Sel laupäeval, 5. veebruaril esietendub Tartu Sadamateatris Henry Purcelli ooper “Haldjakuninganna” Saša Pepeljajevi kineetilises ja kontseptuaalses lavastuses.
Vanemuises esietendub ooper “Haldjakuninganna”
William Shakespeare'i “Suveöö unenäo” ainetel kirjutatud ooperi esiettekanne toimus Londonis 1692. aastal. Helilooja suri kolm aastat hiljem ja partituur läks kaduma. See taasavastati alles 20. sajandi alguses, mil hakkas kasvama huvi barokkmuusika vastu.
Vanemuise pressiesindaja Ave-Marleen Rei teatel on “Haldjakuninganna” nn semi-ooper, mis tähendab, et Purcell pole mitte Shakespeare'i komöödiat muusikasse pannud, vaid originaalteksti vahele muusika kirjutanud.
“Purcelli “Haldjakuninganna” on kontseptuaalse barokkteatri briljantne ja mõistatuslik näide,” märkis lavastaja Saša Pepeljajev. “Võime üksnes arvata, mida kõik need lood, sõnad ja helid 400 aastat tagasi tähendasid. Tahtmine lavastada seda ooperit tänapäeval nõuab aga tervet võtmekimpu selle labürindi arvutute uste avamiseks. Mina läksin neid võtmeid otsima masinate ja absurdse mehaanika maailma. Meie “Haldjakuninganna” on kineetiline ja kontseptuaalne ja õpetab meid mitte kartma Shakespeare’i loomingut.”
Pepeljajev on lõpetanud Moskva riikliku ülikooli ja Moskva riikliku teatriinstituudi. 1994. aastast on ta kaasaegse tantsu trupi Kinetic direktor ja kunstiline juht ning loonud rea eksperimentaalseid töid, mis on suunatud vene moodsa tantsuteatri määratlemisele. “Haldjakuninganna” on Pepeljajevi kümnes lavastus Eestis ja teine Vanemuises.
“Haldjakuninganna” muusikajuht ja dirigent on Lauri Sirp, kostüümikunstnik Liisi Eelmaa, valguskujundaja Jaanus Moor. Lavale astuvad Alla Popova, Pirjo Püvi, Merle Jalakas, Karmen Puis, Maria Kallaste, Mati Turi, Atlan Karp, Märt Jakobson, Maarius Pärn, Maarja Mitt, Tanel Jonas, Markus Luik, Robert Annus, Julia Kaškovskaja, Laura Quin, Milena Tuominen ja Janek Savolainen.
Osalevad Vanemuise sümfooniaorkester ja H. Elleri nimelise Tartu muusikakooli ansambel eesotsas koormeister Lilyan Kaiviga.