Teadlased avastasid Linnutee-välise planeedi

Teadlased avastasid Linnutee välise planeedi
Teadlased avastasid Linnutee välise planeedi Foto: SCANPIX

Saksamaa Max Plancki instituudi teadlased avastasid esimest kord meie galaktikast Linnuteest väljaspool tekkinud planeedi.

See leid võib anda uut informatsiooni planeetide tekke ja arengu kohta, kirjutab Helsingin Sanomat.

Umbes Jupiteri suurune gaasiplaneet on Maast 2000 valgusaasta kaugusel. See planeet HIP 13044b asub Fornaxi ehk Ahju tähtkujus ja tiirleb ümber oma tähe HIP 13044.

Täht HIP 13044 kuulus kunagi kääbusgalaktikasse, mille Linnutee  6 – 9 miljardit aastat tagasi «alla neelas».

Astronoomid on viimase 15 aasta jooksul avastanud ligi 500 meie Päikesesüsteemi välist planeeti ehk eksoplaneeti. Kuid teiste galaktikate planeete ei ole varem avastatud.

«See leid on väga huvitav. Kosmiline kannibalism tõi meie galaktika välise planeedi käeulatusse,» sõnas uurija Rainer Klement.

Leitud planeedi juures on huvitav veel see, et selle täht on väga vana. HIP 13044 on juba ületanud punase hiigeltähe etapi, mil ta esialgne suurus märgatavalt kasvas. Punased hiigeltähed ehk punased hiiud on Päikesest vähemalt neli korda suuremad ja kolm korda raskemad.

Planeedileid tehti Tšiilis La Sillas asuva European Southern Observatory (ESO) 2,2-meetrise diameetriga teleskoobi abil.