Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

IKEA kaubaautode idaeurooplastest juhid peavad madala palga tõttu elama autos

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
IKEA logo
IKEA logo Foto: © Yves Herman / Reuters/REUTERS/Scanpix

Briti ringhäälingu BBC uurimine näitas, et Rootsi mööblikauplusteketi IKEA kaubaautode juhid, kes veavad IKEAs müüdavat Lääne-Euroopas, peavad kuid elama veoautos.

Osa juhte pärineb Ida-Euroopa väikestest veoautofirmadest ja neile makstakse madalamat palka, kui näiteks saavad Lääne-Euroopa päritolu veoautojuhid. Uurimisel paljastus, et idaeurooplaste tunnipalk on vähem kui kolm naela tunnis.

Anonüümseks jääda soovinud veoautojuhtide sõnul ei saa nad endale Lääne-Euroopas töötades lubada hotelle ega korralikku sööki, kuna nende palk on sealsete riikide hinnataseme juures liiga madal.  IKEA kaupa transportivate meeste sõnul on nad oma masina kabiinis nagu vangid.

IKEA juhtkonna teatel ei olnud nad sellise probleemiga kursis ning neil on kahju, et autojuhid kannatama peavad.

Rumeeniast pärit veoautojuht Emiliani, kes oli nõus oma eesnime avalikustama, sõnas, et ta veedab oma veoautos korraga kuni neli kuud, seal tuleb tal magada, süüa ja vahel ka pesta, kui ta bensiinijaamade WCs pesema ei pääse.

Rumeenlane veab IKEA kaupu kogu Lääne-Euroopas, hiljuti oli ta pikka aega Taanis, kus hinnad on üsna kõrged. Ta saab ühes kuus keskmiselt 447 eurot, samas taanlasest veoautojuht teenib ühes kuus keskmiselt 2200 eurot.

Euroopa Liidus kehtestatud seaduse kohaselt peab tööandja firma garanteerima veoautojuhtidele  töökohaks oleva riigi miinimumpalga, samas firmad kasutava ära seaduselünki, mis võimaldavad sellest kõrvale hiilida.

Emiliani palkas Norra veoautofirma Bring Slovakkia firma kaudu ja talle makstakse, nagu ta töötaks Slovakkias, kuigi töötab Lääne- ja Põhja-Euroopas, kus palgad ja kaupade hinnad on kõrgemad. Rumeenlane magab ja puhkab oma masinas, samas Euroopa Liidu seadus sätestab, et kaugsõitude kaubaautojuhid peavad nädalas olema autost 45 tundi eemal.

Mees lisas, et ta ei saa oma palga ja lisatasu eest, mis on 45 eurot päevas, lubada endale hotellis elamist. Ta ostab kauplustest toitu ja valmistab seda endale ise teeäärsetes paikades.

Emiliani soovitab IKEA juhtidel ühe nädala endaga kaasa sõita ja siis nad võib-olla saavad aru, millistes tingimustes kaubaautode juhid elavad ja töötavad.

Rumeenlane töötab paar kuud korraga ja siis sõidab koju Slovakkiasse puhkama.

Emilian ei ole ainus idaeurooplasest veoautojuht, kes peab elama kuid autos, vaid neid on sadu.

Kui rumeenlane Emilian saab veel võrdlemisi «kõrget» palka, siis Moldovast pärit veoautojuhtidele makstakse keskmiselt vaid 150 eurot kuus.

Kuid IKEA vastu on alustatud juba ka kohtumenetlust. Möödunud kuul teatas Hollandi kohus, et firma Brinkman, mis veab laiali IKEA kaupa, on rikkunud seadust, kuna ei maksa veoautojuhtidele palka, mis vastaks vähemalt Hollandi miinimumpalgale.

IKEA kauba laadmine veoautosse
IKEA kauba laadmine veoautosse Foto: Pochuyev Mikhail/TASS/Scanpix
Tagasi üles