Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Amelia Earharti kadumise müsteerium hakkab lahenema?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy

USA lennunduspioneeri Amelia Earharti kadumist on uuritud üle 70 aasta ning nüüd saadi uusi andmeid lennukiosa kohta, mis oletatavalt pärineb ta lennukist.

The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) uurijad on veendunud, et Earhart ja ta kaaspiloot Fred Noonan pidid tegema  1937. aasta ümbermaailmalennul hädamaandumise Vaiksel ookeanil asuvale Nikumaroro atollile, edastab  Reuters.

Sellelt atollilt on leitud üsna palju asju, mis viitavad Earhartile. Nende seas ka 1991. aastal leitud metallitükk suurusega 61 korda 46 sentimeetrit, mida hiljuti uuriti uuesti.

Avastati, et see tükk sobib oma suuruselt ja materjalilt ühe Earharti lennukiga, mida parandati just sellise metallitüki abil.

Lockheed Electra lennukit parandati Earharti ümbermaailmareisi ajal USAs Miamis ning suure tõenäosusega on see osa just sellest lennukist.

Tegemist on esimese korraga, mil seostati lennukiosa lennukiga.

Earhart, ta kaaspiloot ning nende lennuk kadusid jäljetult 2. juulil 1937. aastal.

Metallitükk olevat tõend, et Earharti lennuk ei kukkunud Vaiksesse ookeani, vaid tegi hädamaandumise Nikumarorole.

Teooria kohaselt jäi lennuk pooleldi vette ja paar jäi saarele, püüdes edastada abikutsungi.

Atollilt on alates 1930. aastatest leitud esemeid ning 1940. aastatest inimluid, mille analüüs näitas, et need kuuluvad valgenahalisele naisele.

Kajaloodi abil leiti ka atolli lähedal merepõhjas objekt, mis võib olla Earharti lennuki vrakk.

USA merevägi püüdis Earharti kadumise ajal  kinni hädasignaali, mis arvati olevat saadetud just nimetatud atollilt. USA merevägi saatis oma laevad Earharti otsima, kuid ei leidnud teda.

USA õhuvägi tegi piirkonnas ülelende, kuid märke inimtegevuse kohta ei leitud ning arvati, et hädasõnum oli valehäire.

Earharti kadumise uurijad plaanivad järgmise aasta suvel teha kindlaks, kas atolli lähedal meres on lennukivrakk ning teha atollil uus uuring.

Uurijad on toonud välja faktid, mis viitavad, et Earhart ja ta kaaslane võisid jõuda  Nikumarorole:

hädasõnumid, mis olid pärit Nikumaroro piirkonnast, atollilt on leitud 1930. aastatest pärit esemeid ning navigatsioonivahendite komplekt, samuti naiste puudritops ning teisi ilu- ja hügieenivahendeid, arheoloogid avastasid lõkkeaseme, lõkkes küpsetatud loomade luid ning 1930. aastatest pärit, osaliselt sulanud klaaspudeli, dokumendid ei näita, et 1937. aastal oleks selles Vaikse ookeani piirkonnas kedagi teist valgenahalist kaduma jäänud, USA võimuesindajad kinnitasid, et Earhart kasutas ümbermaailmalennul lennukit Lockheed Electra 10E.

Samas on küllalt neid, kes peavad seni avastatut vaid spekulatsiooniks.

«Kuidas tõendada, et tükk alumiiniumit pärineb just Earharti Lockheed Electrast, kui sellel ei ole erimärgistust ega seerianumbreid?» oli USA tsiviillennunduse esindaja Dick Knapinsky kriitiline.

Wikipedia: Amelia Mary Earhart (24. juulil 1897 - jäi kadunuks 2. juulil 1937; tunnistati surnuks 5. jaanuaril 1939) oli USA lennunduspioneere ja naisõiguste kaitsja.

Ta oli esimene naine, kes pälvis USA Lennuväe Teeneteristi selle eest, et lendas 20. - 21. juulil 1932 esimese naisena üle Atlandi ookeani. Ta tegi mitmeid teisi lennurekordeid ja kirjutas oma lennukogemustest raamatuid.

Earhart kadus Vaikset ookeani kohal, kui oli 1937. aastal ümbermaailmalennul. Tema kadumine on seni lahendamata.

Tagasi üles