Pihli väitel tähendab see, et väikealused võivad Schengeni viisaruumis randuda endale meelepärases kohas: "Sisuliselt võib paadi vette lükata ka oma kodulautrist näiteks Prangli saarel ja siirduda üle mere Stora Brändö saarele ilma passikontrolliks Tallinnast või Suomenlinnast läbi sõitmata." Ka siis, kui vahepeal läbitakse rahvusvahelised veed, näiteks Soome ja Eesti riigipiiride vahel olev nn. vaba vesi.
"Väikelaevnikud peaksid siiski arvestama, et piirivalvel ja politseil on õigus igal hetkel kontrollida nii nende isikut kui laeva, seetõttu tuleb kaasas kanda nii isikutunnistust kui veesõiduki dokumente," täpsustab Pihl. "Loomulikult peab kontroll olema põhjendatud," rõhutab minister. "Põhjenduseks on näiteks ebaseadusliku sisserände oht, mis on kõige suurem kolmandate riikide, meie puhul siis Venemaa, rannajoone vahetus läheduses."
Schengeni viisaruumi sisenemine ja siit väljumine
"Kui väikelaev või jaht tuleb väljastpoolt Schengeni viisaruumi, näiteks Venemaalt, siis toimub kontroll vastavalt välispiiri ületamise reeglitele ning väikelaevad peavad sisenema esimesse piiripunktiga sadamatesse," selgitab siseminister. Sellised sadamad on meil, Pirita ja Kopli sadamad Tallinnas; Narva-Jõesuu, Sillamäe, Kunda, Muuga, Paldiski, Haapsalu, Kärdla, Kuressaare, Ruhnu ja Pärnu sadamad.
Näiteks Venemaalt tulev laev võib Soome lahes sõita mööda rahvusvahelist laevateed ning siseneda Eesti territoriaalvetesse, et läbida piirikontroll alles Tallinnas Pirita sadamas. Mööda ranniku äärt ja sisemerd pidi ilma piirikontrolli läbimata Tallinnani sõita ei tohi.
"Erandkorras võib kolmandast riigist saabuv lõbusõidulaev sadama loal ja piirivalvele teatades siseneda sadamasse, mis ei ole piiripunkt," täpsustab Pihl. Sellisel juhul edastatakse reisijate nimekiri sadama juhtkonnale, kes teeb selle kättesaadavaks piirivalvele.