Ühendfestivali “In Graafika” ja “Pärnu nüüdismuusika päevad 2011” raames toimub sel kuul kokku kolm kontserti ja kaks töötuba, graafikanäitused viiel näitusepinnal jäävad avatuks jaanuari lõpuni.
Muusikud futuristlikus tämbrimaailmas
Pühapäeval esitas Kadri-Ann Sumera Pärnu raekojas muu hulgas Vene futuristi Aleksander Mosolovi klaveriloomingut, 16. jaanuari lõunatunnil toimub eksperimentaalsete muusikainstrumentide töötoa lõppkontsert Pärnu Vanalinna põhikooli saalis ning 23. jaanuaril esitavad sopran Kai Kallastu, tšellist Aare Tammesalu ja helilooja Hans-Gunter Lock raekojas eksperimentaalset vokaal- ja elektroonilist muusikat.
Laupäeval, 22. jaanuaril toimub Pärnu kunstnike majas sümpoosion, kus Karol Kallas räägib futurismist kujutavas kunstis, Maris Valk-Falk muusikalisest futurismist Luigi Russolo järgi, Toomas F. Aru futurismist Vene kirjanduses ja Mart Jaanson religioossest tulevikuootusest missa Credo vormelis “Et exspecto resurrectionem mortuorum” (ja ma ootan surnute ülestõusmist).
15. jaanuarini tegeldakse Vanalinna põhikoolis eksperimentaalsete ja traditsiooniliste instrumentidega. 24.-29. jaanuarini uuritakse kunstnike majas inimhääle uudseid kasutusviise Peter Maxwell Daviesi laulu “Kaheksa hullu kuninga” näitel.
Pärnu nüüdismuusikapäevade korraldaja Andrus Kallastu tõdes, et festival ühendab muusikat ja kunsti just futurismi teemast tingituna. “Lähtekohaks on, et tähistame futurismi 100 aasta juubelit eri kunstivaldkondade kaudu,” lausus ta.
Kallastu hinnangul on futurismi puhul tegu väga laia printsiibiga, mis on mõjutanud kõige erinevamaid loomevaldkondi. “Esimest korda teeme ühendfestivali ajaloos sisulist koostööd,” rõhutas ta.
Futurismi loetakse modernistlikuks kunstisuunaks, mis tõi uuendusi 20. sajandi alguse Euroopa rahvusriikide kunsti ja muusikasse. Kallastu sõnade kohaselt on Vene futurism lausa eraldi nähtus, selle esindajaid represseeriti stalinlikul Venemaal.
Futurismi ideed mõjutavad jätkuvalt eelkõige nüüdismuusika tämbrimaailma, andes impulsse muusikainstrumentide ehitamiseks ja sundides olemasolevate instrumentide puhul kasutama uudseid mänguvõtteid. Muusikalise futurismi suursaavutuseks võib pidada müra estetiseerimist, mis nüüdismuusikas on enesestmõistetav.
8. jaanuaril avati kunstifestivalil “In Graafika” rida futurismiteemalisi näitusi, samuti kuulutati avatuks tänavused Pärnu nüüdismuusika päevad.