Suurbritannias ja Belgias mälestatakse täna neid, kes hukkusid parvlaeva Herald of Free Enterprise õnnetuses 30 aastat tagasi.
Pildid: Suurbritannia ühest suuremast mereõnnetusest möödub 30 aastat
Herald of Free Enterprise läks 6. märtsil 1987 peaaegu vaiksel merel ümber Belgias Zeebrugge lähedal, mereõnnetuses kaotas elu 193 inimest, kes jäid laeva lõksu, edastab Yle.
Uurimisel ilmnes, et laeva meeskond unustas enne sadamast lahkumist sulgeda rambi ja visiiri, seilamaks Ühendkuningriiki Doverisse.
Laev lahkus sadamast probleemideta, kuid kui kiirus tõsteti 18 sõlmeni, siis paiskus vesi lahtisest visiirist autotekile ja laev vajus nelja minutiga kreeni, tõustes korraks veel püstiasendisse, millele järgnes 90-kraadine kreen. Vajumisel jätkas vesi parvlaeva tungimist.
Herald of Free Enterprise pardal oli 459 reisijat ja 80 meeskonnaliiget, kellest 193 kaotas õnnetuses elu. Enamik elu kaotanutest olid brittidest turistid, kes käisid ühenaelase piletiga päevareisil Belgias.
Õnnetuse uurimisel paljastus, et meeskonna tegutsemisel hädaolukorras ja kommunikatsioonis oli suuri puudujääke. Samuti tuli päevavalgele, et Townsend Thorsen laevafirma teine laev oli samuti sõitnud sadamast välja visiir lahti, kuna vahis olnud tüürimees oli magama jäänud.
Herald of Free Enterprise õnnetus tõi esile, millised võivad olla parvlaevade ohukohad, vöörist ahtrisse ulatuvad autotekid, kuna sinna sattuva suur veemass võib põhjustada laeva kreeni minekut ja uppumist.
Herald of Free Enterprise õnnetust on võrreldud ka 1994. aasta 28. septembril toimunud parvlaeva Estonia õnnetusega, milles hukkus üle 800 inimese. Samas ilmaolud olid nende kahe õnnetuse ajal täiesti erinevad. Kui Belgia rannikul oli rahulik päikesepaisteline ilm, siis Läänemerel oli torm.
Ühendkuningriigi merendusekspertide sõnul jäeti Herald of Free Enterprise juhtumis järeldused tegemata, oli vaja veel Estonia katastroofi, et ro-ro parlvlaevade konstruktsioonile ja vigadele tähelepanu pööratakse ning vigadege tegeletakse.