Nädala plaat: inimkonna kannatuse lugu

, muusikeaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arvo Pärt
Arvo Pärt Foto: promo

Arvo Pärt
Adam’s Lament
(ECM)

Hinne 5

Arvo Pärdi uuel plaadil on lakooniline kaanepilt, otsekui epitaaf või filmitiiter. Plaadimasinas avaneb muusika, mis viib kuulaja kaasa teekonnale inimkonna kannatuse loosse. Tähtis on see, millest räägib sõna, selgitab Arvo Pärt plaadiümbrise saatetekstis. Athose munga Silouani (1866–1933) pühad tekstid armastuse ja inimlikkuse sõnumist on heliloojat saatnud aastaid. Pärt on talle varem osutanud teosega «Silouan’s Song».

Kaks aastat tagasi valminud ulatuslik «Adam’s Lament» võtab aluseks Silouani teksti. Inimkonna isa ja võrdkuju Aadam eksib, kannatab ja pöördub Jumala poole lunastuse palvega. See on dramaatiline ja isegi teatraalne passioon muusikas, piltlik ja kuulajale lihtne jälgida. Suur ja olemuslik lugu ühendab ida ja lääne, kauge ja lähedase. Nagu Pärdi tintinnabuli alglüliks on liitheli kõla tuum, nii on ka paljudes variatsioonides ilmnev inimlik kannatus olemuselt alati sarnane – ta ei hooli ajastust ja geograafiast.

Albumil avaldatud lugusid ühendavadki kannatuste ja katsumuste lood. Siin on valik kooriteoseid – vanemaid ja uuemaid ning teoste uusversioone koorile ja orkestrile.

Esitajate koosseis on Pärdi kohta tavatult suur. Albumil on kõrvuti kaks meisterkoori, mida kiidetakse kogu maailmas, Läti Raadio koor ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor. Kaasa teevad lätlaste Sinfonietta Riga ja Tallinna Kammerorkester. Laulab gregooriuse laulu ansambel Vox Clamantis. Esitajaid ühendab üks Pärdi loomingu olulisemaid tõlgendajaid, dirigent Tõnu Kaljuste.

Albumi kõla on kombinatsioon helilooja kohalolekust, ECMi produtsendi ja ideoloogi Manfred Eicheri heliesteetikast ja Niguliste kirikust – keskkonnast, mille akustika on hulga Pärdi teoste kõlakodu heliplaatidel.

Läti Raadio koor esitab põhilise osa muusikast. Dramaatiline «Adam’s Lament» sobib Läti koori keskendunud ja laia helivärvigammaga ekspressiivsusega. Erilised hetked on «Salve Regina» ülimalt pühendunud ja homogeense kõlaga esitus ning ruumilised dialoogid palas «Beatus Petronius».

«Alleluja Tropust» laulab Vox Clamantis, kellele teos ongi algselt pühendatud. Üks fantastilisemaid lugusid albumil on eestlaste esitatud «L’Abbe Agathon», leeprahaiget õlul tassinud püha Agathoni katsumuste lugu. See on üks lõpmata erk jutustus moraalist, helgest vastupanust ja kannatusekartmatusest. Samasugustest moraali ja õiguse valikutest, millest räägib kogu Arvo Pärdi muusika.

Kaks lihtsat ja armsat hällilaulu loovad plaadi lõpuks helge meeleolu ja naeratavad kuulajale vastu.

Album «Adam’s Lament» meenutab taas tõdemust, et muusika on püha müsteerium õilsate ülesannetega. Ja et selle kuulamine võib olla puhastav religioosne kogemus uskumatulegi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles