Festival
XX Bremeni muusikafestival
22. august – 12. september 2009
Eestit esindab Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja eesti muusikud Baltic
Youth Philharmonicu koosseisus dirigent Kristjan Järvi juhatamisel
Festival
XX Bremeni muusikafestival
22. august – 12. september 2009
Eestit esindab Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja eesti muusikud Baltic
Youth Philharmonicu koosseisus dirigent Kristjan Järvi juhatamisel
Tänavune Bremeni festival tõotab tulla võimas – koos on Euroopa muusikute koorekiht ja kontserdikavad põnevamad kui eales varem. Avakontserdi juhatamise au on usaldatud Kristjan Järvile.
Juba kahekümnendat aastat vanas Hansalinnas Bremenis toimuv Musikfest on aja jooksul kujunenud vaieldamatult üheks Euroopa suvise muusikaelu tippsündmuseks, millel on ühtviisi au osaleda nii muusikuil kui publikul.
Seda suuremat uhkust võib tunda selle üle, et just dirigent Kristjan Järvile koos Baltic Youthi filharmoonikutega on usaldatud festivali avalöögiks oleva «Suure öömuusika» avaõhtu dirigendipult. Vaid aasta tagasi Järvi enda initsiatiivil kokku kutsutud 70-liikmelises noorteorkestris mängib muusikuid kõigist Läänemere-äärsetest riikidest, sealhulgas ka seitse andekat eestlast.
Kel Bremenisse liiga pikk tee, võib orkestri debüüti oma kõrvaga kuulata 16. juulil Tartus, Klaaspärlimängul. Seda enam, et kuigi erinevate klaverisolistiga, on Jaani kirikus ettekandele tulev kava sama, mis Bremenis. Seal astub orkestriga lavale üliandekas ja palju kõneainet põhjustanud noor türgi pianist Fazil Say, kelle kohta on öeldud, et «kui keegi, siis just see mees on suuteline nihutama klaverimängu ja kultuuride piire».
Põhjuse, miks Järvi noortega jännata viitsib, sõnastab ta lihtsalt: «Noorteorkestrid kuuluvad vaieldamatult maailma tipporkestrite ritta, sest neil mängijail on suurepärane ettevalmistus, nad on alati vormis, neil on särtsu, nad tahavad mängida.»
Eks see käi ka Järvi enda kohta, kelle puhul festivali korraldajad ei hoia epiteetidega sugugi tagasi. Just karismaatilise Järvi ja Hollandi bandoneonivirtuoosi Carel Kraayenhofi ühiskontserdist «Ladina-Ameerika öö» (26. augustil) loodetakse kujunevat tänavuse festivali tipphetke.
Kahel õhtul astub Bremeni muusikapubliku ette Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFKK), et dirigent Marc Minkowskiga ette kanda W. A. Mozarti ooper «Idomeneo». EFKK esindaja Anneli Ivaste sõnul tegi Minkowski, kes on muusikute seas hinnatud kui barokkmuusika suurepärane interpreteerija ja kahtlemata ka väga hõivatud dirigent, ise koorile ettepaneku koos Bremeni Musikfestil üles astuda.
«Minkowski tuli oma ettepanekuga meie juurde aasta tagasi Salzburgis, kui olime just lõpetanud E. Griegi «Peer Gynti» kontsertettekande – see meeldis talle väga. Kahtlemata on selline koostööettepanek koorile suur au,» nendib Ivaste ja lisab, et just festivalid ongi koht, kus kooril on võimalik tähelepanu äratada, uusi koostööpakkumisi saada ja endast publikule märku anda.
«Salzburgis esinemine tõi meile kaasa ettepanekute tulva,» tõdeb Ivaste rõõmuga. Juba 2010. aasta algul on koor taas Salzburgi kutsutud. Sellest, kui tõsiselt Bremeni festivali korraldajad asjasse suhtuvad, on koori esindaja sõnul ilmekas näide seegi, et lauljad sõidavad ühisproovidele juba järgmisel nädalal ja neid ootab ees pea nädala jagu 12-tunniseid tööpäevi.
Bremeni festival on tuntud eelkõige oma muusikalise haarde, mitmekesise kava ja tipptasemel esinejate poolest. Tänavuste kontsertide avalöögiks on megakontserdisarjaga avaõhtu «Suur öömuusika», mis toimub korraga seitsmes kontserdipaigas 21 kontserdiga.
Geniaalselt kokku pandud nn kolmikpakett võimaldab publikul õhtu jooksul osa saada mitmest oma maitse järgi kokku pandud kavast, kuna iga kontserditsükli vahele jääb kolmveerandtunnine paus, mis annab publikule piisavalt aega lähestikku asuvaid kontserdipaiku vahetada.
Tänavuste tipptegijate nimistusse kuuluvad kahtlemata kõik avaõhtul publiku ette astuvad koosseisud alates Hervé Niquet’ juhatatavast Le Concert Spirituelist, mis kuulub maailma parimate ja autentseimate 18. sajandi muusikat esitavate kollektiivide hulka. Omanäolise kava ja kontserdilavadelt pea täiesti kadunud instrumendi – lüüra – tõstab fookusesse Ensemble Baroque de Limoges; Austriat esindav Viini vokaalgrupp Cinquecento toob kaasa flandria ja inglise barokkmuusika hõrgu kava ja omanäolist lähenemist on oodata ka plokkflöödiansamblilt Amsterdam Loeki Stardust.
Täiesti eraldi lugu ja tähelepanu tuleks pühendada muidugi sellistele elavatele legendidele nagu Philippe Herreweghe, kes koos Collegium Vocale Gentiga astub üles Walpurgi ööl 7. septembril, ja Vladimir Ashkenazy, kellele jääb koos praegu säravaimaks naispianistiks peetava Hélène Grimaud’ga ja Philharmonia Orchestra Londoniga au festival lõpetada.
Kuid mis maksab muusika puhul sada sõna – muusikat tuleb kuulata. Olgu öeldud, et veel pole hilja kinganinad Bremeni suunas pöörata!