Rupert Murdochi üleilmse meediaimpeeriumi ja USA tipplehe New York Timesi viimaste nädalate sammud tõestavad, et tasuta veebiuudiste aeg hakkab läbi saama. Küsimus on vaid selles, millise põhimõtte alusel inimesi info eest maksma panna.
Tipplehed jahivad veebilugejate raha
New York Times kuulab lugejate seas maad, mismoodi nood reageeriksid, kui leht hakkaks kasseerima online-uudiste eest viis dollarit kuus (56 krooni). Murdochi kontsern News Corp. on kutsunud kokku tippjuhtidest koosneva ajutrusti ülesandega välja töötada viis, kuidas muuta veebimeedia tasuliseks.
Suurte meediaettevõtete sammud internetipõhise meedia maksustamiseks on tingitud globaalsest majandussurutisest ja veebireklaami tulude vähenemisest, mistõttu ajalehed on pidanud ellujäämiseks leidma täiendavaid sissetulekuallikaid.
Lõpp tasuta uudistele
Murdoch, kelle sõna peetakse maailma meedias üheks kaalukamaks, kuulutas kevadel, et tasulise veebimeedia ärimudel hakkab tööle aasta jooksul.
Tegelikult leidub maailmas juba ridamisi väljaandeid, kes ajakirjanike pingelise töö vilju enam tasuta laiali ei jaga. USA juhtiv ärileht Wall Street Journal küsib veebiuudistele ligipääsu eest 103 dollarit aastas (1160 krooni). Ligi 2,1-miljonilise tiraažiga Wall Street Journali veebiteenuste eest maksab 1,08 miljonit inimest, kellest 383 000 loevad lehte üksnes internetis.
Inglise majandusleht Financial Times lubab netiküljel registreerinuil lugeda kuus tasuta 30 artiklit. Need, kes tahavad lugeda rohkem, peavad selle eest Eesti vääringus maksma 1225 krooni aastas. Eliittellimus, mis pakub näiteks juurdepääsu uudistele mobiili abil, maksab Eesti rahas 3360 krooni aastas.
Kuid peale majanduslehtede on ka mitmed teised, nn üldrahvalikud väljaanded asunud lugejailt veebis raha küsima. Ameerikas Arkansases ilmuv Democrat-Gazette ja Idahos üllitatav Post Register on väheseid ookeanitaguseid lehti, mille trükiarv ei ole viimasel ajal kukkunud. Põhjus peitub selles, et mõlemad annavad tasuta ligipääsu oma veebi üksnes nendele, kes on tellinud paberlehe. Ülejäänud peavad maksma: Idaho lehe lugejad kuus ja Arkansase lehe lugejad viis dollarit kuus (vastavalt 67 ja 56 krooni).
USAs Washingtoni osariigis Spokane’is ilmuv Spokesman-Review hakkas veebilugejailt küsima seitse dollarit (79 krooni) kuus juba 2004. aastal (paberlehe tellijad saavad online-lehte lugeda tasuta). Kuigi esimestel kuudel tõi otsus veebilugejate arvu kasvu seiskumise, siis aasta hiljem oli internetilehe külastajate arv poole suurem kui tasulise teenuse sisseseadmise aegu.
Tulu lootus internetis
Lisaks New York Timesile ja Murdochi kontserni lehtedele kavatsevad veebis lugejailt raha küsima hakata ka suurkirjastuste Time, MediaNews Group ja Hearst Corp. mitmed väljaanded, samuti Silicon Valleys ilmuv ajaleht San Jose Mercury News ja New Yorgi külje all Long Islandil ilmuv Newsday.
Ameerika meediajuhte koondav Journalism Online on välja arvutanud, et miljonilise trükiarvuga ajaleht suudab kahe aastaga suurendada kasumit 82,2 miljoni dollari võrra (923 miljonit krooni), kui ta kasseerib veebiuudiste lugemise eest seitse ja pool dollarit kuus (85 krooni).