POPIM RULL MAAILMAS ⟩ Mõnele tekitab rohke vetsupaberi vajadus segadust, teine haarab sellega tagasi midagi olulist

Elu24
Copy
Mees vetsupaberiga. Pilt on tehtud aastal 2015, ostupäevadel.
Mees vetsupaberiga. Pilt on tehtud aastal 2015, ostupäevadel. Foto: LIIS TREIMANN/PM/SCANPIX BALTICS

Veel enne, kui Eestis kehtestati eriolukord, oli märgata koroonaviiruse leviku osas üht omapärast trendi. Poelettidelt hakkas kiiruga kaduma toode, mis tekitas nii mõnelegi segadust — vetsupaber! See pole aga midagi erilist, sest rull vetsupaberit on koroonaviiruse ajal populaarne üle maailma ja sellel kõigel võib olla üsna lihtne selgitus.

Eestlaste huvi vetsupaberi järgi pärast eriolukorra kehtestamist ei ole midagi tavatut. Ülemaailmse koroonaviiruse laialdase leviku tõttu on vetsupaberi ost ning «hullus» selle järgi ülemaailmne nähtus. Vetsupaber on kuum kaup kõikjal.

Selle nädala alguses, 10. märtsil, kirjutas Business Insider sellest, kuidas maailm ostab koroonaviiruse puhangu tõttu paaniliselt vetsupaberit. 

Paanikaostude levik haaras veebruaris enda alla kogu Hongkongis ja levis mitme aruande kohaselt ka Jaapanisse, Austraaliasse, USA-sse ja Suurbritanniasse.

See pilt pärineb 8. veebruarist, kui maski kandev Hongkongi elanik haaras mõlemasse kätte vetsupaberit. 
See pilt pärineb 8. veebruarist, kui maski kandev Hongkongi elanik haaras mõlemasse kätte vetsupaberit. Foto: TYRONE SIU/REUTERS/Scanpix

Hongkong oli üks varasematest maailma osadest, kus koroonaviiruse leviku tagajärjel tabas paanika ostmine ning veebruari keskpaigaks jäi mõnedest igapäeva toodetest vajaka, vahendab BBC. Olukord Hongkongis läks lausa nii tõsiseks, et 600 vetsupaberirullid sattusid koguni relvastatud pättide ohvriks.

Ametivõimud ütlesid, et vetsupaberi paaniline ostmine ei olnud puuduse tagajärg ja süüdistasid sotsiaalmeedias levivaid kuulujutt tormamises, teatas BBC.

Tokyos oli sarnane olukord tekkinud 1. märtsiks, kus poeletid, mis olid varasemalt täidetud vetsupaberiga, olid tühjaks ostetud. 
Tokyos oli sarnane olukord tekkinud 1. märtsiks, kus poeletid, mis olid varasemalt täidetud vetsupaberiga, olid tühjaks ostetud. Foto: PHILIP FONG/AFP/Scanpix

Kui Tokyos hakkasid sotsiaalmeedias levima eksitavad kuulujutud, kehtestati reegel, et inimene võib osta vetsupaberit vait ühe paki kaupa, vahendab The Mainichi.

Nimelt panid sotsiaalmeedia postitused inimesi ebatäpselt uskuma, et maske ja tualettpaberit valmistatakse samast toorained ning neil on sama Hiina allikas.

Vetsupaberi populaarsus ei piirdunud vaid Aasiaga. Koroonaviirus levis ka üle Austraalia ning ka sealsed inimesed tormasid toidu- ja majapidamistarbeid varuma ning lõpuks hakkas kohalik toidukett Costco müüki piirama.

Austraalia meediasse sattus märtsi alguses videoklipp ostlejatest, kes läksid vetsupaberi pärast lausa kaklema. 

Väidetavalt küsis üks naine teiselt, kelle käru oli vetsupaberipakke täis, ühte pakki, kuid viimane ei tahtnud sellest loobuda. Olukord läks päris häälekaks ning kohale kutsuti ka politsei. Õnneks pääsesid naised seekord vist vaid hoiatusega.

Austraalia vetsupaberi probleem järgnes ühe australlanna, Haidee Janetzki, juhuslikule eksitusele. Nimelt tellis naine veebruaris endale 48 rulli asemel 48 kasti vetsupaberit ja naine otsustas koroonaviirusega kaasnenud ostupaanika üle veidi nalja visata.

Haidee Janetzki istumas oma vetsupaberit täis kastidest ehitatud troonil. Naine märkas oma tellimus eksimust alles siis, kui tema 2304 tualettpaberirulli talle koju kohale toimetati. Pilt on tehtud 5. märtsil.
Haidee Janetzki istumas oma vetsupaberit täis kastidest ehitatud troonil. Naine märkas oma tellimus eksimust alles siis, kui tema 2304 tualettpaberirulli talle koju kohale toimetati. Pilt on tehtud 5. märtsil. Foto: CHRIS AND HAIDEE JANETZKI/via REUTERS/Scanpix

Kui koroonaviiruse puhangust tekkinud nõudlus vetsupaberi järgi jõudis ka Austraaliasse, otsustas Janetzki liigselt tellitud rullid müüki panna. Saadud raha pani Janetzki oma lapse hariduseks mõeldud säästukontole.

