu, kadunud on 20 lennukit ja 50 laeva.
Austraalia teadlase Karl Kruszelnicki arvates ei ole selles «kolmnurgas» midagi müstilist, seal aset leidnud laevade ja lennukite kadumisi saab kirjutada inimeste poolt tehtud vigade ja statistiliste apsude arvele.
«Kindlustusfirma Lloyds ja USA rannavalve andmetel on Bermuda kolmnurgas kadunuks jäänud lennukite ja laevade protsent väike. Seal ei kao laevu ja lennukeid rohkem kui mõnel teisel samasuurel merealal. Samuti on selle ala kohta käivas statistikas vigu, võimalik et need on tehtud meelega, et müsteeriumit elus hoida. Tegemist on alaga, mis on maailma jõuka riigi USA lähedal ning seal on tihe laeva- ja lennukiliiklus, laevad suunduvad seal Põhja-ja Lõuna-Ameerika ning Euroopa sadamatesse,» selgitas australlane.
Bermuda kolmnurga müsteeriumit kajastati esmakordselt laiemalt Esimese maailmasõja ajal. 1918. aastal jäi seal kadunuks USA transpordilaev USS Cyclops, mis transportis kütust, olles teel Barbaodosest Marylandi Baltimore’i sadamasse. Pardal oli 309 inimest, kelle saatus on teadmata.
Sama teed seilasid 1941. aastal veel kaks USA kaubalaeva, kes samuti sihtsadamasse Baltimore’i ei jõudnud.
Bermuda kolmnurga kõige kuulsam juhtum pärineb 5. detsembrist 1945. aastast. Siis jäid seal kadunuks USA õhujõudude Avanger pommituslennukid, mis olid treeninglennul. Kadus 14 pilooti, kuid kadunute koguarv ulatus lõpuks 27 meheni, sest neid otsima länud lennuk, mille pardal oli 13 meest, jäi samuti kadunuks.
Nii kadunud lennukite kui meeste kohta puudub seni hoolimata aastatepikkustest ulatuslikest otsingutest täpne info.
Kruszelnicki arvates saab nende lennukite kadumist selgitada pilootide valearvestuse ja orienteerumisveaga, neil lõppes kütus ja lennukid kukkusid merre.
«Loo kohaselt kadusid need lennukid ja piloodid jälgi jätmata ning neid otsima läinud lennuk kadus samuti. Arvati, et selle taga on maavälised jõud. Treeningumeeskonda juhtis kogenud piloot, teistel oli vähem lennukogemust ning ilm oli üsna halb, lained ulatusid 15 meetrini,» teatas austraallane.
Kruszelnicki andmetel juhtis USA õhujõudude pilootide treeninglendu leitnant Charles Taylor, kes kompassi mittetöötamise tõttu suundus lääne asemel itta.
«Kui lugeda raadioside transkriptsioone, siis mitmed noored piloodid küsisid, et miks nad ei lenda läände, miks nad lendavad ida suunas. Vea põhjustas leitnat Taylor, kes läks treeninglennule pohmelliga, lendas välja ilma käekellata ja katki läinud kompassiga ning tal oli varasemast juhtumeid, mil ta oli lennanud joobnuna,» teatas australlane.
Kruszelnicki andmetel nägid mitmete laevade meremehed, et kadunud lennukeid otsinud päästelennukil tekkis äikese tõttu probleeme, see plahvatas, kukkus alla ja vajus Atlandi ookeani.
Üks värskemaid kadumisjuhtumeid on selle aasta maist, mil Bermuda kolmnnugas jäi kadunuks väikelennuk ja selle pardal olnud neli inimest, ema, isa ja kaks last.
Jennifer Blumin, ta mees Nathan Ulrich ja nende kaks poega vanuses kolm ja neli eluaastat, lendasid Puerto Ricost Floridasse. Nende lennuk MU-2B kadus radariekraanilt Bahama saarestiku Eleuthera saarest 59 kilomeetri kaugusel idas.
Lennujuhtimiskeskus kaotas piloodiga kontakti kui lennuk oli 7200 meetri kõrgusel ja lendas kiirusega 555 kilomeetrit tunnis. Lennukit ja pardal olnuid otsiti, kuid neid ei leitud.
Austraalia teadlase sõnul on Bermuda kolmnurga kohta mitmeid teooriaid ja teadusuuringuid, kuid mitte ükski uuring suutnud tõestada, et lennukid laevad kaovad seal näiteks merepõhjast eralduva metaanhüdraadi või sagedaste äikesetormide ja vesipükside mõjul.
Meteoroloogide teatel võivad Bermuda kolnurga mere- ja ilmaolusid mõjutada sealsed kaheksanurksed pilved, mis asuvad 32 ja 80 kilomeetri kõrgusel. Nende kiire liikumine, mis võib ulatuda kuni 273 kilomeetri tunnis, võib tekitada orkaanitaolisi keerised, olles piisavalt võimas, et laevad ja lennukid hävitada. Kuid ka see teooria ei ole leidnud lõpuni kinnitust.
Osade meremeeste arvates on seal piirkonnas niinimetatud elektriline udu, mis lööb laevade ja lennukite elektroonika rivist välja.
Vandenõuteoreetikud on veendunud, et Bermuda kolmnurga müsteeriumi taga on USA mereväe salakatsed, mis tekitavad ebatavalist lainetust ja õhuvoole, kahjustades laevu ja lennukeid.
Veel ühe teooria kohaselt on Bermuda kolmnurk neetud paik laeval surnud ja üle parda visatud Aafrika orjade tõttu. Nende orjade hinged on ikka seal ja maksavad juba pikka aega kätte. Väidetavalt on mitmed meremehed ja jahiomanikud kuulnud ebatavalisi ulguvaid helisid, mida saab pidada kummituste tekitatuteks.
Kruszelnicki arvates lõi Bermuda kolmnurgast müstilise paiga Charles Berlitz oma 1974. aastal ilmunud raamatuga «The Bermuda Triangle».
«Tal õnnestus tekitada selle paiga kohta müstline aura, mis ei ole kadunud ka nüüd. Bermuda kolmnurk ei ole rohkem ohtlik kui mõni teine samasugune mere- ja lennuala. Kõikide laevade ja lennukite kadumist saab selgitada inimlike ja statistiliste vigadega,» sõnas austraallane.