Moekiri: majanduskriis ja punane huulepulk

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Nagu Agnes «Viimses reliikvias», nii küsib ka moetööstus praegu kõhklevalt: mis meist saab? Kas kriis sunnib moe tagaplaanile? Siiski mitte. Majanduslikult ja emotsionaalselt raskel ajal omandab mood eriti tähtsa rolli, pakkudes võimalust tõsta enesehinnangut, hellitada end, unustada ja unistada.



George Orwell kirjutas 1930ndail: sul võivad taskus olla ainult pennid ja su kodu võib olla läbitilkuv nurgake magamistoas, kuid uutes riietes võid enesele lubada unistust endast kui Marlene Dietrichist.



Ajalugugi on näidanud, et majanduslanguse ajal kasvab hüppeliselt punase huulepulga ja kõrge kontsaga kingade müük, sest see on üks lihtsamaid viise end atraktiivsemaks muuta. Olgu ajad kui rasked tahes, vähesed naised suudavad jäägitult loobuda moest ja uutest riietest.



Kui aga majandusbuumi mullis hulluti eeskätt kaubamärkidest ning stiil ja maitsekus jäid tagaplaanile, siis praegu kuulub eelis majanduslikult mõttekale moele. Jälgi maailmatrende ja hangi moekad esemed mõistliku hinnaga! Kavalamad otsivad need üles taaskasutatud rõivaste seast, kodumaiste moeloojate kollektsioonidest või naudivad sooduspakkumiste võite.



Rõivatööstuses arutletakse palju selle üle, kuidas muudab kriis inimeste ostmisharjumusi ja suhtumist moodi. Praeguseks on selge, et eksisid need, kes arvasid, et maitse muutub konservatiivsemaks ja klassikalisemaks. Vastupidi, enam ei otsita lihtsalt pükse või mantlit – tahetakse põneva iseloomuga rõivaid.



Keset hala ja püksirihma pingutamist tekib paljudel naistel tunne, et vaat just nüüd tahan uut mantlit, vau!-efektiga pluusi või kollast kotti. Majanduskriisi mood armastab veelgi rohkem luksust ja julgeid värve, olgu selleks türkiissinine või sidrunikollane, lillemustriga retuusid, poiss-sõbralt laenatud triiksärk või ultranaiselikud puusi rõhutavad kleidid.



Mis moenõu aga anda meestele, kes isegi majanduse õitseajal suhtusid moodi umbusklikult, kartes, et trendikates riietes näevad nad välja nagu veidrad artistid ja soliidses rõivas peetakse neid kelneriteks?



Ja kes praegu ei taha vaadata rõivapoe poolegi. Aga võiks. Kui ei saa endale lubada uut autot või eksootilist reisi, on viimane aeg osta korralik ülikond ja trendikad vabaajarõivad. Just stiilsed riided lisavad enesekindlust ja võivad elus nii mõndagi muuta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles