Paides kuuleb India kuningate muusikat

Kristo Kivisoo
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Teet Roosaar/Pärnu Postimees
Leho Rubis


Kolmapäeval on Paides  võimalik jälle nautida India muusikatraditsiooni esindaja kunsti. Kontserdil «India kuningate õhtunauding» pakub raekojas seda bansuri ehk bambusflöödil Varanasi linnast pärit Ashok Kumar Mehta, keda oli kuulda Paides esimest korda 2004. aasta  oktoobris.


Paide-kontserdil saadab  Ashok Kumar Mehtat tablal ehk rütmiinstrumendil eesti muusik Arno Kalbus, kes on  aastaid tablamängu  täpset kunsti õppinud Nepaalis ja Indias.


Esitusele tulevad õhtumeloodiad, mille meditatiivset sissejuhatust ja järgnevat ekstaatilist koosmängu nautisid varem vaid India kuningad oma õukondades.


Taustaks helirännakutele on võimalus vaadata Põhja-India kultuuri tutvustavat pildiprogrammi ja juua India teed.


Ashok Mehta hakkas muusikat õppima kümneaastaselt muusikute peres, tema õpetajad olid isa ja vanaisa.



Ashok, kui tavaline on Indias, et isa õpetab poega?


See on tavaline. Iga poeg peab isa pärimusliini jätkama, et hoida muusika traditsiooni elus.


Mitu tundi päevas sa noorena harjutasid?


Teismelisena harjutasin rohkem kui kümme tundi päevas, mõnikord isegi 13 tundi. Isa tõukas harjutama, öeldes vahel, et muidu ei saa süüa.


Ma nii-öelda uppusin muusikasse. Mu majas oli bambustrepp, mille tõstsin üles, et keegi ei saaks segada, ja harjutasin öö otsa.


Mis on sinule India muusika olemus?


See on raaga sissejuhatus ehk alaap. Meditatiivse sissejuhatuse teine sanskritikeelne nimetus on naad, milles sisalduvad kolme India jumala Brahma, Vishnu ja Shiva nimed. Seega on see nagu palve.


Mis on raaga?


Raaga on meloodia. Igal raagal on erinev loomus ja ajastus vastavalt päeva ajale. Mõni raaga on seotud ka aastaaegadega ning neil on oma tähendus ja lugu.


Kuidas suhtub India muusik oma instrumenti?


Igale muusikule on tema instrument nagu armsam või jumal – kõige tähtsam asi elus. Seda kätte võttes peaksid inimese keha ja süda puhtad olema.


Kui vana on India muusika?


India uskumuste kohaselt on muusika jumalikku päritolu ja selle esimesed kirjapandud vormid pärinevad mitme tuhande aasta tagant tekstist nimega «Samveda».


Mitu India jumalat hoiab piltidel käes muusikainstrumente. Kaasaegse vormini jõudis Põhja-India muusika 16. sajandil islami valitseja Akbari õukonnas töötanud legendaarse muusiku Tanseni ajal.  


Oled teist korda Eestis, kuidas sulle siin meeldib?


Ma armastan seda maad – rohelist ja puhast loodust, lahkeid inimesi. Olen kohanud siin toredaid inimesi, kes armastavad India muusikat, nagu näiteks tablamängija Arno Kalbus. Kui kuulen neid mängimas, tunnen end õnnelikuna ja olen tänulik nende toetuse eest.


Keda ootad oma kontserdile Paides?


Kõiki, kes soovivad India muusikat mõista või seda armastavad.


Milline on India muusika mõju inimesele?


See annab rõõmu, lõdvestust, rahu – suled silmad ja … Muusika võib ravida, iga noot on kui palve.




Arno, mis tõi sind India muusika juurde?


Kauplus Universaal Universum, kus sõpradega koos eksootilisi pille müüsime.


Mis instrument on tabla, mida mängid?


See on Põhja-India klassikalise muusika rütmiinstrument.


Kuidas hindaksid oma koosmängukogemust Ashokiga?


See on pidev õppeprotsess nii proovides kui ka laval, kus ei saa eksida.


Mis teeb sinu meelest India muusika nii paljudele Euroopas ligitõmbavaks?


See on nii loomuliku vormi ja kõlaga.


Mida tähendab sinule muusika?


See on keskkond, seisund, kuhu minna.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles