Kinodes reklaami näitamine ei ole reguleeritud ühegi seadusega

Hendrik Alla
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
3D seanss Coca-Cola Plazas
3D seanss Coca-Cola Plazas Foto: Toomas Huik

Kui telekanalite reklaamimahud on reklaamiseaduses üheselt paika pandud, siis kinoomanikke ei piira reklaami kestvuses mitte ükski seadusandlik akt.


Postimehe lugeja külastas pühapäeval Coca-Cola Plaza kino ja kurtis, et film algas väljareklaamitud kellaajast ligi 20 minutit hiljem. Selle aja jooksul näidati kinos linastuvate filmide, aga ka autode, krediidiasutuste ja teiste kaupade maksulisi reklaame.

«Praegusel hetkel ei ole kinode reklaamimaht tõesti kuidagi seaduslikult reglementeeritud,» ütles Hanna Turetski-Toomik tarbijakaitseameti avalike suhete osakonnast. «Kinodes reklaami esitamine on kinoomaniku enda otsustada. Aga kuna seda seaduslikult ei reglemeteerita, peaks arvastama häid tavasid ja kombeid.»

Forum Cinemas AS reklaamijuht Liis Mengel ütles, et kino näitab tõesti filmi alguse eel reklaami, kuid enamasti jääb selle kestus maksimaalselt 10 minuti raamesse. «Sisutame aja, mis kulub inimeste saali kogunemiseks, treilerite ja reklaamidega. Koos treileritega võib reklaami kestus tõesti vahel pikemaks minna. Näitame treilereid ka enne filmi alguskellaaega, et korralikud inimesed, kes tulevad varem kohale, ei peaks pimedas saalis istuma.»

«Kliendid jagunevad kaheks: mõned ütlevad, et väga tore, kui saab teada, mis kinos veel tulemas on ja teised ei tahaks seal üldse mitte midagi näha,» lisas Mengel.

Kuna kinode reklaaminäitamist ei reguleeri ükski seadus ja kui miski pole keelatud, siis seega on see lubatud, pole välistatud võimalus, et kinoomanik võib linateose katkestada ja selle vahele jupi reklaami näidata.

Selline stsenaarium on tehniliselt võimatu, ütles Mengel. «Filme näitame me enamasti ikka 35mm projektorist ja reklaami digitaalkujul, seega ei saa ette kujutatadagi, et poole filmi peal reklaame hakkaksime näitama. Pealegi tulevad paljud inimesed just selle pärast kinno, et reklaamidest katkestamata filme nautida,» seletas Mengel.

Praegu tegelebki tarbijakaitseamet kinoreklaami reguleerimise arutamisega. «Kui meie amet leiab, et õigusakti tuleb täpsustada või seadust muuta, siis me teeme ettepaneku majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, kelle haldusalasse reklaamiseadus kuulub,» ütles Turetski-Toomik.

«Kui inimene on ostnud endale pileti, kuhu on märgitud filmi algusaeg, näiteks kell kaks, siis vähemalt kell kaks peaks see film ka algama. Kui kinoomanik soovib enne filmi reklaami näidata, siis võiks ta oma reklaamis ja veebilehele ära märkida, millal algab film,» rääkis Turetski-Toomik.

Seega võiks filmikava välja näha umbes nii: seansi algus kell 14.00, filmi algus kell 14.00 + N minutit, kus N on reklaamide kogupikkus.

«Seadus sellist kohustust ette ei näe, aga see vastaks meie meelest heale tavale. Tarbijakaitseseadus ju ütleb: tarbijal on õigus tõesele informatsioonile. See on üks tarbija põhiõiguseid,» tõdes Turetski-Toomik.

«Kinoreklaamide kohta võiks olla reguleeritud ka näidatava sisu. Kui ma lähen oma 5-aastase lapsega kinno perefilmi vaata, siis keegi vist ei soovi, et enne filmi näidatavad reklaamtreilerid oleksid väga vägivaldsed ja tulistamisrohked,» avaldas tarbijakaitse spetsialist lootust.

Millised on sinu kogemused kinoreklaamiga?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles