Vene pidu Pariisis
Moekiri
Pariis – la ville lumière, the city of lights. Valguse linna eufemism on jõuluajal oma nime vääriline – kogu linn on saanud seitsmeks nädalaks jõuluehtesse, alustades Eiffeli torni 120. aastapäeva tähistamiseks lavastatud torni kaunistavast valgusshow’st kuni tuledega palistatud kvartalisüdameteni.
Linna kaunistamine pole Pariisis ainult linnavalitsuse rida. Siin käib see käsikäes kohalike kaupmeestega, kes oma kvartali ehtimist rahastada aitavad. Nii palistab sel aastal 150 kilomeetrit tänavaid 180 000 meetrit valgusvanikuid, mille ülespanemiseks oli vaja 200 tehnikut.
Mõnes linnaosas mindi niivõrd hoogu, et lisaks valgustusele on ka metroo sissepääsud kitšimaiguliselt hõbepaberisse ja karda mähitud. Linna vallutanud valgusmäng on igal pool eriilmeline ja natuke kirju. Eks igaüks ole teinud oma parema äranägemise järgi, kuid seda isikupärasem ja mitmekesisem on ka tulemus.
Kopenhaageni kliimakonverentsi taustal on ka suurlinnades ökoteema üks populaarsemaid. Siinsete valgusvanikute energiakulu ei julge ette kujutadagi. Nii teatati pidulikult, et sel aastal asendati tavapirnid hulga säästlikumate LED-valgustitega, mis kulutavat 50 protsenti vähem energiat.
Kõige romantilisem valgusmäng toimub muidugi Champs-Elysées’ avenüül, mille 400 puul paiknevate jõululambikeste süütamise au oli sel aastal Lars von Trieri filmis «Antikristus» peaosa mänginud näitlejannal Charlotte Gainsbourgil, pariislannade stiilieeskujul.
Sealsamas on sisse seatud ka pealinna kümmekonnast jõuluturust uhkeim, kus puidust majakestes müüakse käsitööd ning muud head-paremat nii Prantsusmaalt kui ka mujalt Euroopast.
Ja muidugi moodustavad omaette vaatemängu kaubamajade vaateaknad. Põhiline inspiratsioon tuleb seekord Venemaalt. Eks oma osa ole kindlasti ka sellel, et 2010. aastal on Prantsusmaal Venemaa-aasta. Kõige stiilsemate ja rafineeritumate vaateakendega välja tulnud Printemps’ (pildil) Vene-teema on inspireeritud pigem romantilisest, 19. sajandi Venemaast.
Kuigi Galeries Lafayette’i vaateakendel rõõmustab lapsi ja lapsemeelseid endiselt marionett-teater, on ka selle kaubamaja reklaamidel tunda slaavi mõjusid. BHV kaubamaja tellis seevastu oma aknadekoratsioonid moekunstnik Jean-Charles Castelbajacilt. Sära rohkem kui rubla eest.