Video: NASA avastas Marsil vett?!

NASA Marsi kulgur Curiosity
NASA Marsi kulgur Curiosity Foto: SCANPIX

USA kosmoseagentuur NASA peaks täna Marsi uuringute programmi raames avalikustama  tähtsa teadusavastuse.

See teade käivitas nii meedias kui sotsiaalmeedias spekulatsioonid, kas Marsil leiti tõesti vett, edastab The Telegraph.

NASA Marsi programmi teadlased annavad täna Washingtonis NASA peaskorteris pressikonverentsi teemal «Mars Mystery Solved» (Marsi saladus on lahendatud).

On neid, kes soovivad Marsilt mikrobioloogilise elu leidmist, kuid teadusringkondade arvates võidi teha veeleid, mis on loogilisem.

Teadlastele on teada, et Marsi poolustel on jääd, mis on külmunud olekus vesi, kuid seni ei ole Punaselt planeedilt avastatud vett vedelas olekus.

Kui tõesti leidub Marsil vett, siis saab esitada küsimuse elusolendite kohta, sest vesi on elusorganismide tekke eelduseks.

Teadlaste sõnul on sel planeedil mitmeid vee uuristatud jälgi, mis näitavad, et Marsil oli kunagi vett ja veekogusid.

NASA Marsi programmi endise juhi Doug McCuistoni sõnul muudaks voolava vee leidmine Marsil seniseid arusaamu.

«Marsi vee teemal on spekuleeritud aastaid. Kui NASA teatab, et leidis vett, siis suure tõenäosusega saab hakata oletama, et sel planeedil on ka elusorganisme. Tulevaste Marsi astronautide seisukohalt  on vesi väga tähtis,» teatas McCuiston.

Marsi missiooni astronautide jaoks on vajalik nii hapnik kui vesi. Vee leidmine kergendaks Punasele planeedile tehtavat mehitatud missiooni märgatavalt.

NASA kulgur Curiosty on Punast planeeti uurinud alates 2012. aastast ja on teinud mitu tähtsat avastust, mis toetavad teooriat Marsi kunagise vee kohta.

2014. aasta detsembris teatas NASA Marsil metaani leidmisest. Metaan on elu seisukohalt tähtis gaas ja Maal tekib metaan elusorganismide jäägina. Marsil aga võis metaan tekkida bakterite elutegevuse tagajärjel.

Selle aasta alguses teatasid Marsi programmi teadlased aga kaltsiumperkloraadi avastamisest. Tegemist on soolaga, mis lubab oletada, et Marsi pinna alla võib olla soolast vett.

Maalt on leitud organisme, mis tulevad toime hapnikuta ja selle tõttu oletatakse, et ka Marsil võib neid soolases vees leiduda.

Euroopa Kosmoseagentuur (ESA) uurimisrobot peaks Marsil tööd alustama 2019. aastal ja tal on kahemeetrine puur, mille abil loodetakse jõuda sügavamatesse pinnasekihtidesse.

Märksõnad