Pauk luuavarrest. Just nii sobib kirjeldada olukorda Eesti tipphääleseadjate ja lauluõpetajate maailmas. Nimelt süüdistavad mitmed teenekad hääleseadjad oma kolleegi Maikenit noorte lauljate hääle rikkumises.
«Radar»: lauluõpetaja Maiken sattus kolleegide kambaka ohvriks (1)
«Valime siis selle ühe välja ja loobime ta kividega surnuks,» prahvatas Maiken «Radaris».
Saadetest «Su nägu kõlab tuttavalt» ja «Eesti otsib superstaari» tuntud laulja ning vokaalpedagoog Maiken, kodanikunimega Kadri Koppel, kaotas 15 aastat tagasi ületöötamise tõttu pikaks ajaks hääle. Ta otsis abi kõikide Eesti lauluõpetajate ja posijate käest, kuid tulutult. Lõpuks leidis ta läbi interneti taanlanna Cathrine Sadolini väljatöötatud hääleseade metoodika nimega CVT ehk complete vocal technique. Sellest sai Maikeni elu pöördepunkt. Ta läks Kopenhaagenisse seda õppima ja CVT aitas seni ainult sosistanud naise taas laulma.
«Seejärel sain aru, et see on äge ja meil on Eestis ka midagi sellist vaja. Läksin samasse kooli pedagoogikat õppima. Pedagoogikaõpe kestis kolm aastat. Väga põhjalik treening,» meenutas Maiken.
Eestis on vaid kaks inimest, kes teinud läbi CVT õpetaja õppeprogrammi. Teine neist on Bert Pringi, kes on samuti WAF kooli õpetaja. Ka Bert rääkis Cathrine Sadolinist ja tema loodud meetodist ülivõrdes.
«Kõige vingem selle asja juures on see, et ta on võtnud nii põhjalikult ette inimkeha ja -hääle ja läbi anatoomia uurinud välja, kuidas ühte või teist häält saavutada. Kuidas meie keha toimib, kuidas meie hääl tekib. Sadolin on loonud sellest süsteemi. Ta on pannud kogu inimhääle võimalused manuaali. Tihtipeale selle erilala spetsialistid, kes pole kursis Complete Vocale Technique'iga, ei saa sellest aru, sest nad pole süvenenud. Sadolin pole loonud ühtegi uut asja, ta on lihtsalt pannud asjadele nimed ja loonud süsteemi,» selgitas Pringi.
CVT õppemeetod on omapärane. Näiteks peetakse oluliseks treenida ka tulevaste õpetajate näoilmeid, et õpilane ennast halvasti ei tunneks. Siin rääkis Maiken ühest näitest, kuidas talle tehti õpetajakoolitusel järsk märkus.
«Ja siis järsku stopp - miks sa teda sellise näoga vaatad,» meenutas naine.
Viimased kolm kuud on Maiken elanud aga hirmus ja teadmises, et kohe-kohe ilmub Eesti Ekspressis artikkel, mis tõmbab vee peale kogu tema elutööle. Maiken sai suvel kirja Eesti Ekspressilt, kus seisis, et Eesti nimekad ja tunnustatud vokaalpedagoogid (esialgu on neid kaheksa) arvavad, et Sadolini tehnika on Eestis valesti rakendunud ehk Maiken on olnud halb õpetaja. Selleks, et aru saada, mis imeasi see kurikuulus CVT on, läks «Radar» Maikeni juhitavasse WAF kooli.
«CVT ütleb, et ükskõik, millist häält sa soovid teha, seda on võimalik teha igaühel tervislikult. See ei ole see, et sul ei ole võimalust, vaid kõigil on kõik võimalused, kui sa järgid reegleid, mis on väga konkreetselt kirjas,» selgitas Maiken.
Maikeni ja Berti kasutatav tehnika on väga intensiivne ja see tekitas teistes pedagoogides kahtluse, et see on paljudele lauljatele sobimatu.
«Tehnika ise ei saa kedagi tuksi keerata. Tehnika ei saa olla süüdi mitte milleski, sest seda on nii palju testitud ja uuritud,» kinnitas Maiken.
«Ütleme niimoodi, et ma ei saa garanteerida, mida inimesed kodudes või kuskil oma mängudel, esinemistel või harjutades teevad. Seda ma ei tea. Aga mida mina olen teinud, kohe sajaprotsendiliselt, on see, et need reeglid selgeks teinud inimestele. Ja me treenime neid tunnis. Aga seda, mida ta teeb väljaspool tundi, ei saa me mitte kunagi kontrollida. Näiteks sai siin tunnis mingisuguse jõle hea nipi, kuidas mingi kõrge noot sai kõlama, siis läks koju ja küttis kolm tundi täiesti valesti. Ma ei saa garanteerida, et ta seda ei teinud. Aga ma saan garanteerida, et ta siin tunnis ei teinud endale viga. Ehk siis kui mina kunagi hääle kaotasin, ei saa ma iialgi öelda, et minu õpetaja oli süüdi. Mitte kunagi! Sest vastutab laulja, kuna väljaspool kooli vastutab laulja enda eest ise,» vastas laulja küsimusele, kas on asi õpetajas.