USA pole samuti paanikaostude suhtes immuunne olnud. Sellistel kettidel nagu Costco ja Walmart on paanika ostmise tõttu hädavajalik lausa otsa saanud. Eelmise neljapäeva hommikuks olid otsas sellised toodet nagu vetsupaber, paberrätikud ja vesi. 

Californias Chino Hillsis asuvas Costco's muutusid osad kliendid lausa rahutuks ning kohale kutsuti isegi politsei. 

Suurbritannia toidupoed hakkasid 9. märtsist pärast koroonaviirusega seotud ostupaanika lainet piirama valitud toidu- ja majapidamistarvete arvu, mida inimesed poest osta said. Lisaks vetsupaberile piirati inglastele ka pasta ning konserve, vahendab Business Insider.

Eestis oli juba neljapäeval enne eriolukorra kehtestamist märgata ostutrende, mille põhjal tekkis toidupoodides samuti hõredamate lettide nähtus. Lisaks kuivtoodetele ja konservidele, mis poelettidelt kiiresti kadusid, ostsid inimesed hoolsalt ka vetsupaberit.

Tühjad vetsupabeririiulid Telliskivi Rimis, Tallinnas ei olnud sel nädalal haruldane nähtus. Nähtus esines toidupoodides üle Eesti ja vaikselt juba enne eriolukorra kehtestamist.
Tühjad vetsupabeririiulid Telliskivi Rimis, Tallinnas ei olnud sel nädalal haruldane nähtus. Nähtus esines toidupoodides üle Eesti ja vaikselt juba enne eriolukorra kehtestamist. Foto: Lugeja foto

Neljapäeval tegi üks eestlane Facebooki koguni avaliku grupi, mis oli pühendatud just nimelt vetsupaberile. Grupi postitustes oli selgelt näha kodanike segadust olukorra üle, kus inimesed ostsid suurtes kogustes vetsupaberit. Olukorra üle tehti natuke ka nalja.

Vetsupaberile pühendatud Facebooki grupp kogus juba mõne tunniga tuhandeid liikmeid.
Vetsupaberile pühendatud Facebooki grupp kogus juba mõne tunniga tuhandeid liikmeid. Foto: Kuvatõmmis Facebookist

Tallinna ülikooli psühholoogia ja käitumisteaduste suuna juhi, professor Aleksander Pulveri sõnul on vetsupaberi ostupaanika sisu raske seletada. «Tegemist on irratsionaalse, hirmul põhineva käitumisega,» selgitas Pulver tervis.postimees.ee-le.

Sarnaselt on olukorda kommenteerinud ka psühholoog Steven Taylor, raamatu «Pandeemiate psühholoogia» autor, kes ütles CNN-ile, et inimesed kipuvad paanikas ostma, kui sellised lihtsad asjad nagu kätepesu ei aita vähendada sellise (ülemaailmne epideemia) ohu ulatust.

Taylor lisas, et ühe inimese ostupaanika kutsub seda esile ka teistes.

USA professor Frank Farley ütles CNN-ile, et on loomulik, et inimesed teevad liiga palju ettevalmistusi, kuna koroonaviirus tekitab «omamoodi ellujäämispsühholoogiat». USA professor Baruch Fischhoff pakkus põhjenduseks ka seda, et valitsuse ebaselge suund võib samuti tekitada ostupaanikat. 

Aga miks siis just vetsupaber? Singapuri kaks professorit, Andy Yap ja Charlene Y. Chen arvavad, et neil on vastus käes.

Lambi vetsupaber. Pilt on illustratiivne.
Lambi vetsupaber. Pilt on illustratiivne. Foto: ERIK PROZES

Mitmete uuringute käigus märkasid Yap and Chen, et inimesed on motiveeritud ostma utilitaarseid, praktilisi kaupu olukordades, kus nad ei tunne, et neil on palju kontrolli väliste asjaolude üle, näiteks koroonaviirus.

«Tormamine tualettpaberi ja muude vajalike asjadega COVID-19 ees on loomulik käitumuslik vastus psühholoogilise kontrolli kaotamisele,» ütles Yap. 

Teisisõnu on ostupaanika ja vetsupaberi ostmine inimeste jaoks hetkel, mil koroonaviirus levib mitte ainult Eestis vaid ka mujal maailmas, viis haarata tagasi osa kontrollist, mis väliste asjaolude tõttu on kaotatud. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles