Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

16 inimest on hukkunud Andrea Doria vrakki uurides, kuid nüüd lähenetakse uue nurga alt

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Andrea Doria kreenis
Andrea Doria kreenis Foto: Wikipedia.org

Ameerika Ühendriikide sukeldumisfirma OceanGate alustab juunis kunagise Itaalia liinilaeva Andrea Doria vraki uuringuid, kuid varasemast turvalisemal viisil.

Laevafirma Italian Line laev Andrea Doria põrkas 25. juulil 1956 kell 23. 10 laeva aja järgi USA Massachusettsi rannikust 60 meremiili kaugusel olles kokku reisilaevaga MS Stockholm ja uppus, edastab foxnews.com.

Parda olnud 1660 reisijast ja meeskonnaliikmest kaotas elu 46.

MS Stockholm oli laevafirma Swedish American Line laev, mis lahkus New Yorgi sadamast eesmärgiga seilata Rootsi Göteborgi, pardal  oli 742 inimest.

Andrea Doria vraki uurides on elu kaotanud 16 inimest, kuid nüüdses ekspeditsioonis kasutatakse mehitatud, mereuuringuteks mõeldud allveelaeva Cyclops I.  2. juunil alguse saav uurimine kestab ühe nädala ja selle jooksul tehakse nii video kui ka uuritakse vrakki sonariga.

OceanGate´i juhi Stockton Rushi sõnul ei ole ükski sukelduja saanud laevast korralikku ülevaadet, seda eelkõige halva nähtavuse tõttu, kuid neil on see võimalus.

Andrea Doria vrakk asub 72 meetri sügavusel ja sukeldujad saavad sellisel sügavusel olla korraga vaid 20 minutit, kuna rõhk on suur ja neil võib tekkida lämmastikunarkoos ehk lämmastiku tase veres tõuseb liiga kõrgele ja tekib uimasus.

Allveearheoloogide ja hobiajaloolaste sõnul on Andrea Dorial palju väärtuslikku alles, näiteks portselannõud.

Sukeldumisfirma OceanGate`i sõnul ei tooda selles ekspeditsoonis midagi pinnale, vaid tegemist on laeva kaardistamisekspeditsiooniga.

«Laevavrakkide kohta on vaja teaduslikke tõestatud andmeid, meie eesmärgiks on anda need Andrea Doria kohta,» teatas sukeldumisfirma juht Rush.

Wikipedia: liinilaev Andrea Doria sai nime 16. sajandi Itaalia admirali Andrea Doria järgi, selle pardale mahtus 1200 reisijat ja 500 meeskonnaliiget.

16. juunil 1951 vette lastud laeva peeti omal ajal Itaalia alustest kõige suuremaks, kiiremaks ja turvalisemaks. Ta esmareis algas 14. jaanuaril 1953.

Andrea Doria ja Stockholm liikusid 25. juulil 1956 USA lähistel kiirusega 20 sõlme. Mõlema laeva meremehed nägid üksteise aluseid radaril, samas aga ei oldud raadio teel ühenduses ja tüürimehed arvutasid teise laeva kursi valesti. Tekkis kokkupõrge, milles Andrea Doria sai enam kannatada ja uppus paremasse pardasse tekkinud  suure augu tõttu.

Stockholm kaotas  90-kraadise kokkupõrke tagajärjel vööriosa, kuid laev jäi pinnale ja sai New Yorki seilata. 

Tagasi üles