«Areng on väga kiire, tõesti. Me saame teinekord esimesel tunnil õpilase laulma oktaav kõrgemaid noote järjest minnes, siis läheb-läheb-läheb ja kogu aeg on mugav. Koduseks tööks kuulame muusikalisi näiteid, et see laulja kasutab sama asja siin - palun tee see järele, aga järgi reegleid. Tuleb järgmine kord, ta esitab selle töö ja kui reegleid ei ole järgitud, siis tavaliselt me saame sellest kohe aru. Kas ta ei tunne kõige paremini või ta ei saa sellega üldse hakkama või see kõlab valesti või mis iganes. Siis me korrigeerime seda. Kõik käib samm-sammult, aga areng on täpselt nii kiire, kui see peab olema, kui sa annad inimesele õiged vahendid kätte,» selgitas Maiken seda, kas õpilasi sunnitakse liiga kaugele minema.
Maiken on olnud kõik viis hooaega «Eesti otsib superstaari» osalejate laulujuht. Ühe etteheitena öeldakse, et tihtipeale on superstaarisaate lauljad kaotanud saates oma hääle ja ka see olevat Maikeni süü.
«Tal on pühapäeval otsesaade, esmaspäeval me alles valime lugu, teisipäeval me paneme helistikku paika, neljapäeval on juba bändiproov. Meil ei ole aega. Ükski inimene ei lähe uue, täna ehitatud asjaga, lavale. Et siis me põhimõtteliselt õpime laule,» tõdes Maiken, et tehnikaga ei olnud seal seoses tiheda graafikuga aega väga tegeleda.
Teine oluline süüdistus on, et CVT ei sobi alaealistele ning väidetavalt on paljud WAF kooli noored õpilased pöördunud oma hädadega teiste õpetajate poole.
«Me ei võta lapsi siia sisse, vaid võtame alates 13. eluaastast ja neid tuleb kõige vähem. Siin koolis on kõige populaarsem täiskasvanute osakond. CVT ütleb, et ei ole mõtet väga tehniliselt läheneda, alates puberteedieast,» pareerib Maiken süüdistusi.
«Imelikud süüdistused ja neist on nagu raske aru saada. Need ei põhine nagu mitte millelgi ja mulle terendab selle tagant ainult mingisugune pikk vimm ja viha ning isiklik kadedus,» lisas Bert Pringi.
On selge, et iga õpetaja kaitseb oma metoodikat. Aga kas lauljad on sellest sama vaimustuses? Superstaarisaate võitja, poplaulja Liis Lemsalu on kaheksa aastat õppinud WAF koolis CVT baasil laulutehnikat.
«Ei, mul pole seda mitte kunagi seda juhtunud,» kinnitas Lemsalu, et ei tea kedagi, kellele oleks CVT tehnika mõjunud nii, et oleks pidanud laulmise lõpetama.
«Kui me Taanist uute teadmistega tulime, oli kõik nii äge, nii uus, nii põnev. Silmad avanesid ja profikursused, lauljad käisid. Kohe esimesest päevast kuulsin, et see pull kestab maksimum aasta, see on kohe läbi, see ei saa kesta... 12. hooaeg käib ja me oleme ikka elus ning ikka inimesed laulavad,» räägib Maiken.
Mari Tammesalu on õppinud ülikoolis klassikalist laulmist. Ülikooli kõrvalt läks ta seitse aastat tagasi laulma ka Maikeni ja Berti WAF kooli.
«Tegelikult väga palju asju on klassikalises häälekoolis samad - see on ju hääl. Me räägime täpselt samast asjast, aga lihtsalt siin on antud asjadele konkreetsed nimed,» rääkis Tammesalu ja lisas, et ei ole oma WAF kooli õpingute jooksul kohanud kedagi, kes oleks seal oma hääle kaotanud. «Võib olla nad lähevad ära sellepärast, et neile lihtsalt ei sobi siin, mis ongi loogiline. Kõigile ei saagi roheline värv meeldida, võib olla mõnele meeldib sinine värv.»
«Mingisugune punt inimesi, kes ei ole mitte kunagi siin majas käinud, kes ei ole näinud mitte kunagi minu tööd, mis ma teen oma õpilastega - viskavad kivi või kuidagi... See on nagu natuke selline tunne, et sa oled filmi sattunud või et... Valime siis selle ühe välja ja loobime ta kividega surnuks. Sellised asjad ei juhtu nagu päriselus. Huvitav, et lauljad ei räägi, vaid need lauluõpetajad räägivad, kellel puudub kokkupuude. See, et ma üldse võtan sõna asja kohta, milles mul puudub mingigi suhe või kontakt, teeb väga kurvaks. Et on nagu vajadus sind välja tõrjuda või... Aga ma ütlen ausalt, et seda ei juhtu. Ma ei usu, et see juhtub. Ükskõik, mis sealt laimu tuleb, siis õpilased räägivad teist juttu. Ma ei tea. Mina ei ole tähtis, vaid tähtis on see laulja. Tema enda soovid, mis tema leiab, et talle töötab - see on tähtis. Ja mingisugune õpetaja ego tuleks täiesti ära unustada,» võttis Maiken loo kokku.