Milline lennukiheli näitab ohuolukorda ja milline on tavaline heli?

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Vida Press

Lehekülg Yahoo tõi ära helid, mis lennukiga lennates viitavad ohuolukorrale ja millised mitte.

Lennundusekspertide teatel on erinevat tüüpi lennukitel erinevad helid ja see, mis ühe lennuki puhul viitab ohule, ei pruugi seda olla teise puhul.

Endine piloot Tom Bunn tõi näiteks, et Airbus A320 teeb ruleerimise ajal ebatavalist heli, mis paljude kogenud pilootide arvates on nagu koeralõrin.

Boeing 747 rattakummid teevad vilistavat heli, kui lennuk teeb pöördemanöövrit.

«Kui seda heli esmakordselt kuulsin, olin kindel, et lennukiga on midagi korrast ära. Hiljem ilmnes, et see heli on Boeing 747 omane,» nentis ekspiloot.

Lennukid teevad mitmeid erinevaid helisid, mis võivad reisijaid hirmutada, kuid tegelikult on tegemist tavapäraste helidega.

Lennuki õhku tõusmisel on vahetevahel kuulda nagu pauku. Seda tekitab telik ja seda on kuulda eriti siis, kui istuda teliku kohal.

Osa reisijaid peab ka tavapäraseid hüdraulikahelisid ohtlikuks, kuna need meenutavad vee voolamist torustikus. Ka need helid on seotud telikuga.

Kui lennuk tõuseb õhku võib hetkeks olla täiesti vaikne ja võib arvata, et mootorid lakkasid töötamast. See vaikus on normaalne, sest mootoritööd ei ole õhus kuulda enam selliselt nagu seda oli kuulda maapinnal.

Lennuki maandudes on samuti kuulda mitmesuguseid helisid. Mitmed lennukid teevad heli nagu oleks hetkeks blender käima pandud. See heli tekib tegelikult maandumisel tiivaosade avanemisest ja sulgemisest. Tiibade asendi muutmine tekitab vilisevat heli, mis on täiesti normaalne.

Osa lennukihelidest aga võivad viidata tehnilisele probleemile.

Bunni sõnul on üsna lihtne teha ohututel ja ohtlikel helidel vahet.

«Ebatavaliselt vali pauk või plahvatus viitavad, et tegemist ei saa olla normaalse heliga. Seega võib olla tekkinud probleem,» selgitas Bunn.

Kõige karmima stsenaariumi järgi viitab pauk mootori plahvatusele ja süttimisele. Just selline olukord tekkis septembris British Airways lennukiga, mille mootor süttis kohe pärast õhkutõusmist.

Mootori süttimisest annavad kokpitis märku vastavad helid ja tuled.

«Mootori süttimise märguannet ei kuule tavaliselt reisijatesalongi, kuid seda võib siiski kuulda, kui istuda kokpitile lähedal,» jätkas Bunn.

Meeskond sulgeb helimärguande kiiresti ja hakkab olukorra lahendamisega tegelema.

Lennukimeeskond, kaasa arvatud stjuardessid teavad lennuki erinevate helide kohta enam kui reisijad.

«Kui reisija kuuleb enda arvates kummalist heli, siis 99,999 protsendil juhtudest ei ole millelegi ohtlikule viitavaga. Las lennukimeeskond teeb oma tööd, ei ole mõtet paanikat tekitada,» jätkas ekspiloot.

Bunn soovitas, et need, kes kardavad lendamist ja keda lennu ajal tekkivad helid ajavad paanikasse, võiksid kogu lennu aja kuulata kõrvaklappidest muusikat.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles