Galaktikad võisid moodustuda seniarvatust varem

Galaktikad võisid moodustuda seniarvatust varem
Galaktikad võisid moodustuda seniarvatust varem Foto: SCANPIX

Prantsuse kosmoseuurijate arvates võisid esimesed galaktikad tekkida seniarvatust varem.

Lyoni observatooriumi astrofüüsiku Johan Richardi sõnul avastasid nad kauge galaktika, mille tähtede moodustumine algas vaid 200 miljonit aastat pärast Suurt Pauku, kirjutab Helsingin Sanomat.

Richard lisas, et siiani on vanimaks peetud galaktikat, mis tekkis umbes 480 miljonit aastat pärast Suurt Pauku.

Nüüd avastatud galaktika leiti niinimetatud gravitatsiooniläätse abil.

Uurijate sõnul on varajase universumi galaktikaid raske vaadelda, kuna nad paistavad väga nõrkadena. Uurimisel tulevad appi gravitatsiooniläätsed.  Lähedal olev galaktika on gravitatsioonilääts, mille abil kaugel asuva galaktika signaali võimendatakse.

Nüüd leitud galaktika puhul on läätseks galaktika, mis juhuslikult asub «pensionärgalaktika» ja Linnutee vahel. Ilma läätseta on selle galaktika valgus liiga nõrk, et seda Maal oleks märgata.

Suur Pauk oli hüpoteetiline sündmus umbes 13,7 miljardit aastat tagasi. Universum hakkas kujuteldamatult tihedast olekust plahvatuslikult paisuma.

Suur Pauk ei olnud plahvatus olemasolevas ruumis, vaid mateeria, ruumi ja aja ühine tekkimine algsest singulaarsusest.