Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Laseril põhinev seade hoiatab turbulentsi tekitavate õhuvoolude eest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Laseril põhinev seade hoiatab turbulentsi tekitavate õhuvoolude eest
Laseril põhinev seade hoiatab turbulentsi tekitavate õhuvoolude eest Foto: SCANPIX

Enamiku lennureisijate jaoks on turbulents paanikat tekitav, kuid lennufirmadele võib see aastas tekitada miljoneid dollareid lisakulusid kompensatsiooniks makstavate ja lennuki remontimiseks minevate summade näol.

Asjatundjate kinnitusel on olemas erinevaid turbulentse, kirjutab gizmag.com.

Kõige ohtlikumaks peetakse selge ilma turbulentsi, kuna seda on võimatu avastada.

Teadlased katsetavad uue tehnoloogiaga, mis võimaldaks just sellise turbulentsi tekitaja kindlaks teha ning pilootidel parem lennukoridor valida.

Selge ilma turbulents võib tekkida, kui ei ole pilvi näha. Tavaliselt tekib see 7000 – 12 000 meetri kõrgusel. Selge ilma turbulentsi tekitavad erinevas suunas liikuvad õhuvoolud, mis kokku põrkuvad.

Saksamaa lennunduskeskuse uurijate sõnul näitasid hiljutised atmosfääriuuringud, et selge ilma turbulentsist võib saada edaspidi kliimamuutuse tõttu veelgi suurem probleem. Siis tekib sellised õhuvoole senisest rohkem.

Turbulentsiohu uurimiseks ehitasid teadlased laseril põhineva seadme, mida katsetatakse Euroopa õhuruumis toimuvatel lendudel.

See seade kannab nime LIDAR (Light Detection and Ranging) ning see emiteerib lühilaine ultraviolett- laserkiirgust. Seade mõõdab hapniku ja lämmastiku molekulide koguse ning selle põhjal teeb kindlaks muutused õhu tiheduses ning annab muutuste kohta hoiatuse.

Esimene selline seade pandi modifitseeritud Cessna Citation lennukile ning katsetused toimuvad kuni augusti lõpuni.

Pärast katselendude lõppu uuritakse saadud andmeid. Teadlased loodavad seadme abil saada uut infot ka olude kohta, milles õhuvoolude kokkupõrge tekib.

Teadlastemeeskond loodab, et tulevikus on lennukitel laseril põhinev seade, mis aitab selliseid nähtamatuid õhukeeriseid kindlaks teha ja sellega ka turbulentsi ennetada.

Turbulentsi taga on ka õhurõhuerinevused, külmad või soojad frondid ning ka äikesetormid.

Turbulentside teket ei saa ette ennustada, kuna radaril ei ole ebatavalist õhuvoolu liikumist näha.

Tagasi üles