Väide: taimse materjaliga autoosi hakatakse valmistama juba lähitulevikus

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Brasiilia São Paulo ülikooli teadlase sõnul võidakse juba kahe aasta jooksul hakata tootma autoosi, mille valmistamiseks on kasutatud taimset materjali.

Brasiilias tehtud katsed näitasid, et taimekiudude abil saab luua uue põlvkonna tugevaid materjale, kirjutab sciencedaily.com.

Need taimset päritolu materjalid sobivad hästi autokerede, kuid ka mootoriosade valmistamiseks.

Brasiilia teadlased kasutasid oma materjalikatses banaani- ja ananassikiude. Need kiud lisati tavalisele plastikule. Uuring näitas, et taimsed kiud muutsid plastiku väga tugevaks ja vastupidavaks.

«Need plastikmaterjalid on kerged, kuid samas tugevad. Umbes 30 protsenti kergemad ja neli kordatugevamad kui tavaline plastik,» selgitas Brasiilia teadlane Alcides Leao.

Leao arvates võidakse autotööstuses uued materjalid üsna kiiresti kasutusele võtta.

«Tulevikus on paljud autoosad ülikergest taimset materjali sisaldavast plastikust. Need materjalid vähendavad masina kaalu ning kahandavad samas kütusekulu,» selgitas uurija.

Osa neist taimsetest kiududest olevat sama tugev nagu Kevlar, milles valmistatakse näiteks kuulikindlaid veste.

Taimekiude on sajandeid kasutatud paberi valmistamiseks. Nüüd on teadlased välja töötanud viisi, kuidas saada taimekiududest nanoosakesi.

Neid nanoosakesi saab kasutada teiste materjalide tugevdamiseks.

Leao sõnul on kõige sobivam toormaterjal ananassi lehed ja koor. Ananassiga on omaduste poolest sarnane Lõuna-Ameerikas kasvatatav curaua.

Nanotselluloosi saab ka banaanidest, kookospähklite koortest, agaavidest ja viigpuudest.

Teadlaste sõnul on siiani taimse nanotselluloosi tootmine küllaltki kulukas, kuid otsitakse viise, kuidas seda vähem kulukaks muuta.

«Tegeleme sellega, et autoplastik muutuks kergemaks ja keskkonnasõbralikumaks. Kaugemas tulevikus võivad ka terasest ja alumiiniumist autoosad olla hoopis taimetselluloosi sisaldavast materjalist,» lisas Leao.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles