Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Erlend Aav väisas Euroopa suurimat tantsumuusika konverentsi Amsterdamis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Elu24.ee muusikatoimkond
Copy
Erlend Aav väisas Euroopa suurimat  tantsumuusika konverentsi Amsterdam Dance Event. Fotoö Grammy võitja DJ Afrojack koos Robert FX Sillermanniga
Erlend Aav väisas Euroopa suurimat tantsumuusika konverentsi Amsterdam Dance Event. Fotoö Grammy võitja DJ Afrojack koos Robert FX Sillermanniga Foto: Erlend Aav

Kelle pilli järgi tantsitakse?

Vaevalt klubimelus pidutsedes või raadiokanaleid kruttides kedagi see mõte nii väga globaalselt painab. Muusikat on tehtud ajast aega, tantsitud aastakümneid, mis siin siis niiväga erilist.

Siiski, plahvatuslik EDMi ehk electronic dance music žanri tõus viimastel aastatel on toonud märgatavad muutused, kus maailma muusikalist meelelahutust ei valitse kaugelt enam ainult rokisaurused.

Millest siis selline muutus ning meeletu populaarsuse kasv viimastel aastatel?

Olles olnud osaline Amsterdam Dance Event konverentsidel juba pea kümme aastat, jäävad silma-kõrva erinevad tegurid.

Läbi aegade üks edukamaid DJ’sid, viiel korral ka maailmas nr.1 plaadikeerutajaks valitud Armin Van Buuren, põhjendas juba viis kuni kuus aastat tagasi, et tema populaarsus ning samas ka inimeste teadlikkus on tõusnud suuresti tänu interneti levikule. Piltlikult öeldes teatakse teda Murmanskist kuni Sao Paolo’ni, raske oleks vastu vaielda, eksole?!

Ilmselt on õigus ka enim tasustatud ja populaarseimal DJ’l planeedil, nimelt Tiesto on põhjendanud suurt edu ka tänu heale õnnele.

Tagantjärele tarkusena ja naljaga pooleks võib öelda, et õnn on juba see, kui oled sündinud Hollandis. Just Holland on riik, mida võib lugeda üheks edukaimaks muusika ja ürituste eksportijaks viimase kümne aasta jooksul.

Tiesto on fenomenaalne tegelane omaette ja kahtlemata n.n. plaadikeerutajate „kõrgliiga“ üks alustalasid. Omades usaldust juhtida 2005 ja 2007 Tiesto Tallinna show korraldusmeeskonda ning olles tuttav mehega isiklikult, jätkus imestamist faktide üle juba kuus aastat tagasi.

Tiesto on ainuke DJ, kes esinenud Olümpiamängude avatseremoonial, teeninud selle napi 90min plaadikeerutamisega ainuüksi autoritasusid ~300,000€, arvestades auditooriumit ja omaloomingu esitamist.

Just selle esinemise järgse edu ja elektroonilise muusika esitamise tohutule teleauditooriumile, paneb mees hea õnne arvele. Nimelt mängude tseremoonia manager juhtus teda lihtsalt kuulama aasta enne mänge ühes Ateena klubis ning ulatas nimekaardi ja palus helistada, võib ju pidada heaks õnneks küll?!

Selle sama kõrgliiga edukuse ja EDM globaliseerumise eest võivad paljud teha kummarduse David Guettale. Veel üheksakümnedate aastate lõpus Prantsusmaal baarides ja pubides plaate mänginud David suutis Euroopa edu järgselt koostööle meelitada enamuse USA r’n’b ja hiphopi artistidest, täna võib kindlalt väita, et mehel on järjekord ukse taga koostöö huvilistest ning laulud miljonitele kuulde-ja vaateulatuses.

Üle ega ümber ei saa ka Rootsi fenomenaalsest, alles 24-aastasest produtsendist ja DJ’st Avicii. Kodanikunimega Tim Bergling suutis teha Rootsi singlimüügi tabeli ajaloo sensatsiooni, sellega ei ole saanud hakkama isegi legendaarne ABBA.

Nimelt hõivas Avicii septembris 2013 korraga kõik tabeli esimest kolm positsiooni, lood olid pärit kõik tema uuelt albumilt „True“. Suuresti mängis siin rolli EDM žanri mugandamine poppartistide loominguga ehk selle märksa laialdasem levimine. Kas ka „kõrgliiga“ mees? Kahtlemata!

Samasse kategooriasse liigitatakse ka 29aastane britt Adam Richard Wiles, mees on rohkem siiski tuntud artistinimega Calvin Harris. Maineka Forbes ajakirja meelelahutajate tabelis 68. koha hõivanud Harris kasseeris plaatide keerutamisega, aga ka produtseerimisega staaridele jooksval aastal, ei rohkem ega vähem kui 46 milj.$.

Suuresti andis eduloole hoogu juurde 2012. aastal Rhiannale produtseeritud „We Found Love“ Grammy võit. Veel mõned aastad tagasi ka Tallinnas live perfomance’ga esinenud Harris on keskendunud nüüd peamiselt DJ tööle ja live-esinemistele väga aega ei raiska.

Nimekiri EDM žanri edulugudest ja populariseerijatest oleks kindlasti märksa pikem, nimetatud artistid on tõesti EDM kategooria kõrgliiga. Kui suur on siis nende meeste endi teenistuse kasv, suuresti seotud žanri populariseerimisega, milles nad ise „süüdi on“?

Vastus on, et viimase viie kuni kuue aastaga vähemalt viie- kuni kaheksakordne. Numbrites väljendudes lihtsamalt aga, iga kõrgliiga mees paneb kahe- kuni kolmetunnise esinemise eest taskusse kuni 200,000€, muljetavaldav, kas pole?

EDM žanri kasv viimastel aastatel on toonud globaalsed muutused ürituste korraldajate, klubide omanike ning promootorite ridades

Õigusega telgitagusteks jõududeks peetud funktsionärid, ilma kelleta ei oleks ka eelpool nimetatud artistel edu, on korraldanud Euroopa ja Ameerika meelelahutust viimasel aastal kardinaalselt ümber.

Nimi Robert F.X.Sillermann ei ütle siinkandis ilmselt suurt midagi, küll teatakse ameerika meediamogulit ja meelelahutuse ärihaid ookeani taga väga hästi, nüüd on teda tundma õppinud ka euroopa meelelahutajad.

Mees, kes tegi 90ndate alguses revolutsiooni USA meelelahutuse turul, omades 120 raadiojaama ning ostes sõna otseses mõttes kokku USA promootorid ja kontserdikorraldajad, sai kõikvõimsaks ja suurimaks kogu maailmas.

Ometi müüs Sillermann SFX Entertainment’i 4,4miljardi USD eest Cleare Channel Communications’le, millest hiljem kasvas välja maailma suurim kontserdikorraldaja Live Nations ning piletimüüja Ticketmaster, kes muide teenindavad ka NBA, NFL ja NHL mängude meelelahutust ja piletimüüki.

Kas “igavusest“ või siiski pigem heast ärivaistust ning EDMi žanri plahvatusest, otsustas 64-aastane Sillerman taaselustada (omades jätkuvalt ka nimeõigust) SFX Entertainmenti. Alustati pea et samalaadse strateegiaga, nimelt tehti pakkumised erinevatele juhtivatele EDMi promootoritele, ürituste-ja festivalide korraldajatele ning klubiomanikele nende firmades enamusosaluse ostuks.

Ainuüksi aastal 2012 kulutas Sillermann ühe miljardi USD haarde laiendamiseks kogu Ameerikas ning ka Euroopas. Oma rüppe saadi sakslaste edukaim EDM ürituste korraldaja I-Motion (üritused Mayday,Nature One jne), Australia Totem One Love Group (suurim festival Stereosonic), muidugi USA juhtiv Ultra management, viimaseks pärliks on olnud 75% osaluse ost (maksumusega 100milj €) hollandlaste gigandis ID&T.

Tegemist on siis Tomorrowland, Sensation, Mysteriland jpt teiste ürituste korraldajaga rohkem kui 20 riigis. Tasub veel mainida, et Robert Sillermann’le kuulub tantsumuusika müügiga tegelev nr.1 portaal Beatport, kõik Elvis Presli ja Muhhamad Ali nime-ja pildiõigused, lisaks American Idol show.

Kas kõige selle juures on tegemist lihtsalt investeeriva ärimehega või on siin omajagu fanatismi?

Ilmselt täpset vastust teab Robert Sillermann ise, küll aga sõprade, kolleegide ja ka konkurentide sõnul on tegemist mehega, kes teab seda äri peensusteni ja on leidnud EDM žanri, mille arengut juhib ta suure kirega.

Arvestades, et Robert Sillermann on tänseks SFX Entertainmenti viinud Wall Street börsile ning firma väärtuseks on hinnatud juba rohkem kui 1,5 miljardit USD’i, võib öelda küll, et kogu maailm tantsib täna ühe mehe taktikepi järgi.

Erlend Aav

Märksõnad

Tagasi üles