Kolmapäeval avati kinos ARTIS viiendat korda festivali «Kohtumised Tarkovskiga». Sellel aastal on see pühendatud filmi «Andrei Rubljov» 50. ja suure vene filmirežissööri Andrei Tarkovski viimaseks jäänud filmi «Ohverdus» 30. aastapäevale.
Galerii: Artises esilinastus «Tundmatu Tarkovski»
Festival avatakse esilinastusega – dokumentaalfilmiga «Tundmatu Tarkovski», millega Ella Agranovskaja ja Nikolai Šarubin jätkavad dokumentaalseriaali keerulise saatusega väljapaistvast režissöörist. «Tundmatule Tarkovskile» eelnesid «Tarkovski. Ristumised» (2012), «Tarkovski. Järelsõna» (2013) ja «Tarkovski. Eesti süžee» (2015). Uues filmis põimub kirjanik Edvard Radzinski detektiiv erinevate inimeste mälestustega, sõna saavad näitleja ja kirjanik Jevgeni Griškovets, Kirjandusinstituudi rektor Aleksei Varlamov, Moskva Riikliku Ülikooli professor Aleksei Agranovski, samuti Jüri Järvet junior, kes räägib oma isast ja tema rollist doktor Snaudina filmis «Solaris». Arhiivikroonika ja katked mängufilmidest hoiavad vaatajate mälus signaali elu kaduvikust ja kunsti surematusest.
Juba oma eluajal sai Andrei Tarkovskist maailmakino klassik, kuid kodumaal oli tema saatus dramaatiline. Pärast edukat filmidebüüti filmiga «Ivani lapsepõlv» (1962), millega noor režissöör võitis hulgaliselt auhindu, isegi Veneetsia festivali Kuldse Lõvi, valmib Tarkovskil ajalooline draama «Andrei Rubljov» (1966). Antireligioossest propagandast kihavas riigis sai esmakordselt kergitatud eesriiet maha vaikitud kristluse teema eest.
Film «Andrei Rubljov» pidi esindama nõukogude filmi Cannes'i festivalil, kuid film võeti «liinilt maha» otse lennujaamas. Filmi «Andrei Rubljov» näitamise õigused Lääne-Euroopas müüdi prantsuse firmale Gaumont. Kuid Cannes'i festivalil tohtis filmi esindada ainult päritolumaa. Festivalijuhtkond võttis vastu otsuse näidata filmi väljaspool konkursiprogrammi. Filmist «Andrei Rubljov» sai XXII Cannes'i filmifestivalil 1969. aastal festivali põhimagnet, mida auhinnati prestiižika filmikriitikute FIPRESCI auhinnaga. Kodumaal jõudis «Andrei Rubljov» kinodesse alles 1971. aasta lõpus.
Nõukogude Liidus lasti Andrei Tarkovskil teha veel kolm filmi: «Solaris» (1972), «Peegel» (1974) ja «Stalker» (1979). Raske oli saada luba, et filmida Itaalias «Nostalgiat» (1983), välismaal töö jätkamine keelati ära.
10. juulil 1984 teatas Andrei Tarkovski Milanos peetud pressikonverentsil, et ta on otsustanud NSVL-i mitte naasta. 1986. aastal tegi ta Rootsis oma viimase filmi «Ohverdus», millest sai tema loominguline testament.
Festivalil «Kohtumised Tarkovskiga 2016» saab tutvuda filmi «Ohverdus» juures tõlgi ja režissööri assistendina töötanud Leila Alexander-Garretti fotonäitust «Andrei Tarkovski: Viimane film», mida illustreerib fotolugu kahest Rootsi filmi suurkujust: kahekordsest Oscari preemia laureaadist, filmioperaator Sven Nykvistist ja näitleja Erland Josephsonist.
Festival «Kohtumised Tarkovskiga 2016» toimub ühe kuu vältel Tallinnas, Tartus, Sillamäel, Pärnus ja Maardus, festivali programmi mahub mängu- ja dokumentaalfilme, loomingulisi kohtumisi ja diskussioone.
«Meie kammerfestival toob kokku inimesed, kellele meeldib mõelda, kes oskavad tunnetada ja hinnata tõelist filmikunsti,» ütleb projekti «Kohtumised Tarkovskiga» korraldaja Ella Agranovskaja.