Rauno Thomas Moss naudib Pärnu vabadust

, kunstnik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rauno Thomas Moss katsetab enda loomingus uusi maalimisviise.
Rauno Thomas Moss katsetab enda loomingus uusi maalimisviise. Foto: Alar Raudoja

Ega Pärnus Tartu kunstist palju ei teata, ses mõttes on Rauno Thomas Mossi näitus linnagaleriis harivaks kultuurivahetuseks.

Moss (sündinud 1977) on lõpetanud Tartu kunstikooli ja Tartu ülikooli maalikunsti, aga selle kõrval ka semiootika ja kulturoloogia eriala. Ta on suurepärane maalija, kes valdab erinevaid stiile ja ka kasutab neid. Tema varasemad tööd toetuvad akadeemilisele maalimislaadile, mis peab dialoogi moeka hüperrealismiga. Mõlemad laadid on realistlikud, erinevus on selles, et esimene kasutab modellina reaalsust, teine fotot.

Moss kasutab ka peamiselt fotot, aga suhtub sellesse nagu kolmemõõtmelisse tegelikkusse koos sügavuste, valguste, kannatuste ja naudingutega. Tema maalidel võib leida ka vihjeid graffitile, koomiksile, ekspressiivsele abstraktsionismile ja palju muudki. Tulemus pole aga kaugeltki eklektiline, sest kogu supi on kokku seganud hea maitsega kokk.

Näituse pealkiri tuleb 1930. aastatel Inglismaal välja antud raamatust „The Modern Beauty Culture“, kus käsitletakse tolleaegseid kosmeetika ja iluravi meetodeid. Sealt on pärit paljud motiivid – kujutatud on erinevaid protseduure, mille abil daamide vanust vähendada ja seksapiili lisada.

Esindatud on ka mehelik ilu, kokteil natsi- ja geiesteetikast, mis päädib autoportreelise kipsbüstiga. Vormiretoorika kõneleb siin auväärsest, vähe isegi füürerlikust alfaisasest, ilustamata realism ja alastus aga kaitsetust, veidi hirmunud poisist.

See “Pärnu 2011” näituse nimetuses ei ole üldse juhuslik. Moss katsetab siin enda jaoks täiesti uusi maalimisviise. Erinevalt varasemast on siin palju eredaid põhivärve. Palju on ka õhulist, tühja pinda, mida tema muust loomingust leida ei ole. Maalidesse koondunud energia ei tulene mitte kauakestvast süüvimisest ja raskest tööst, vaid kontsentreeritud, intensiivsest improvisatsioonist.

Moss ise ütles, et Tartus ega Tallinnas poleks ta julgenud sellist näitust teha. Ilmselt kartuses, et teda hakataks süüdistama kergemeelsuses. Mis kinnitab veel kord, et Pärnu on endiselt kunstilise vabaduse pealinn.


Rauno Thomas Moss, ”Pärnu 2011: The Modern Beauty Culture (Modernne ilukultuur)” 9.02 – 1.03 Pärnu linnagaleriis raekojas.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles