Tiina Lokk räägib, mida ta arvab suurimate filmiauhindade jagamisest.
Tiina Lokk: Oscaritel eelistati intellektuaalset filmikunsti
Võis ette arvata, et parima filmi auhind otsustatakse kahe erineva suuna vahel: kas kommertsiaalne «Avatar» või intellektuaalne «Piinakamber» (Hurt Locker). Minu meelest (ehkki ma ei pea ennast Oscarite spetsialistiks) toimus pööre intellektuaalse kino suhtes 2005. aastal, kui «Crash» sai peapreemia. Siis olid veel «Brokebacki mägi» ja teised sellised filmid. Sellest hetkest alates pole auhindade jagamisel eriti suuri kommertshitte eelistatud.
«Avatar» sai oma auhinnad õiglaselt: kõigi oma tehniliste efektide eest, millega ta filmimaailma laiendab ja uusi võimalusi näitab. Aga film iseenesest, kui efektid kõrvale jätta ja prillid eest ära võtta, ju enneolematult suur asi ei ole. Mina ei arvanud kordagi, et «Avatar» teeb puhta töö. Samas on «Piinakamber» oma temaatikalt väga aktuaalne.
Milline on Oscarite tähtsus filmimaailmas?
See on alati kõige ehedam ja ehtsam turundusüritus olnud. Eks Euroopa filmiakadeemia gala on ju ka loodud selleks, et paremini filme turundada, aga nad ei ole võimelised kaugeltki seda tegema, mida Oscarid.
Esiteks propageeritakse ühte filmimaad, teiseks annab ta mingid trendid kätte; see on niivõrd suurte traditsioonidega - 82 aastat on auväärne vanus. Oscarid dikteerivad filmimaailmas väga palju, sellega ei saa vaielda. Kõik me ju teame neid filme, mis Oscaritele kandideerivad, see promo algab juba kuid varem.
Teie isiklik lemmik nominentide hulgast?
«Piinakamber», mis linastus meil 2008. aasta PÖFFil. Ja Tarantino «Vääritud tõprad» meeldis mulle ka väga. Seal oli väga hea stsenaarium ja lihtsalt suurepärane näitlejatöö. Aga võis ette arvata, et ega see film kuigipalju auhindu ära ei too - natuke liiga intellektuaalne.